Baart is met zijn bedrijf Koster Teksten in hetzelfde vakgebied actief als ik en mede daarom vond ik het interessant om eens zijn visie te horen. Lees er alles over in onderstaand interview.

Wie is Baart Koster?

46 jaar, getrouwd en vader van een zoon. Afgestudeerd als jurist, carrière gestart in een familiebedrijf dat in de (inter)nationale levensmiddelenhandel actief was en daar geopereerd in eindverantwoordelijke functies. Vervolgens als chef-redactie bij een uitgeverij van De Telegraaf gewerkt om daarna zelfstandig te gaan onder de bedrijfsnaam Koster teksten. Inmiddels 11 jaar actief als zelfstandig journalist, columnist, copywriter en (eind)redacteur.

Waarin onderscheidt Koster teksten zich? Koster Teksten

Het schrijven van vlot lezende, enthousiasmerende teksten met een journalistieke touch. Daarnaast onderscheidt Koster Teksten zich door het taalkundig sterker maken van teksten van bijvoorbeeld ondernemers die zo verstandig zijn daar nog even door een professional naar te laten kijken. Zij staan achteraf vaak te kijken van het aantal verbeteringen in hun tekst, nadat ze die van mij terugkrijgen. Het blijkt vaak veel meer dan alleen een puntje op de i. Samengevat: onderscheidend door kwalitatieve en toegewijde dienstverlening en bovendien door zeer heldere communicatie daarover. Klanten krijgen nooit te maken met negatieve verrassingen, hooguit met positieve.

Waarom ben je ooit begonnen met copywriting?

Ik beleef er veel plezier aan om ondernemers te helpen hun boodschap helder en wervend in de markt te zetten. Vaak zijn zij, terecht, trots op hun bedrijf. Het is dan geweldig om hun schrijvende verlengstuk te zijn. Om met behulp van mijn vakmatige kennis en ervaring de schoonheid van hun bedrijf in een rake tekst te vangen.

Hoe denk je dat online marketing er over 5 jaar uit ziet?

Steeds meer ondernemers denken na over de marketing mix die ze moeten inzetten om effectief te communiceren. Online marketing zal alleen al om die reden de komende jaren blijven groeien. Met de toevoeging dat ook hard copy een niet te onderschatten marketing tool blijft. Er komen nog steeds veel nieuwe bladen bij. Vooral corporate magazines, die kleine oplages hebben en louter bedoeld zijn voor het zakelijke netwerk van een onderneming.Na duizenden jaren heeft papier nog altijd zijn magie niet verloren. Dat kunnen ook heel veel ondernemers uit ervaring bevestigen.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Dat ondernemers heel gericht hun doelgroep op laagdrempelige manier kunnen bereiken. En minstens zo belangrijk; alle mogelijkheden die er tegenwoordig zijn, dwingen ondernemers ertoe zich bewust te zijn van wie ze willen zijn en wat ze willen toevoegen. Zodoende zijn ze regelmatig met de moeder van alle vragen bezig, namelijk: waartoe ben ik als ondernemer op aarde?

Van welke beslissing heb je het meeste spijt?

Je neemt soms beslissingen die niet direct het gewenste resultaat hebben. Maar mijn ervaring is dat zogenaamd foute beslissingen later wel degelijk hun positieve waarde blijken te hebben. Bottom line: elke situatie biedt óók kansen. Het is belangrijk daar als ondernemer oog voor te hebben. Nergens spijt van dus.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

‘Just when you think you win you lose’. Ik zag die slogan in een reclamefolder voor computergames voorbijkomen en vond hem inspirerend. ‘Scherp blijven’ werd mijn credo.

Wat is je gouden tip?baart Koster Teksten

Koester je klanten en beschouw ze nooit als een vanzelfsprekendheid. Soms kunnen ondernemers wat gemakkelijk worden in hun service aan hun oude, trouwe klanten.  Om hun energie primair te richten op het binnenhalen en imponeren van nieuwe klanten.

Terwijl elke klant blijvend recht heeft op de beste service die je kunt bieden. Investeer daar constant in en die langetermijn relatie met de klant, die we als dienstverleners allemaal graag willen, zal ontstaan.

Baart Koster

Koster Teksten

Eerdere interviews in 2013

Klik hier voor alle interviews