Via Paul Aelen van Clipit kwam ik in contact met Bart en zijn website Ensie, een interessant concept dat de strijd wil aan gaan met niemand minder dan Wikipedia. Lees in dit interview hoe hij dit wil gaan doen en hoe content marketing heel puur kan zijn.

Wie is Bart Welzen?

Ik ben Bart Welzen, 22 jaar en student logistiek aan de HAN te Nijmegen.

Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold?

Ik maak al websites vanaf mijn veertiende, een lucratief bijbaantje. Drie jaar geleden had ik met mijn broer een goed idee, namelijk het opzetten van een website zoals Wikipedia, maar dan met beknopte informatie, waarvan het auteurschap te achterhalen is. ‘Ik werkte op dat moment bij Clipit, een bedrijf dat gespecialiseerd is in (online) media monitoring, en besloot de oprichter te vragen ons te helpen.’ En zo is Ensie geboren.

Waarin onderscheidt Ensie zich?Interview met Bart Welzen van Ensie

Ensie wil Wikipedia gaan challangen! Wikipedia is prachtig en een van de beste kennisbronnen die er is op internet. Een reclame vrij concept waar zo veel mensen schrijven is voor ons ene groot voorbeeld.

Er zijn echter ook nadelen aan Wikipedia; Je weet vaak niet wie wat geschreven heeft zodat je geen idee hebt wat de expertise van de groep mensen is die ergens aan gewerkt hebben. En dit terwijl de kennis van Wikipedia vaak als uitgangspunt wordt gebruikt voor bepaalde fundamentele zaken.

De kennis op Wikipedia kan niet beoordeeld worden. Internet heeft alles transparant gemaakt of we dat nu leuk vinden of niet. Alles kan tegenwoordig beoordeeld worden behalve de artikelen op Wikipedia. Hoe weten we of iets juist is wat daar staat of wat de kwaliteit is.

Het is lastig om interactie met een Wikipedia schrijver aan te gaan. Hij heet Puntje puntje bot, Grashoofd of Smile4ever. Buiten het feit dat je niet weet wie de schrijver is, zijn de schrijvers vaak alweer vertrokken.

Alle bovenstaande Wikipedia gebreken zijn wel mogelijk bij Ensie. De getoonde expertise is op zichtbare persoonlijke titel geschreven en beoordeeld. De eerste reacties en resultaten hebben onze verwachtingen overtroffen!!

Wat wordt volgens jou de belangrijkste online trend in de komende 12 maanden?

De trend is al lang gaande, maar door veel organisaties wordt dit nog zwaar onderschat, duurzame unieke content. Bedrijven gaan vaak voor snel en goedkoop, maar hiermee verleid je de consument niet, maar ook Google niet. Het creëren van unieke content die ook daadwerkelijk een toegevoegde waarde levert, maak je vanuit passie en omdat je ergens in gelooft. Deze beleving zie je vaak wel bij kleine bedrijven, maar niet bij grote organisaties. Het leuke hiervan is dat het kansen biedt voor zowel kleine bedrijven om hier verder in te excelleren of voor grote bedrijven om hier nog een grote upswing te maken.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Als je content marketing goed aanpakt is het heel puur. Je schrijft vanuit je passie en  expertise als persoon of organisatie. De toegevoegde waarden is groot en wordt met de juiste aanpak door mensen gewaardeerd en gedeeld. Duurzame content is de beste investering die je kunt doen!

Hoe zet jij social media effectief in?

We zijn hier pas net mee begonnen. We hebben eerst hard gewerkt aan onze website en het verbeteren hiervan. We gaan eerst bekendheid creëren in de academische wereld bij hoogleraren en studenten. Een beetje zoals Facebook is begonnen, dit ligt ook het dichts bij wie we zijn. Daarna gaan we de landelijke PR opzoeken. Social media is nu ondersteunend daaraan, maar zal in de loop van 2015 een steeds grotere rol gaan spelen.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het je opgeleverd?

Het grootste succes tot nu toe is de kans om met erg goede en inspirerende mensen te mogen samenwerken. Dit is leuk, leerzaam en geeft energie!

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Haha, nou om eerlijk te zijn was dat om Neelie Smit Kroes aan het schrijven te krijgen! We waren bijna zover, de tekst was al klaar, maar door haar aftreden als EU commissaris is het niet doorgezet. Bij Quaro.com hebben ze President Obama zover gekregen om te schrijven. Hoewel we al best wat mooie namen hebben, is dat natuurlijk wel erg gaaf!

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Om groot te denken. Waarom alleen in Nederland iets neerzetten als de hele wereld aan je voeten ligt? We hebben dus direct de Ensie.com gelanceerd onder het motto: Go niche, go big or go home!

Wat is je gouden tip?

Ga schrijven bij Ensie. Je behoort nu nog bij de early adpoters waarmee je voordeel creëert in je Ensie status. Straks als we heel groot zijn ga je daar zeker van profiteren.

Bart Welzen

Ensie