Brigitte heb ik leren kennen via de Content Club, waar zij een artikel over had geschreven op haar website. Toen zij in een gesprek daarna aangaf dat zij als freelance consultant bedrijven adviseert over de inzet van content marketing, was mijn interesse natuurlijk gewekt. Zeker toen ik hoorde dat ze daarvoor jarenlang bij diverse grote uitgeverijen werkzaam is geweest. Ik was dan ook erg blij dat zij wilde mee werken aan de interviewreeks.

Wie is Brigitte Schiering?

Jarenlang heb ik als account manager en marketeer bij grote uitgeverijen gewerkt zoals De Telegraaf Media Groep, VNU Media, ANWB Media en Reed Business Media. Ik heb veel marketingafdelingen en directeuren geadviseerd over marketingcommunicatie oplossingen in print, online en via events. Bij Scoot Media adviseerde ik over affiliate en email marketing en bij een online bureau hield ik me bezig met de vertaling van de communicatie behoefte naar de online techniek in de vorm van bijvoorbeeld mobile apps.

Ik hielp adverteerders op een creatieve wijze. Ik zorgde voor een nieuw advertentie format of ik verzorgde hun copywriting.

Ik woon in de omgeving van Haarlem. Mooi wonen met de duinen op loopafstand. Ik houd van mijn vriend, familie en vrienden en van gezelligheid. Tennissen en hardlopen zijn de sporten die ik graag beoefen en ik lees en schrijf.

Hoe ben je in het content marketing vak gerold?

Gezien de veranderingen in mediaconsumptie en daarmee de oplossingen die ik kan bieden, zie ik zowel voor bedrijven als voor mezelf nieuwe kansen om marketingdoelstellingen te halen via content marketing. Voor mezelf komt hierin alles samen wat ik de afgelopen jaren geleerd heb. En ik leer nog steeds.

Mijn interesse voor nieuwe media en online marketing is zo groot, dat ik er continue over lees, video’s bekijk en naar seminars ga. Ook hoognodig in dit vak nu, gezien de snelle ontwikkelingen.

Kun je wat meer vertellen over Content4Bizz?Content4Bizz Brigitte Schiering

Ik ben blogger op het gebied van inbound/content marketing, onder andere op Content4Bizz. Ik help bedrijven die meer leads willen, van prospects klanten willen maken en van een klant een ambassadeur. Ik help met de content marketingstrategie én uitvoering en monitor het resultaat, zodat zij meer klanten krijgen.

Bedrijven kunnen mij inhuren als blogger, webredacteur, content marketeer, copywriter, marketingcommunicatie manager/medewerker.

Waarin onderscheid jij je?

Ik denk dat mijn grootste onderscheidende vermogen in het content marketing vak is dat ik zowel commercieel als creatief ben. Ik ben gewend om de klant centraal te stellen en vanuit de klant te denken. Doordat schrijven als een rode draad door mijn CV loopt, komt nu alles mooi samen.

Wat wordt volgens jou de belangrijkste online trend in de komende 12 maanden?

Content marketing wordt steeds meer ingezet en er zullen meer meet tools komen om te monitoren welke content het beste converteert op welk moment in de customer journey. Verder gaat het consumeren van content via mobile devices omhoog, dat gevolgen heeft voor de content creatie.

Wij zullen steeds meer de trends uit Noord-Amerika volgen. Daar zet 93% van de B2B marketeers content marketing in! Het schrijven van content zal steeds meer uitbesteed worden. Tenslotte buigen de marketeers zich over de uitdagingen: tijdgebrek, produceren voldoende content, produceren type content dat engaged.

Kwaliteit, waardevolle content wordt steeds belangrijker. Het moet niet alleen leuk maar ook nuttig zijn.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

We (ik ook als account manager bij de uitgeverijen) zijn jarenlang gewend geweest om alleen maar te pushen met advertenties. Te zenden en niet direct feedback te krijgen. Door de komst van de nieuwe media is dat veranderd. Merken en bedrijven kunnen nu met behulp van content marketing de interactie aangaan met klanten. Als je dat goed doet, krijg je daar veel voor terug.

Hoe zet jij social media effectief in?

Vanaf de komst van LinkedIn in Nederland sta ik daar op. Was het voorheen een vervanger voor de visitekaartjes rolodex, nu is het veel meer dan dat. Ik volg hier het zakelijke nieuws maar ook wie waar gaat werken, ik onderhoud mijn netwerk en schrijf blogposts voor groepen of reageer op die van anderen. Mijn artikelen voor Content4Bizz plaats ik uiteraard hier ook en het is leuk om te zien hoe vaak de post getoond wordt. LinkedIn is sterk in ontwikkeling, met name in het analyseren van content marketing.

Verder heb ik een persoonlijk en zakelijk Twitter en Facebook profiel. Ook hier verspreid ik mijn blogs.

Er is veel interactie op de social media waardoor ik mijn netwerk verder uit kan bouwen. En ik zie in mijn statistieken van Content4Bizz dat deze drie social media platformen het goed doen.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

In oktober 2013 was ik begonnen met bloggen. Omdat ik meer wilde leren over een CMS heb ik eerst zelf een WordPress weblog opgezet. Ik heb dat geleerd aan de hand van een Amerikaanse video en een WordPress boek.

Ik ben niet heel technisch en heb niet zoveel geduld voor dit soort dingen, dus dat was voor mij een hele uitdaging. Maar ik begon het steeds leuker te vinden. Vanaf 6 februari 2014 is Content4Bizz.nl live. Om de site technisch op te zetten heb ik hulp ingeschakeld, het onderhouden doe ik zelf.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het jou opgeleverd?

Mijn grootste succes is dat ik handel vanuit de gedachte ,,kan niet bestaat niet”. Ik ben flexibel, denk oplossingsgericht, ben daad- en veerkrachtig. Ik denk altijd positief. Ik ben loyaal, mensen kunnen op mij bouwen Ik stel de klant centraal, wil hem graag helpen.

Ik zorg dat het geregeld wordt en organiseer dat graag. Mensen voelen dat aan en daardoor wordt mij wat gegund. Verder leg ik makkelijk contacten en breng ik een goede sfeer in een gesprek. Ik heb zo al een mooi netwerk op kunnen bouwen.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Je talent ontwikkel je door meters te maken en door ritme. In de sales heb ik dat gedaan door vele bezoeken op wekelijkse basis af te leggen. Ook met schrijven en tennissen doe ik dat door het veel en regelmatig te doen. Zo word je steeds beter en komt het succes naar je toe.

Brigitte Schiering Content4Bizz

Wat is je gouden tip?

Als je blijft doen wat je deed dan krijg je wat je kreeg. Met andere woorden: analyseer zo nu en dan eens waar je staat en waar je naartoe wilt. Wat maakt je gelukkig? En wat ga je eraan doen om je doel van waar je naartoe wilt te bereiken?

Brigitte Schiering

Content4Bizz