In korte tijd heeft Chelsea Bosters met Marketingmed een groot aantal bezoekers mogen verwelkomen om hen tips en tricks gegeven over social media, online marketing, zoekmachine optimalisatie en WordPress. In dit interview vertelt hij onder meer hoe hij ooit online ondernemer is geworden en wat zijn grootste succes tot nu toe is geweest.

Wie is Chelsea Bosters?

Ik ben een 19 jarige student uit ’s-Hertogenbosch die geïnteresseerd is in social media, online ondernemen en online marketing. Ik ben een impulsieve jongeman die gek is op zijn familie, vriendin en vrienden. Daarnaast ben ik een fanatiek supporter van FC Den Bosch en lust ik graag een biertje.

Mijn andere kant: Ik studeer op dit moment op het koning Willem I College te ’s-Hertogenbosch en wil hierna zo snel mogelijk mijn eigen onderneming voortzetten, iets waar ik nu ook al mee bezig ben.

Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold?

Ik ben op mijn zestiende een beetje gaan experimenteren met een webshop via het Biedmeer systeem. Daar kon je mijn passie voor het vak al merken. Ondanks dat ik nog niet eens ingeschreven kon staan/stond bij de KvK bleef ik bezig met het optimaliseren van de webteksten, dropshipping bedrijven zoeken en het optimaliseren van het design van de webshop. Hier kan ik echt uren achter elkaar mee bezig zijn, vaak schoot een sigaretje tussendoor er zelfs bij in.

Die echte passie voor het vak had ik toen al, nu een paar jaar later is die enkel en alleen maar aangesterkt.

Hoeveel uur per dag besteed jij aan je (online) business?

Op dit moment ongeveer 3 á 4 uur per dag. In het weekend alleen af en toe op zondag. In deze tijd plaats ik nieuwe blogberichten, onderhoud ik contact met bloggers en andere geïnteresseerden, geef ik vrijblijvend advies/tips en schrijf ik natuurlijk zelf de nodige blogs. Daarnaast ben ik zeer actief op social media.

Kun je wat meer vertellen over Marketingmed?Interview met Chelsea Bosters van Marketingmed

Hiermee ben ik in oktober 2013 begonnen. Het online wereldje begon toch weer aan me te kriebelen en ik wist dat het er uiteindelijk toch van ging komen. Ik ging mezelf oriënteren en merkte dat ik veel had geleerd in de tijd van mijn eigen webshop. Ik kocht een domeinnaam en hosting en begon, geheel op eigen kracht, Marketingmed.nl. Al snel had ik in de gaten dat ik het niet alleen aan zou kunnen. Ik ben rond gaan kijken en heb gewoonweg wat experts gemaild met de vraag of ze gastblogger wilde worden op Marketingmed.nl.

Al snel werkten we met een team van 5 man, waaronder mijn compagnons Mike Nuijs van socialmediagoeroe.nl en Maurice de Busschere van mediamaus.nl. En, guess what? In januari 2014, nog geen 4 maanden na het starten van de social media en online marketing blog, werken we al met een team van ongeveer 20 man en hebben we nu al ongeveer 6.000 bezoekers per maand. Ja, ik praat in de ‘we’ vorm, dit is immers een teamprestatie!

Waarin onderscheid jij je?

Mhh, lastig! Laten we vooropstellen dat ik mezelf niet de hemel in ga prijzen. Ik denk dat mijn passie en doelgerichtheid zeer belangrijk voor me zijn. Daarnaast heb ik toch al de nodige kennis in diverse vakgebieden opgebouwd, al moet ik natuurlijk nog veel leren.

Wat wordt volgens jou de belangrijkste online trend in de komende 12 maanden?

Het is al een geruime tijd een trend maar ik verwacht dat deze trend nog belangrijker gaat zijn in 2014. Content marketing is extreem belangrijk. Waarom? Je kan jezelf neerzetten als een expert in een bepaalde markt/niche. Ziehier, heb je meteen een belangrijke reden waarom wij met Marketingmed.nl doorgaan…  Content, content en content.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Lijkt me logisch. Je kunt jezelf als expert in de markt zetten. Dat is de voornaamste reden dat wij hier dus ook elke dag mee bezig zijn. Ook Google zal je, naarmate de tijd vordert, vanzelf zien als expert. Weet je, toen ik begon met Marketingmed.nl zeiden veel kennissen en experts tegen mij dat ik me eerst moest richten op een bepaald onderwerp om over te bloggen. Dit zeiden ze vooral omdat je anders nooit een volledige blog op kunt zetten met genoeg relevante informatie in elke categorie.

Ik ging meteen voor de hele hap (Social media, SEO, WordPress en Online marketing red.). Nu zie je dat het zich heeft uitbetaald. Het is zeker geen schouderklopje bij mezelf maar het geeft wel een van mijn belangrijkste drijfveren aan: Waar een wil is, is een weg.

Hoe zet jij social media effectief in?

Een kopbreker is social media voor mij zeker geweest. Omdat ik zo graag wil blijf ik er maar op zitten. Geloof me, Marketingmed.nl heeft de snelste customer service van de wereld op social media. Ik reageer altijd (weekeinde uitgesloten) binnen 1 uur, al helemaal op Twitter.

Waarom? Ik vind het interessant wat er speelt bij mijn doelgroep en ook bij mijn concollega’s. Daarnaast vind ik het interessant om te zien hoe eenieder zijn content deelt en de interactie aangaat, dit is zelf ook een favoriet voor mij.

Iedereen zet social media anders in en dat betekent niet dat de ene manier minder succesvol is dan de ander. Ik spendeer er veel uren aan en ga veel de interactie aan. Voor mijn gevoel zijn de resultaten wel fantastisch!

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Doorzetten. Het is niet leuk om weinig bezoekers te hebben. Ik had al minimaal 20 blogs op Marketingmed.nl online staan, ook van gastbloggers, en we hadden misschien 20 bezoekers uit Google gehad, gewoon gelukstreffers dus. Alle bezoekers kwamen uit onze social media kanalen, daarom was/ben ik er ook zoveel mee bezig. Gelukkig heb ik toen doorgezet, het betaald zich nu uit.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het jou opgeleverd?

De bezoekersaantallen groeien met de dag, dat is natuurlijk een groot succes voor ons allemaal. Daarnaast vind ik kleine momenten prachtig, wanneer iemand me bedankt voor de tips bijvoorbeeld. Geld is nog nooit mijn drijfveer geweest. Ik verdien NIKS aan Marketingmed en dit zal de komende periode ook niet veranderen. Niet erg, want ik geniet er van. Inmiddels geef ik wel samen met mijn compagnon Mike Nuijs social media trainingen door heel het land (Je weet me te vinden). Nouja, ik schuif in. Hij is hier al langer mee bezig.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Interview met Chelsea Bosters

Het is geen advies en het is niet zakelijk gerelateerd maar wel zeer belangrijk voor mij: ‘Familie boven alles’. Zakelijk gezien zijn er diverse adviezen die ik belangrijk heb bevonden. Daaronder zijn er 2 die er uit springen: 1. Ga niet buiten je schoenen lopen, alles kan zo weer voorbij zijn. En 2 (Zeer relevant voor mij): Je bent nog jong, grijp je kansen en mogelijkheden en ga ervoor.

Wat is je gouden tip?

Doe wat je het liefste wilt en ga je dromen achterna. Mijn advies: Niets is onmogelijk voor hen die willen. + Volg Marketingmed.nl ;).

Chelsea Bosters

Marketingmed