Interview met Chris Rommers van WebGenerator

Christian Slagter-Koster

On 13 november 2013

Via Rutger Steenbergen van SEO Zwolle werd ik gewezen op Chris Rommers van WebGenerator, die zich bezighoudt met de ontwikkeling en implementatie van oplossingen voor websites, webshops en e-mail marketing. Tijd dus voor een interview!

Wie is Chris Rommers?

Bouwjaar 1968, Brabo van oorsprong (beleefde mensen zeggen dat je er bijna niks van merkt). Na niet afgeronde studie HEAO Communicatie in Utrecht blijven plakken.

Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold?

Mijn eerste serieuze baan was die van tekstschrijver bij een PR-bureau; persberichten, artikelen, brochures. Dat was in de tijd dat klanten tekstcorrecties per fax doorgaven (voor iedereen onder de 30: Google dat woord maar even). Na 3 jaar in loondienst ben ik voor mezelf begonnen als copywriter. In de jaren daarna wisselde ik eigen bedrijfjes en freelance-werk af met managementfuncties bij ‘andermans’ bedrijven, maar altijd in de sfeer van marketing, reclame en creatie.

Chris Rommers van WebGenerator

Gaandeweg ging dat steeds meer richting online marketing – ik denk serieus nog steeds dat ik een van de eerste e-mail nieuwsbriefverzenders van Nederland ben geweest. In 2004 kwam ik in contact met WebGenerator, dat toen al een – zeker voor die tijd – erg mooi en zoekmachinevriendelijk CMS bood.

De samenwerking was zo leuk dat ik na enige jaren bij WebGenerator aan boord ben gestapt. Met een klein aandeel in het bedrijf ben ik daar tegenwoordig als managing partner verantwoordelijk voor het reilen en zeilen.

Waarin onderscheidt WebGenerator zich?

We zijn in de basis een webbouwer. Daarvan zijn er heel veel en onderscheidend profileren is lastig. Maar wat we van opdrachtgevers consistent aan feedback terugkrijgen is dat we ver en goed meedenken, en heel goed onderbouwen waarom een bepaalde oplossing de beste is. We steken in voorstellen en offertes dan ook 2 tot 3 zoveel tijd als andere bureaus.

Je moet snappen wat een klant wil en nodig heeft; twee dingen die niet altijd hetzelfde zijn, dus moet je ook kritische vragen durven te stellen, advocaat van de duivel willen zijn. Dat kritisch doorvragen en vooruit denken kan zelfs tot gevolg hebben dat we opdrachten níet aannemen. Je moet er ook zijn voor je klant ná de oplevering, zodat die weet dat hij bij groeiende ambities nog steeds bij je terecht kan. Als we dat niet kunnen beloven, doen we noch de klant, nog onszelf een plezier door een klus vanuit een “God zegen de greep” mentaliteit toch maar aan te pakken.

Het bouwen van sites en webshops is een vak. Niet alleen qua techniek, maar ook wat betreft je adviserende verantwoordelijkheid richting klant. Met 13 jaar ervaring en duizenden gerealiseerde online projecten denk ik dat WebGenerator dat vak ontzettend goed onder de knie heeft.

Tot zover het reclamepraatje. Volgende vraag!

Wat wordt volgens jou de belangrijkste online trend in de komende 12 maanden?

Schone en brede SEO. Het is nog niet zo lang geleden dat je Google tot op zekere hoogte voor het lapje kon houden. Agressieve linkbuilding heeft een paar jaar goed gewerkt; die dagen zijn voorgoed voorbij sinds Google haar panda’s en pinguïns heeft losgelaten.

Ik ben niet Roomser dan de paus; als het werkt, dan werkt het en we hebben allemaal een business met targets te runnen. Maar Google heeft voor elkaar gekregen wat de wielersport nog moet zien te realiseren: Alle verboden middelen zijn in de ban gedaan, gebruikers zijn gesnapt en gestraft, en iedereen moet nu echt op de spreekwoordelijke boterham met pindakaas de berg op zien te komen.

We zijn terug bij af; het draait weer om echte, waardevolle en authentieke content die op eigen kracht in staat is inkomende links te genereren. Ofwel, schone SEO.

Met brede SEO bedoel ik dat website-eigenaren moeten leren om buiten de eigen website en buiten gebaande paden te denken. Social media en e-mail marketing liggen als kanalen voor de hand, maar wat ga je via die kanalen aanbieden behalve de obligate tweets en links naar de ‘money pages’ van je website? Hoe maak je jezelf en je bedrijf waardevol en interessant voor online publiek, zonder daar meteen iets voor terug te willen? Als je goede manieren kunt vinden om je online reputatie in een specifiek aandachtsgebied te versterken, zul je daar ook qua SEO rendement uit halen.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Het is een van de weinige marketingtypes waarvan je het rendement als ‘cumulatief’ kunt omschrijven. Met consistent volgehouden content marketing bouw je laag na laag aan een steeds sterker fundament voor je online reputatie. Je inspanning en investering kan gelijkmatig zijn, maar het rendement zal groeien.

Dat klinkt wat cryptisch, maar vergelijk het even met de inzet van Adwords. Niets mis mee, maar daarin zorgt een gelijkmatige investering voor een vrijwel gelijkmatig rendement. Door optimalisatie kun je de investering wat laten dalen en het rendement iets laten stijgen, maar dat is allebei eindig. En als je er morgen mee stopt, is morgen ook het rendement weg. Je bouwt niets of nauwelijks iets op.

Andersom geldt voor Adwords natuurlijk wel; als je er morgen mee begint, heb je ook morgen rendement. En dat is meteen de keerzijde van content marketing. Het is een kwestie van langere adem. Alle reden dus om er eergisteren mee te beginnen.

Een gemiste kans in content marketing is overigens – al jaren – dat ondernemers hun content vergeten te recyclen of multi-purpose te maken. Binnen organisaties bestaat nog verrassend veel offline kennis en content die niet online uitgenut wordt. Soms uit angst dat de concurrentie daardoor te veel wijzer gemaakt zou worden (typisch Nederlands trekje), soms ook vanuit de misconceptie dat websites niet te veel content en zeker geen lange pagina’s mogen hebben.

Hup, online met al die content en je maakt een bliksemstart met content marketing. En sla het uit via verschillende kanalen; één goed stuk content is voer voor een blogartikel, een item in een nieuwsbrief, een download, een tweet, een Facebook-bericht, een LinkedIn-bericht, een Google+ bericht… enfin, vul maar in.

Hoe zetten jullie social media effectief in?

Om heel eerlijk te zijn zouden we daar wat actiever in moeten zijn en daar ligt ook een aandachtspunt. Tijd is meestal de issue. Om toch een redelijk constante flow van social messages te realiseren, zorgen we dat diverse content geautomatiseerd worden verdeeld naar Twitter, Facebook, LinkedIn en Google+.

We bloggen wat onregelmatig en soms ronduit te weinig maar we onderhouden wel een soort mini-blog onder de noemer ‘digest’. Daar cureren we content; we zoeken voortdurend naar interessante artikelen, maken daar een kort samenvattinkje van en linken er naartoe. Dat doen we met een frequentie van 1 artikelt per dag.

Over content recycling gesproken; elk artikel wordt ook als gratis dagelijkse marketingtip verzonden naar mensen die zich daarvoor aan hebben gemeld via een vrolijk in het oog springende aanmeldbox op onze site.

Hoe dan ook; het kan beter en gerichter, en daar werken we aan.

Wat was tot nu toe jullie grootste succes en wat/hoeveel heeft het jullie opgeleverd?

Ons eigen content management systeem, WebGenerator ProSite CMS. Toen we in 2000 daarmee op de markt kwamen, was het zijn tijd ver vooruit. Het heeft ons in staat gesteld een grote en trouwe klantenkring op te bouwen en een heel stevige, financieel gezonde basis te leggen onder ons businessmodel.

Natuurlijk zijn content management systemen vandaag de dag gemeengoed. Zelf bouwen we tegenwoordig ook oplossingen in andere systemen, ook open source. Maar ook daarbij komt alle kennis die we hebben als relatief ‘oude’ webbouwer met de ontwikkeling en exploitatie van een eigen CMS steeds weer van pas.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Stoppen met roken. Nog steeds niet gelukt.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Zakelijk gezien, bewaak en begrijp je administratie. Weinig poëtisch, maar toch. Dat advies kreeg ik al van de kroegbaas waarvoor ik na m’n geflopte studie een paar jaar werkte. Dat was op micro-niveau; het ‘schrijven’ van de consumpties op de bonnetjes van de klanten. Later heeft een eigenaar van een reclamebureau waar ik mede-directeur was, me min of meer gedwongen me in Exact te verdiepen. Ik haatte het, maar ben ‘m er nog steeds dankbaar voor. Als ondernemer moet je weten hoe je bedrijf er financieel voor staat, liefst real-time. Wie dat aan het eind van het jaar van z’n accountant moet vernemen, is gezien.

Wat is je gouden tip?

Interview met Chris Rommers van WebGeneratorWil je serieus aan SEO doen, heb je zelf niet de know-how in huis en wil je het uitbesteden, ga dan op zoek naar een echte specialist. Dat is waarschijnlijk niet de websitebouwer die claimt het er ook wel bij te kunnen doen (platina tip! als je webbouwer het “Aanmelden van uw website bij de zoekmachines” als een dienst propageert, ren dan hard weg). Het is waarschijnlijk ook niet een van de vele SEO-bureaus die kant-en-klare abonnementjes en pakketjes aanbieden.

Zoek in plaats daarvan een hardcore SEO-specialist – zo eentje wiens tarief je een beetje onrustig maakt – en ga er een ochtend of desnoods een dag mee zitten. Gebruik daarna alle opgedane kennis en verkregen adviezen om actie te ondernemen, in termen van quickwins maar ook strategisch en lange termijn.

Daarbij kan je dan overigens wellicht weer prima juist wel dat pragmatische internet- of SEO-bureau inschakelen. Maar zorg dat je tenminste één keer ‘the big picture’ gezien hebt.

Chris Rommers

Update

Sinds 1 april 2015 is Chris weer teruggekeerd naar zijn roots van (online) copywriter. Onder de naam “Chris Rommers webtekst+” schrijft hij webteksten, geeft hij content advies en coördineert hij contentprojecten. Meer informatie: www.chrisrommers.nl

Andere recente interviews:

Heb je deze artikelen al gelezen?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *