Het veranderen van je businessmodel klinkt veel ondernemers waarschijnlijk bekend in de oren. De markt verandert en dus is het zaak om je producten en/of diensten daarop aan te passen, waarbij het soms goed is om samen te werken met andere ondernemers. Iemand die daar meer over kan vertellen is Corrie Heslinga, een zoals ze zelf zegt ‘tsunami van energie’. 

Wie is Corrie Heslinga?

Ik ben sinds 2008 weer zelfstandig ondernemer geworden en heb 2 bedrijven: Business Steps 4 Ondernemers en de Zelfstandige Business Professionals (Bisz). Ik woon en werk in Hoorn en heb een groot netwerk om mij heen gebouwd.

Ik ben een zeer energieke en gepassioneerde ondernemer die graag veel en hard werkt en eerlijk en klantgericht ondernemen bovenaan heeft staan. Vaak tot ’s avonds laat aan het werk, maar dit is ook nodig om de continue stroom aan diverse opdrachten te kunnen bolwerken. Maar als rasechte ondernemer heb je dat er graag voor over omdat je werk vaak ook je grootse drive is. Ze noemen mij een “tsunami van energie”.

Hoe ben je ooit in het ondernemerschap gerold?

Ik ben eerder ondernemer geweest, maar dit legde zo’n grote claim op mijn privéleven, dat ik toch weer besloten heb om in loondienst te gaan werken. Echter het ondernemen zit in mijn bloed en ik wil gewoon zelfstandig mijn eigen ding doen en mijn eigen beslissingen nemen.

Om gezin en werk goed te kunnen combineren ben ik in 2008 weer voor mijzelf begonnen, nadat ik naar Hoorn verhuisd ben. Heb nog wel gekeken naar een baan, maar wist al heel snel dat ik gewoon moest doen waar ik in uitblink en dat is zelfstandig ondernemen.

Eerst in de rol van loopbaanadviseur voor het hoger segment, maar door de crisis kreeg ik steeds meer verzoeken van mensen die voor zichzelf wilden beginnen. Ik ben mij toen volledig gaan richten op het coachen en begeleiden van zelfstandig ondernemers bij het opzetten of verbeteren van hun bedrijf en het geven van diverse trainingen.

Kun je wat meer vertellen over BusinessSteps?

Bussines Steps 4 OndernemersBusiness Steps 4 Ondernemers bestaat uit verschillende diensten voor ondernemers en bedrijven. Enerzijds profileer ik mij als business consultant en ondernemerscoach, maar ben ook gespecialiseerd in branding, online marketing, Social Media en SEO. Ik geef diverse Social Media trainingen en ben bezig met het ontwikkelen van nieuwe internet marketing trainingen, in samenwerking met een ander mediabedrijf.

Al mijn kennis, talenten en ervaring heb ik samen laten komen in ons internet marketingbureau Bisz. Deze leid ik met 3 andere business partners, waarbij wij ondernemers met diverse internet marketingdiensten helpen aan de beste presentatie op het internet. Dit doen wij met o.a webdesign, grafische vormgeving, SEO en het ontwerpen van diverse online promotietools. Wij streven hierbij naar een beter imago, meer naamsbekendheid en branding.

Waarin onderscheid jij je?

Ik onderscheid mij door mijn zeer diepgaand meendenkniveau en altijd op zoek naar de verbeterpunten in welk opzicht dan ook. Ik wil ondernemers en bedrijven beter maken, zodat ze zich beter kunnen onderscheiden van hun concurrenten. Met mijn kennis van branding en onderscheidend vermogen, zoek ik altijd naar de elementen om een ondernemer beter te profileren.

Ik heb ontzettend snel een klik met iemand, of het nou aan de telefoon is, in real life of via Social Media. Ik weet snel vertrouwen op te bouwen en klanten voelen zich gehoord door mij. Ik ben een snelle denker en zodra ik iemand spreek, wil ik gelijk het fijne van hem/haar of zijn/haar business weten. Hoe meer ik weet, hoe beter ik het juiste advies kan geven, op welk front dan ook. Dat zit in mij gebakken. De eeuwige “verbeteraar”.

Wat wordt volgens jou de belangrijkste online trend in de komende 12 maanden?

Dat het voor bedrijven steeds belangrijker wordt om zich bezig te houden met content marketing. Hierbij ook de interactie aangaan met geïnteresseerde bezoekers en prospects. Klanten willen interactie met bedrijven en bedrijven die hier in investeren en hun klanten persoonlijk benaderen, zullen het gaan winnen van grotere bedrijven.

Content Marketing is dé manier om continu in beeld te blijven bij geïnteresseerden en dat kan weer op verschillende manier. Bloggen, forums, nieuwsberichten, e-mailing, video bloggen en vooral dat laatste gaat ook steeds meer een rol spelen. Mensen zijn dol op interessante en intrigerende filmpjes en ik denk dat video bloggen steeds belangrijker gaat worden.

Hoe zet jij social media effectief in?

Ik gebruik vooral Facebook, Twitter en LinkedIn en mijn blogs verstuur ik ook via deze platforms, om meer hits naar mijn website(s) te krijgen. Ik heb meerdere zakelijke facebook pagina’s waar ik regelmatig updates verspreid met nieuws, interessante links of interessante quotes of uitspraken. Dit doe ik ook via Twitter.

Door ook mijn expertise, lopende processen en opdrachten te delen, weten mensen mij goed te vinden en krijg ik ook diverse opdrachten en verwijzingen via mijn Social Media kanalen.  Ik verspreid dagelijks meerdere berichten, links, blogs, nieuws, quotes en foto’s via Social Media en ga de interactie aan met mensen die mij volgen en mijn berichten liken.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Om mijn bedrijf goed op te bouwen, naast mijn gezin en de verandering door te zetten van loopbaanadviseur naar ondernemersadviseur. Dit was een hele goede beslissing, want ik zit nu helemaal in mijn element en kan alles geven wat ik in mij heb.

De meeste uitdaging zit hem in het feit dat ik altijd moet zoeken naar de juiste balans tussen werk en privé. Het is soms lastig loslaten, als je zo gedreven bent als ik.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat heeft het jou opgeleverd?

Mijn grootste succes is eigenlijk mijn vermogen om snel te schakelen naar de markt toe. In de afgelopen jaren heb ik waar nodig mijn diensten aangepast op de vraag uit de markt, zodat ik altijd een continue bron van inkomsten heb. Mijn vermogen om snel te kunnen schakelen en altijd meer te kunnen halen uit één opdracht is denk ik wel mijn kern van een succesvol ondernemer.

Eén van mijn grote successen is ook het opzetten van het internet marketingbureau met 3 business partners. Daar ben ik erg trots op! Samenwerken met andere ondernemers is een goede manier om grotere opdrachten aan te kunnen en daarmee meer kennis, expertise en service aan onze klanten  te kunnen bieden.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Nooit opgeven, maar in jezelf blijven geloven en er gewoon voor gaan. Als jij op jezelf kunt vertrouwen en weet waarvoor je het doet, zal je bereiken waar je naar streeft. Een echte ondernemer gaat net zolang door totdat hij zijn doelen bereikt heeft.

Wat is je gouden tip?

Corrie Heslinga Business Steps 4 OndernemersOf het de gouden tip is weet ik niet, maar een tip die ik ondernemers wel mee wil geven is het volgende.

Blijf je niet vastbijten in een product of dienst omdat je daar nu eenmaal voor gekozen hebt. Zie je dat de markt verandert en om andere of verbeterde diensten/producten vraagt, pas tijdig en voortvarend je aanbod hierop aan.

Ik zelf heb dat ook een aantal keer gedaan, zodat je jezelf als ondernemer ook voortdurend blijft ontwikkelen en je nooit stil hoeft te staan omdat de markt wat anders vraagt. Houd de marktontwikkelingen in de gaten, doe onderzoek en probeer iets unieks te leveren. Spring boven je concurrenten uit en zorg dat ze naar jou toe komen!

Corrie Heslinga

Business Steps 4 Ondernemers