Geregeld kom ik in contact met andere online marketeers en spreken we over elkaars vakgebieden. Vaak kom ik ze tegen via reacties op andere websites of via Twitter en het leek mij daarom een goed idee om daar een reeks interviews voor te houden. Dennis Miedema van Motriz Marketing bijt de spits af.
Wie is Motriz Marketing en wat onderscheidt jullie van andere online marketing bureaus?
Allereerst wil ik Christian bedanken voor de interesse die hij in mij en Motriz Marketing getoond heeft. Hij wilde per se dat ik een aantal vragen beantwoordde over ons en over marketing land en wie ben ik dan om dat hem te weigeren? Dus daar gaan we dan hè.
Om het verschil even duidelijk te maken: stel je zou bij ons willen komen werken, dan vraag ik je of je online marketing voor de kost doet of dat het een hobby is. Het verschil qua passie tussen die twee opties is namelijk ENORM groot:
Voor iedereen bij Motriz is online marketing een uit de hand gelopen hobby en toevallig verdienen we er geld mee, maar we zouden het net zo lief doen zonder. We staan op en gaan slapen met online marketing en dat maakt ons meer gedreven dan andere marketing bureaus.
Misschien is de beste manier om ons te omschrijven wel het volgende vechtsport gezegde: “the master is the one who stays on the mat 5 minutes longer every day than anybody else.”
Bij zo’n gedrevenheid hoort een uitgesproken mening en ook daarmee onderscheiden wij ons, want ik zie marketing bureaus links en rechts die niets meer zijn dan delers van nieuws als je naar hun site kijkt, maar hoe kun je verwachten dat het blijft hangen bij een ZZP-er of Algemeen Directeur? Want feiten opsommen is saai. Je moet je dingen op zo’n manier brengen dat het blijft hangen en daar is simpelweg entertainment voor nodig. Daarom zie je ons dan ook eerder praten over wat mensen die met SEO bezig zijn kunnen leren van Eminem, dan doodleuk een lijstje getallen van een Engelstalige Google blog overnemen.
Wat is de link met de VS?
De link met de VS komt doordat ik zelf online marketing in en via de VS heb geleerd en ik benader het Nederlandse marketing landschap dan ook op Amerikaanse manier. Nu zul je je vast afvragen wat die manier dan precies is en mijn antwoord is dat de verschillen tussen de VS en Nederland qua online marketing subtiel zijn maar in grote getale aanwezig zijn.
Nu kan ik een heel lang verhaal beginnen over al die individuele verschillen, maar het komt erop neer dat wat ze zeggen van dat in de VS “everything bigger and better” is waar is als ik kijk naar online marketing.
Hoe denk je over de toekomst van SEO?
Laten we SEO even heel ruim opvatten als zijnde “gevonden worden met relevante content op het moment dat een gebruiker naar informatie over een specifiek onderwerp zoekt”. Als ik vervolgens denk aan de toekomst van die activiteit dan zie ik één of meer van de volgende dingen gebeuren…
1) Niet search engine optimization, maar social engine optimization
Met de enorme populariteit van social media als YouTube, Facebook, Twitter en nieuwkomers zoals Pinterest zie ik het gebeuren dat er op een gegeven moment een zoekmachine komt die AL die verschillende sociale netwerken kan doorzoeken. Op dit moment maakt Google’s Universal Search namelijk wel gebruik van plaatjes, nieuws en video’s maar bij slechts een bepaald percentage van alle zoekresultaten. Ik zie dus een zekere verschuiving van een objectieve zoekmachine (resultaten die het meest relevant zijn) naar een subjectieve zoekmachine (resultaten die het meest leuk gevonden zijn).
2) Niet search engine optimization, maar mobile engine optimization
Ik kan me nog goed herinneren dat ik op een verjaardag van familie zat waarbij het bijzonder was dat je een telefoon had, laat staan dat zo’n ding afgaan, maar heb je weleens op een verjaardag van nu om je heen gekeken? De één zit te pielen met z’n tablet, de ander kijkt geïnteresseerd (maar luistert ondertussen Spotify via de iPhone) en weer een ander zit vrolijk op YouTube met z’n Android smartphone. Kortom: mobile is where the money is en Google is daar niet op voorbereid. Het is een zoekmachine die aangepast is naar… maar niet gemaakt is gebaseerd op mobile. Het wachten is op een deelbare zoekmachine die werkt à la Foursquare zo van “dit is wat Pietje in je omgeving heeft gezocht” en/of “check deze resultaten” versturen naar je vrienden. Social en mobile sluiten wat dat betreft goed op elkaar aan.
3) Google heeft aandeelhouders en heeft dus een oneindige missie om de omzet/winst te verhogen
Ik verwacht daarom AdWords op Google+ en op Android smartphones (niet alleen in apps maar op de telefoon zelf). Daarnaast verwacht ik of een mobile search engine die Google wegspeelt of Google dat met behulp van overnames zelf de dominante mobile search engine wordt.
Wat is volgens jullie het grootste voordeel van content marketing?
Content marketing is naar mijn idee branding 2.0, want goede content is onderscheidend op informatieve, humorvolle of controversiële wijze. Met je content kun je laten zien waar jij en/of je bedrijf voor staat en wat je anders maakt, maar misschien wel nog belangrijker is dat je dit kunt doen op de manier die je wilt (audio, blog, email, etc.) en wanneer je maar wilt. Je kunt er ook klanten mee aan je binden of mensen overtuigen om klant te worden.
Kortom: het is een veel flexibelere manier om een merknaam te creëren en ook veel goedkoper dan persberichten, adverteren in kranten en op TV, etc.
Hoe zetten jullie social media effectief in?
Variatie is denk ik het sleutelwoord wat betreft social media. Niemand zit namelijk te wachten op iemand die zijn of haar account vol spuugt met links naar een website OF met dagelijkse sleur vol kladdert OF met grappen en grollen OF met reacties op andere mensen zonder dat hij/zij zelf iets te melden heeft. Als je deze elementen echter afwisselt ben je wel goed bezig, want net als marketing in het algemeen gaat social media om promotie én entertainment én een stukje persoonlijkheid, “brand” of hoe je het ook wilt noemen.
Wat is je gouden tip?
Focus of faal.
Dat klinkt hard, maar ik heb aan den lijve moeten ondervinden met mijn vorige bedrijf dat als je met alles bezig bent (AdWords, SEO, social media, email, affiliates, etc.) je gedoemd bent om te eindigen als het Romeinse rijk: al je tijd, energie, geld, manschappen en materialen over een enorm oppervlakte verspreiden betekent dat je overal zwak (matig) bent en zult breken onder druk van mensen die met één ding steengoed zijn. Als je niet breekt dan doe je er jaren over om dezelfde resultaten te behalen die andere bedrijven in maanden behaalden.
Naar mijn idee heeft een bedrijf opschalen dan ook meer te maken met veel meer mensen veel meer tijd laten steken in waar je bedrijf goed in is dan een heel circus aan marketingactiviteiten te beginnen “want het kan.”
Stel je kiest dus voor SEO bijvoorbeeld dan moet je er voor gaan en niet OOK AdWords, OOK dit en OOK dat willen. Als je alles even belangrijk vindt dan is niks belangrijk dus. Marketing gaat echt om het evenaren en voorbij streven van concurrenten en dat kun je niet doen door op 20 fronten tegelijk te vechten à la Rome.
Dus focus of faal. En zoals wij altijd zeggen:
Op naar meer verkeer, meer conversies en meer business!
Dennis Miedema
Motriz Marketing
0 reacties