Interview met Dirkjan Vis van Zietuwel en Eurolutions

Christian Slagter-Koster

On 13 augustus 2014

Er zijn van die internet ondernemers die ik al lange tijd volg en respect heb voor wat zij hebben weten op te bouwen. Een van hen is Dirkjan, een streekgenoot die tegenwoordig gevestigd is in Utrecht. Met Zietuwel ontwikkelt hij niet alleen websites voor klanten, maar geeft hij ook via Eurolutions een aantal titels in eigen beheer uit.

Wie is Dirkjan Vis?

Haha… Een online ondernemer in een brede zin van het woord. Ik zou het bij deze leuker vinden als iemand anders deze zou beantwoorden. Misschien een tip voor je reeks, waarbij ondernemers elkaar beschrijven?

Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold?

Het internet was ik erg vroeg bij, maar het ondernemen zelf heeft wel een specifieke aanleiding. Vanuit een kaartspelletje, Magic the Gathering. Ik speelde tournooien door heel het land en met mensen die ik ontmoette wilde ik strategieën bespreken. Telefonisch was lastig en toen ik Geocities (een simpele WYSIWYG website-oplossing) ontdekte ben ik daarmee verder gegaan.

Al snel werd dit een eigen domeinnaam, community, forum en uiteindelijk zelfs heuse online tournooien met deelnemers uit de hele wereld. Ik leefde sommige dagen letterlijk 24 uur per dag op mijn eigen site. Sloeg mijn studie (of slaap!) sommige dagen maar compleet over om allerlei internationale tournooien online te hosten.

In het dorp waar ik woonde was ik een van de weinigen die ‘iets’ deed met internet en dus kreeg ik van verschillende bedrijven uit de buurt de vraag of ik voor hen geen site kon maken. Om te beginnen als bijbaantje naast mijn studie, maar al snel liep ook dit uit de hand.

Met het kaartspel ben ik gestopt, maar de tournooiensite Magic-League.com bestaat nog altijd en wordt nu gerund door vrijwilligers, ik ben er zelf niet meer bij betrokken. De strategiesite heb ik direct uit de lucht gehaald nadat bleek dat deze trojans verspreidde. Dat heeft me in 2009 nog een aardig dieptepunt opgeleverd.

Kun je wat meer vertellen over Zietuwel?

Zietuwel.nl is het vervolg geweest van het bijbaantje, het is de naam van mijn eigen internetbureau. Een webdesign- en –hostingbureau, omdat ik daar dus ben ingerold. Het is een tijdje mijn hoofdding geweest maar dat is het allang niet meer en eigenlijk bieden we alleen nog vaste diensten voor vaste klanten. Dat zijn bedrijven die meestal al langer dan vijf jaar klant zijn. Heel incidenteel nemen we nog wel eens opdrachten aan op dit terrein, maar ik minimaliseer dit wel bewust en doe hier eigenlijk alleen nog dingen mee die ik echt leuk vind.

Kun je wat meer vertellen over je internetuitgeverij Eurolutions

Interview met Dirkjan Vis van EurolutionsOnline ondernemen boeit me. Het heeft iets magisch. De kans dat iets uit de hand loopt, verandert of zelfs explodeert, vind ik onbeschrijflijk leuk. Vandaar dat ik graag met anderen hierover kennis en ervaringen deel. Ik ben dit begonnen via een ondernemerssite wat eigenlijk een soort veredeld blog was (alhoewel niemand dat toen nog zo noemde) en nadat een tijdschrift voor de ecommerce me gevraagd had een tijdje een column/artikelenreeks te schrijven, besefte ik dat ik kennisdeling over online ondernemerschap eigenlijk leuker vond dan zelf een internetbureau hierin te hebben. Vandaar dat ik besloten heb dat ik blogger wilde worden en inmiddels leef ik dus (vooral) van online reclame op een handvol zakelijke websites, die vallen onder mijn internetuitgeverij Eurolutions.

Waarin onderscheid jij je?

Ik richt me op de onderkant van de markt. Niet specifiek want middelgrote bedrijven vind ik ook ontzettend mooi, maar met name in het ecommerce-segment bijvoorbeeld is er veel info te vinden over de tweehonderd grootste spelers die persberichten sturen of media begrijpen, maar heel weinig over de starters of eenpitters die vanuit een zolderkamer opereren. Die doelgroep onderscheid ik mij wel in denk ik.

Daarnaast geef ik graag een mening. Ik schrijf dus niet alleen feiten maar ook opinie, kritiek, of net wat mij persoonlijk verbaast. Die twee zaken zijn denk ik wel de belangrijkste punten waarop ik me momenteel onderscheid. Ik ben zelf wel eens een webwinkel begonnen en dan helpt het weinig als je leest wat Bol.com nu weer doet. Vandaar dat ik probeer laagdrempelige info te creëren voor de wat kleinere spelers in de markt.

Hoeveel uur per dag besteed jij aan je (online) business?

Mijn werk is inmiddels gewoon een redelijke kantoorbaan denk ik, al neem ik mijn werktijden niet altijd even serieus. Ik kan dus ook prima besluiten een dagje wat anders te gaan doen, maar zit aan de andere kant ook wel eens een avond of weekend door te werken. Dat is net hoe ik me voel. Maar ik heb gewoon een kantoor en bureau in een ruimte waarin we gewoonlijk met een man of vijf werken, dus officieel zou ik daar 40 uur per week aanwezig moeten zijn.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Och, alles eigenlijk. Persoonlijk contact in de zin van praten met elkaar is in mijn belevingswereld zo uitgekleed in vergelijking tot online content. Het delen van content, de interactie die dan mogelijk wordt, het bereik als iets goed is, of het snel kunnen wijzigen als iets verandert. Het terug kunnen kijken in een archief, snel relevant vergelijkings- of aanvullend materiaal erbij kunnen vinden, alles. Mijn hoofd is in dat opzicht echt vergroeid met internet.

Hoe zet jij social media effectief in?

Social media vergroot en versneld mijn wereld. Met de komst van twitter kon ik opeens directeuren van grote bedrijven direct bereiken. Confronteren en tot reacties verleiden. Social media biedt mij directe feedback van specialisten en de mogelijkheid om iets heel de wereld rond te laten gaan. Maar ook om snel nieuwe info tot mij te nemen. Daarnaast is het gewoon een manier om met een specifieke kring bekenden in contact te blijven.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Ik ben een dromer en bedenk regelmatig onmogelijke doelen voor mijzelf. Ik realiseer nog niet de helft van wat ik als goed idee bestempel, dus mijn grootste uitdaging is meestal om zelf tevreden te blijven met wat ik zoal bereik.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het jou opgeleverd?

Pff. Lastig te zeggen. Ik ‘freewheel’ relatief veel en besteed regelmatig meer tijd aan andere zaken dan aan wat ik eigenlijk zou moeten doen. Maar soms komen daar leuke dingen uit. Het ligt voor de hand om zaken te noemen die het meeste geld hebben opgeleverd en het klinkt natuurlijk enorm suf, maar ik meen het als geld voor mij niet kan fungeren als sterkste drijfveer. Als ik nadenk over behaalde doelen, denk ik eerder aan zaken die ik heb bereikt terwijl iedereen me vooraf voor gek verklaarde, dan dat ik denk aan de financieel grootste successen.

Toen ik bijvoorbeeld een bijzonder slechte conditie kreeg omdat ik niet (meer) sportte, besefte ik me eigenlijk dat de ecommerce nog geen sportevent had. Ik bedacht de Ecommercerun waarbij deelnemers tien kilometer hardlopen. Toen ik dat bedacht, had ik zelf nog niet hardgelopen maar ik gaf mezelf een halfjaar en heb op Twitter direct al de datum van het event genoemd. Zo had ik al inschrijvingen, nog voor ik zelf een paar kilometer aan een stuk gelopen had. Toen uiteindelijk dat jaar een clubje samen die tien kilometer ging doen, en het jaar erop er zelfs met sponsoren enkele tientallen mensen een Ecommercerun gingen doen, was dat wel een enorme kick voor me. Ik had iets uit niets gecreëerd terwijl veel me vooraf voor gek verklaarden.

Maar of dat de grootste is? Ik kan er me (gelukkig!) heel veel bedenken. Een ander voorbeeld is dat ik de workshops van de Kamer van Koophandel jaren geleden niet sterk genoeg vond. Ik bedacht dat dit beter moest kunnen. Met een andere ondernemer bedacht ik wat een starter vooraf moest weten en zijn we zelf workshops gaan geven, waarin we uitlegden wat het ondernemerschap inhield. We noemde het de Starters Masterclass. Startende ondernemers schreven zich bij een passend kostenplaatje echter niet in, en dus zijn we naar de gemeente gestapt voor subsidie. Een gemeentemedewerker heeft toen een sessie meegedraaid en was direct ambassadeur voor ons. Uiteindelijk resulteerde dat zelfs in subisidie vanuit een ministerie. Ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat als ik dit vooraf in een ondernemingsplan had samengevat, ik mijzelf voor gek had verklaard. Een subsidie krijgen vanuit een ministerie om een masterclass aan startende ondernemers te gaan geven, alleen maar omdat wij vonden dat het niveau van de KVK beter moest, was voor ons echt een grandioze kick en voor mij het bewijs dat je meer kan dan je zelf vaak voor mogelijk acht.

Waar wil je over 5 jaar staan met je bedrijf?

Vijf jaar? Geen idee. Hopelijk heb ik dan nog altijd zoveel plezier in ondernemen als vandaag.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Luister naar je intuïtie. De tip van de mede-oprichter van de Starters Masterclass. Een andere tip van hem die ik nog vaak gebruik is ‘maak het leuk’. Zo hielp hij mij met het leren van de Spaanse taal op dat moment. Ik heb totaal geen talenknobbel en vond het moeilijk om mijzelf er echt goed toe te kunnen zetten. Uiteindelijk ben ik bij hem op kantoor gaan zitten en is hij het ook gaan leren en zijn we het samen gaan doen. Hij maakte het leuk door er een soort spel van te maken. Hij noemde het mijn Chinese muur, en ons doel samen was uiteraard om die ‘te verslaan’ wat op een of andere manier wilskracht in mij naar boven bracht. Een project waarbij doelstellingen tussendoor werden neergezet en uitgebreid werden gevierd.

In mijn bedrijf vier ik persoonlijk nog altijd positieve zaken op mijn eigen manier, en vervelend werk maak ik onbewust in mijn hoofd nog steeds wel eens een project of zelfs een spel, net zoals hij dat toen deed. In elk spel is de slechterik in principe groter en sterker dan de held, toch? Maar toch wint de held uiteindelijk maar wat vaak? Voor mij werkt dat, het relativeert enorm.

Wat is je gouden tip?Dirkjan Vis van Zietuwel

Dat is dezelfde als hierboven, luister naar jezelf. Je intuïtie is een betere adviseur dan welke adviseur dan ook.

Tweede tip is heb een beetje geloof in jezelf. Je moet natuurlijk niet met een bord voor je kop gaan ondernemen, maar een ondernemer met een passie of droom is volgens mij sneller succesvol dan een ondernemer met een goed product, goed onderzochte markt of de juiste tas met geld. Natuurlijk moet je af en toe realistisch zijn en goed naar de mensen om je heen luisteren maar als je dat een dagje in de week doet, en de overige zes gewoon lekker met je hoofd in de wolken onderneemt aan jouw luchtkasteel is de kans van slagen zoveel groter dan wanneer dat je alleen maar analytisch een plan uitwerkt.

Dirkjan Vis

Eurolutions

Heb je deze artikelen al gelezen?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *