Via de blogkermis die Wilco de Kreij begin dit jaar opzette ben ik in contact gekomen met een aantal interessante online marketeers. Onder meer trof ik daar Dries Bultynck aan en na het zien van zijn website leek het mij erg leuk om hem eens te interviewen. Het resultaat daarvan lees je hieronder!

Wie is Dries Bultynck?

Professioneel ben ik iemand die er toevallig ingerold is met teveel passie. Ik wil alles testen, alles proeven, alles weten, … altijd al dat probleem gehad, maar het speelt in mijn voordeel, soms ook in mijn nadeel. Ik een technische achtergrond: zelf sites gemaakt, een beetje programmeren hier en daar in php en asp.net, ook wat flash, wat fotobewerking, decorbouw… you name it.

Er boeit me teveel. Een paar jaar geleden ben ik toevallig in het online marketing gedeelte gerold. Het interesseerde me wel. Ik wou ook iets nieuws proberen. Leek me leuk. Nog steeds.

Privé, is iets anders. Daar kleur ik buiten de lijntjes op het online vlak. Dan mag dat wel eens. Ik hou me ook bezig met mijn platenlabeltje Orbis Records en nu en dan fiets ik eens, stapje zetten met vrienden, … the usual.

Waarom ben je ooit met online marketing begonnen?Interview met Dries Bultynck

Zeer simpel. In de firma waar ik zo’n 5 jaar geleden werkte vertrok er iemand die alleen maar SEO deed. Er werd mij gevraagd om die plaats in te vullen en ik zag dat wel zitten. Ik had het ondertussen wat gezien met dat slicen en dicen op   dat moment en dacht “waarom niet”.

Waarin onderscheidt jij je?

Thuis komen en terug achter die laptop zitten tot na 22h of later?

Gewoon, dingen ontdekken. Doen. Testen. Wat ik wil. Weten wat werkt en wat niet.

Welke online marketing trends verwacht je voor de komende 12 maanden?

Los van alle voorspellingen en loze posts die je overal kan vinden, zal de trend heel simpel zijn: beter analyseren van data en er meer uit persen ongeacht de middelen. Trends verwacht ik niet echt. Trends voltrekken zich meestal ook niet in slechts 12 maanden. Er is wel een evolutie bezig. Die van bewustwording dat online een fikse som geld kan opleveren als je het goed aanpakt.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Mensen overtuigen of aanzetten tot actie. Een goed geschreven tekst, waarvan je denkt… “fuck, die gast overtuigt me hier om dit product te bestellen en weet je wat? het werkt! en ik ga dat nog eens doorvertellen aan vrienden ook”. Dat is het grootste voordeel van goeie content marketing.

De trafiek naar je website die je erbij krijgt, indien je het goed aanpakt, dat is de eerste win. De grootste win zit hem nog steeds in die content die effectief leads oplevert of aanzet tot verspreiden van je brand.

Hoe zet jij social media effectief in?

Moeilijke vraag. Hangt af van je business natuurlijk. Laat ik Wijs als voorbeeld nemen. Bart heeft een groot netwerk opgebouwd in enkele jaren. Knap! En handig. Dat betekent dat je bepaalde content kan pushen of dingen gedaan kan krijgen.

Klanten ronselen we eigenlijk niet. Ze horen van ons via Twitter, Facebook en e-mail. Effectief? Wees maar zeker.

Ook het netwerk Wijs-mensen, is natuurlijk ook een spil in die social media. Groter netwerk, ook een stukje employee branding. Speelt allemaal een rol hé.

De online marketeers tweeten over SEO en van alles. De grafische mensen over design. De programmeurs, over allerhande zaken die je eerst moet Google’n, … Onrechtstreeks dragen ze allemaal bij aan die social media strategie. Social media is een vies woord.

Denk eerder aan netwerken en wat je daarmee kan doen als een echte persoon/echt bedrijf. Wees echt. Wees fair. Wees jezelf.

Van welke beslissing heb je het meeste spijt?

Dat ik nooit goed opgelet heb tijdens de les programmeren en dan ook meestal spijbelde (now you know ma & pa). Mocht ik dat niet gedaan hebben, had ik al lang iets uit mijn mouw geschud. Een start-up misschien zelfs.

Wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen?

In de loop van je leven zijn er bepaalde personen die je bij blijven. Ze veranderen je koers, je gevoel, je kijk op de wereld.

Ik denk dat er 2 zaken mij vooral bijgebleven zijn. Eentje is van mijn moeder:  “Je moet doen waar je zin in hebt”. En eentje ervan is uit een podcast van Tim Ferris: “Als je iets niet graag doet, verspil er je tijd niet aan.”

Die twee zijn zeer belangrijk, vooral in combinatie. Het laatste advies is iets waar ik mezelf vaak aan herinner. Het idee mag nog zo goed zijn, als je het niet graag doet of uitvoert om het te realiseren, zal het nooit lukken.

Die laatste blijft vooral steken in mijn hoofd. Past goed bij mezelf omdat ik passie moet voelen in wat ik doe. Anders werkt het niet. Ik word snel dingen beu.

Interview met Dries BultynckWat is je gouden tip?

Bijt nooit de hand die u voedt.

Ooit gedaan. Niet doen :).

 

Dries Bultynck

Freelancer Online Marketing

 

Eerdere interviews in 2013

Klik hier voor alle interviews.

Ontvang GRATIS het ebook 'Succes met e-commerce'

 

Als co-auteur van het fysieke boek mogen wij je het ebook gratis toesturen!

 

Vul je e-mailadres in en ontvang direct de volledige versie van maar lieft 189 pagina's. 

Bedankt voor je inschrijving! Controleer je e-mail voor de vervolgstappen.