Interview met Erik Lambrechts van Catchtiger

Christian Slagter-Koster

On 12 november 2014

Je herkent het vast wel als online ondernemer. Je hebt een mooie domeinnaam verzonnen, maar komt erachter dat deze al geregistreerd is. Frustrerender is echter als er met zo’n domeinnaam niets wordt gedaan. Via een artikel op Frankwatching kwam ik terecht op de website van Domeintijger, een veilingwebsite die je kan helpen om deze domeinnamen toch in handen te krijgen. Naast dat ik het gewoon een toffe naam vind is het concept volgens mij ook nog redelijk uniek in Nederland. Daarom leek het mij leuk om een van de oprichters meer te laten vertellen over het ontstaan van Domeintijger, dat inmiddels is overgegaan in Catchtiger.

Wie is Erik Lambrechts?

Geboren in Woensdrecht (een klein dorpje in de buurt van Bergen op Zoom) en voor mijn studie naar Breda verhuisd. In Breda heb ik de studie Media & Entertainment management afgerond met als afstudeerrichting Marketing. Op deze studie heb ik mijn compagnon Francesco Rametta leren kennen. Na onze studie zijn we beide in het gezellige Breda blijven wonen en werken.

Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold?

Na mijn studie ben ik gaan werken voor een loyaliteitsbedrijf waar ik onder andere verantwoordelijk was voor de online marketing. Naast deze baan ben ik samen met Francesco in de avonduren voor een kennis een webshop gaan designen en ontwikkelen. Dit was onze eerste ervaring met webshops, wat ons goed beviel.

Toen we meer aanvragen kregen, was dit niet te combineren met onze vaste baan en was dit het moment om keuzes te maken. Nu zijn we 3 jaar fulltime met Klik & Steen bezig en zijn we met 4 personen.

Kun je wat meer vertellen over Klik & Steen?

Klik & Steen is een online marketingbureau ontstaan vanuit de passie voor alles wat zich online afspeelt. We streven naar het behalen van het beste resultaat, voor de doeleinden van onze klanten. Wij zijn gespecialiseerd in het ontwikkelen van open source websites, webshops. Daarbij zijn (interaction) design en resultaatgerichte online marketingcampagnes onze speerpunten.

Waarom zijn jullie Domeintijger begonnen?Interview met Erik Lambrechts van Domeintijger

In West-Europa, naar vooral in Nederland, is de markt van domeinnamen goed ontwikkeld. De domeinnaamdichtheid van .NL domeinnamen is 92,4%. Dit betekent dat er al veel interessante domeinnamen bezet zijn. Naast dat er jaarlijks ongeveer 1 miljoen nieuwe domeinnamen worden geregistreerd, worden er ook meer dan 700.000 per jaar opgezegd.

Wij willen graag iedereen een gelijke kans geven op een mooie domeinnaam, door vrijkomende domeinnamen via een open en transparante veiling aan te bieden. Je plaatst een bod op een domeinnaam naar keuze. Zodra de hoogste bieder bekend is en de domeinnaam vrij komt, gaan wij deze als eerste proberen te registreren. Dit is een grote uitdaging omdat er meerdere kapers op de kust zijn. De poging om een domeinnaam te registreren gebeurt op basis van no cure no pay. Lukt het niet om de domeinnaam te registreren, dan betaal je niks. Lukt het wel, dan is de hoogste bieder automatisch de nieuwe eigenaar.

Om beter in te spelen op de internationale markt hebben we besloten om onze naam te veranderen van Domeintijger in Catchtiger.

Hoeveel uur per week besteed jij aan je (online) business?

Wij houden over het algemeen kantooruren aan. Uiteraard wil het nog weleens voor komen dat je wat dingen af wilt maken in de avonduren of dat je in het weekend een paar uurtjes door moet werken. Gemiddeld komt het daardoor neer op tussen de 50 en 60 uur per week, met uitzonderingen naar boven en beneden. Maar dat is het leuke van ondernemen.

Hoe zetten jullie online marketing effectief in?

Met Catchtiger zijn we in een markt gestapt waarin bijna geen concurrentie is. Wij moeten dus vraag creëren in plaats van daarop inspelen. Wij moeten het hebben van blogs, artikelen, bannering, remarketing en social media.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Het grootste voordeel van content marketing is dat je op verschillende leuke en interessante manieren een klant kan informeren. Wel is het met content marketing erg belangrijk dat het een toegevoegde waarde biedt voor je klant. Dit zowel op social media als op je website. Maak geen content om content te maken, maar probeer na te denken over wat een klant interessant vindt.

Probeer ook een goede verhouding te vinden in de onderwerpen van je content. Combineer informatief met entertainment, commercieel en nieuws.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Het starten met Klik & Steen en het door komen van de eerste 4 maanden. Bij de start van onze onderneming,hadden we een grote klant waardoor we een vliegende start konden maken. Direct na de start is om verschillende redenen deze klant afgevallen en begonnen we weer op nul. Hier waren we niet op voorbereid, waardoor we er extra hard aan de kar moesten trekken. Achteraf was dit een goed moment voor ons en tegelijkertijd een leuke uitdaging.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het jou opgeleverd?

We hebben voor ons gevoel meerdere successen behaald. Het kunnen uitbetalen van je eerste salaris, het hebben van een kantoor, je eerste stagiaire en de eerste gesprekken voor een fulltimer. Daarnaast was het online gaan van Catchtiger na 1,5 jaar research en ontwikkeling ook een erg mooi moment. Wat dit oplevert, is een trots en blij gevoel dat wat je bedacht hebt, ook lukt.

Waar wil je over 5 jaar staan?

Over 5 jaar willen we met Catchtiger internationaal actief zijn en moet het bedrijf zelfstandig draaien. Daarnaast vinden wij het leuk om andere (online) concepten te bedenken, te ontwikkelen en deze op de markt te zetten.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Doe de dingen waar je goed in bent en die je leuk vindt. Probeer werkzaamheden die je minder goed kunt uit te besteden aan mensen die dit wel goed kunnen en leuk vinden om te doen. Op deze manier kan je altijd kwaliteit leveren. Dit kan op korte termijn ten koste gaan van je marge, maar op lange termijn levert het meer kwaliteit en plezier op.

Erik Lambrechts DomeintijgerWat is je gouden tip?

Het is een beetje een open deur, maar durf keuzes te maken en zorg dat je deze keuzes kan onderbouwen. Je kunt niet alles vooraf berekenen wat voor resultaten het kan hebben, maar probeer zo veel mogelijk risico’s te ondervangen en ga daarna op je gevoel af.

Erik Lambrechts

Klik & Steen

Catchtiger

Heb je deze artikelen al gelezen?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *