Er zijn altijd online initiatieven die je aandacht kunnen trekken. Ik vind het bijvoorbeeld interessant om te zien welke ontwikkelingen er zijn omtrent content marketing. Een Nederlandse startup die ik met belangstelling volg is ZEEF,  een platform waar gebruikers zelf lijstjes met relevante links over een bepaald onderwerp kunnen aanmaken. Deze vorm van content curation is er natuurlijk al in de vorm van bijvoorbeeld Startpagina.nl, maar ZEEF biedt ook de mogelijkheid om deze lijstjes op je eigen website(s) te plaatsen en daarmee geld te verdienen. Dat ZEEF lekker aan de weg timmert, blijkt wel uit deze investering die het bedrijf heeft ontvangen. Tijd dus voor een interview met een van de oprichters, Frido van Driem.

Wie is Frido van Driem?

Ik ben 25 jaar, afgestudeerd in Chinese Economy & Business aan de RSM Erasmus Universiteit. Momenteel ben ik een van de mede oprichters van ZEEF.com. Binnen ZEEF ben ik verantwoordelijk voor het werven en beheren van curatoren op het platform. Daarnaast houd ik mij bezig met de Sales en Marketing van ZEEF.

Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold?

In 2008 had ik meegedaan aan een internationale business plan competitie in Hong Kong. Ons business plan was om een carriere tomtom in de markt te zetten voor studenten. Bij terugkomst had de Universiteit van Groningen interesse in ons product. Vanaf dat moment ben ik begonnen met het uitwerken van mijn eerste internet plan.

Kun je wat meer vertellen over ZEEF?Interview met Frido van Driem van ZEEF

ZEEF.com is een platform waar mensen (curatoren) informatie kunnen verzamelen, categoriseren en delen over een bepaald onderwerp. Hun expertise zorgt ervoor dat consumenten de juiste informatie over een bepaald onderwerp kunnen vinden. Deze informatie wordt gepresenteerd in de vorm lijstjes met daarin linkjes waar je de informatie kan vinden. ZEEF biedt daarnaast ook een nieuw advertentie model aan voor publishers en website beheerders. De lijstjes met linkjes kunnen in een vorm van een widget worden geplaatst op andere websites. Hierdoor kan een website beheerder relevante advertenties tonen bij de content die zij publiceren. Binnen ZEEF heet dit ‘curated advertising’.

In dit interview op BNR Nieuwsradio vertelt Klaas Joosten meer over ZEEF, terwijl Rick Boerebach aan FMT uitlegt waarom ZEEF beter is dan Google AdSense.

Waarin onderscheiden jullie je?

Er zijn een aantal partijen die zich bezig houden met content curation zoals Scoop.it. Wij onderscheiden ons door een affiliate model aan te bieden waardoor de curatoren binnen ZEEF een commissie kunnen verdienen met hun pagina. Zodra een curator een link toevoegt aan zijn pagina checkt ZEEF automatisch of er een affiliate link beschikbaar van is. Daarnaast onderscheid ZEEF zich door een advertentie model aan te bieden wat vergelijkbaar is met Google Adsense.

Hoeveel uur per dag besteed jij aan je (online) business?

Momenteel werk ik full time aan ZEEF.com.

Wat wordt volgens jou de belangrijkste online trend in de komende 12 maanden?

Wij merken nu al dat de term “content curation” een buzz woord begint te worden binnen content marketing. Tegenwoordig is er zoveel informatie beschikbaar op het internet dat het de kunst wordt om de juiste informatie te filteren en te presenteren. Steeds meer partijen zullen deze markt van content curation betreden en een niche markt proberen te veroveren.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Met content marketing ben je in staat de juiste doelgroep aan te trekken voor je product. Door het schrijven van gerichte content op blogs en sociale media kan je de interactie aangaan met je klanten. Daarnaast is het tegenwoordig zeer makkelijk om het effect te meten van je acties. Dit zorgt ervoor dat je de content marketing strategie van je bedrijf kan blijven optimaliseren.

Hoe zet jij social media effectief in?

Social media wordt ingezet door de interactie aan te gaan met onze klanten. Iedere pagina die gepubliceerd word binnen ZEEF wordt gedeeld via onze sociale media kanalen. Hiermee genereren wij direct exposure voor de beheerder van de pagina. Daarnaast gebruiken wij social media om curatoren te werven voor ons platform. Zodra wij influencers ontdekken binnen bepaalde vakgebieden benaderen wij ze via social media om een ZEEF pagina aan te maken.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Onze grootste uitdaging voor ZEEF ligt in het uitleggen van ons concept en het aantrekken van curatoren. Content curation is een relatief nieuw begrip en mensen begrijpen in eerste instantie niet wat ZEEF precies doet. Pas wanneer mensen actief bezig zijn met ZEEF en een pagina aanmaken begrijpen ze de toegevoegde waarde. Daarnaast is het voor ons ook een uitdaging om de verschillende waarde proposities van ZEEF goed te communiceren. ZEEF bedient namelijk 4 klanten: de consument, de curator, de publisher en de adverteerder.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het jou opgeleverd?

Robin Good is een van de guru’s op gebied van content curation. Wij zijn erg trots dat hij actief is op ons platform. Hij heeft meerdere ZEEF pagina’s gemaakt en schrijft reviews over ZEEF op zijn blogs. Door het aantrekken van Robin Good hebben wij ‘credibility’ opgebouwd binnen de markt van content curation. Hier zijn wij erg trots op.

Daarnaast hebben wij een aantal testen gedraaid met onze nieuwe advertentie model ‘curated advertising’. Op de blog van http://balusc.blogspot.nl/ hebben wij onze ZEEF Widget geplaatst naast Google Adsense. Hieruit bleek dat onze ZEEF Widget 15 keer meer kliks ontving dan de Google Adsense advertentie. Op de website van footbox.nl hebben wij zelfs met onze widget een click through ratio van 58% gemeten. De uitkomst van deze test cases was voor ons een zeer groot succes en beloofd veel goeds voor de toekomst van curated advertising.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?Interview met Frido van Driem van ZEEF

Dat de wereld niet een gegeven is maar maakbaar is.

Wat is je gouden tip?

Dream, believe and don’t give up.

 

Frido van Driem

ZEEF