Interview met Gerrit Hopster van MKB Klantmagneet

Christian Slagter-Koster

On 6 juni 2012

Gerrit en ik zijn elkaar ooit eens tegengekomen via social media en sindsdien hebben we een goede band opgebouwd. Vaak kwam hij met goede en nuttige tips om mijn online business verder te helpen. Daarom leek het mij een goed idee om hem eens aan een interview te onderwerpen.

Wie is Gerrit Hopster?

Een idealist die als ‘droom’ heeft om ondernemers in het MKB meer succesvol te laten zijn met behulp van Internet.

Op het zakelijk vlak begeef ik mij altijd op het vlak van een online lead verwerven tot een juiste follow up in de (offline) sales. Door mijn ervaring als account en salesmanager (Wegener) te combineren met mijn opleidingen en ervaringen in online marketing, weet ik samen met ondernemers te groeien in het aantal aanvragen en klanten.

Op het persoonlijk vlak fiets en voetbal ik graag. Woon ik samen met mijn vriendin die marketeer is (ja wij kijken reclames voor de lol) en heb ik twee katten.

Wat is de MKB Klantmagneet?

De MKB Klantmagneet is een door ons ontwikkeld model voor het binnehalen van nieuwe opdrachten via Internet. Wij helpen onze klanten concreet aan nieuwe klanten. Dit doen wij doen wij door een bedrijf volledig terug te brengen in niches. Met deze niches als basis analyseren wij de potentiele klantbehoefte en bouwen webprojecten die deze klanten direct voorzien in deze behoefte. Hierdoor ontstaat er een continue stroom aan aanvragen voor onze klanten in het MKB.

Hoe denk je dat online marketing er over 5 jaar uit ziet?

Wat mij betreft blijven een aantal basisbeginselen zoals AIDA en de 5 K’s overeind. De kanalen zullen wellicht meer en meer verschuiven. Mijn overtuiging is dat ‘regio’ en ‘social’ nog dominanter zullen worden. Ik geloof dat deze twee de doorslag kunnen geven m.b.t. een koopprikkel omdat ze allebei staan voor vertrouwen.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

De twee grootste voordelen zijn wat mij betreft het opbouwen van een ‘expertstatus’ en het creëren van bereik. Ik merk dat wanneer nieuwe klanten mij benaderen dat zij in de helft van de gevallen via een artikel, tweet of video bij ons terecht zijn gekomen.

Hoe zet jij social media effectief in?

De voornaamste factor is wederom het creëren van vertrouwen. Voor de meeste projecten zetten wij social media gekanaliseerd in en ook lang niet altijd. Alles staat of valt met de doelstelling omtrent een project. Het is geen heilige graal wat dat betreft.

Wat is je gouden tip?Gerrit hopster MKB Klantmagneet

Ik roep het al jaren en blijf deze boodschap herhalen. Voor een ondernemer in het MKB met een regionale afzetmarkt is het verreweg het gemakkelijkst om te groeien in klantaanvragen en winst door de focus op die regio te hebben. Het valt mij nog steeds op dat wanneer je bijvoorbeeld zoekt op bijvoorbeeld ‘financieel advies Nijkerk’ dat van de 10 bedrijven er maar 2 op pagina 1 verschijnen in Google. Een gemiste kans want een regionale zoeker doet graag zaken met een bedrijf uit de regio.

Gerrit Hopster

MKB Klantmagneet

 

Eerdere interviews

Heb je deze artikelen al gelezen?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *