In mijn serie interviews met inspirerende online ondernemers en marketeers is het inmiddels de beurt aan Gijs Heerkens. Gijs ben ik ooit eens gaan volgen naar aanleiding van een retweet die ik voorbij zag komen en ik raakte opgetogen over zijn manier van ondernemen en wat hij inmiddels heeft weten op te bouwen. Vandaar dat ik het hartstikke tof vindt dat hij mee heeft willen werken aan dit interview.

Wie is Gijs Heerkens?

Ik ben een 28-jarige internetondernemer. Tijdens en na mijn studie Small Business & Retail Management heb ik enkele jaren bij Adversitement gewerkt als webanalist voor bedrijven als Vodafone, Bol.com en Ditzo. In deze tijd is mijn interesse voor internet echt gewekt. Ik wist bovendien altijd al dat ik ondernemer wilde worden. Begin 2010 besloot ik de stap te wagen en heb ik ontslag genomen om fulltime internetondernemer te worden. Ik houd me sindsdien bezig met het opzetten van mijn eigen internetconcepten en geef daarnaast freelance internetadvies aan bedrijven.

Kun je misschien wat meer vertellen over je internetconcepten?

Al sinds 2004 ben ik bezig met verkopen via internet. Ik verkocht toen voetbalshirts van het Nederlands elftal via Marktplaats. Enkele jaren later ben ik mijn eigen webshop in accessoires en sieraden gestart (Groovy Gadgets). Toen met een heel klein assortiment, maar inmiddels met ruim 2.000 artikelen en volledig geautomatiseerd op basis van dropshipping. Ook mijn verkoopmodel voor internet is gebaseerd op het dropshippingmodel. Maar de meeste aandacht besteed ik momenteel aan Pasfoto.nu, het concept met de meeste potentie in mijn ogen.

Hoe ben je ooit op het idee gekomen voor Pasfoto.nu?

Twee jaar geleden wilde ik online een pasfoto maken met mijn webcam. Dit kon nergens. Zo kwam ik op het idee voor Pasfoto.nu. Ik heb toen een technische compagnon benaderd en we zijn direct begonnen met bouwen. Enkele maanden later zijn we live gegaan.

Hoe denk je dat online marketing er over 5 jaar uit ziet?

Dat is lastig te zeggen in deze snelveranderende markt. Waarschijnlijk zullen er weer nieuwe sociale media bijkomen en andere in de vergetelheid raken. Daarom raad ik ook altijd aan om e-mailmarketing een centrale plaats te geven in de marketingstrategie. De sociale netwerken volgen elkaar snel op waardoor je steeds opnieuw een groep volgers moet opbouwen. E-mail overleeft al jarenlang en zal dit ook blijven doen denk ik.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Je vindbaarheid wordt breder op verschillende onderwerpen (als je het goed aanpakt). Bovendien word je als specialist gezien over de onderwerpen waarover je schrijft. Ik ben zelf begonnen met het aanprijzen van handige webtools door middel van blogartikelen. Inmiddels schrijf ik ook over SEO, social media en nog een aantal onderwerpen.

Hoe zet jij social media effectief in?

Zakelijk zet ik vooral Twitter in. Gewoon mensen helpen door vragen te beantwoorden en je expertise te tonen. Hiermee heb ik een groep waardevolle volgers opgebouwd.

Wat is je gouden tip?

Stop met jezelf promoten en start met waarde leveren aan potentiële klanten. Ben niet bang om gratis informatie weg te geven. Een deel wordt dan vanzelf je klant.

Gijs Heerkens

Pasfoto.nu

Eerdere interviews