Interview met Jenny Luten van Y-catcher! uit Wormer

Christian Slagter-Koster

On 17 september 2014

Jenny heb ik leren kennen via Twitter toen zij in een tweet opmerkte dat er online toch wel veel onzin is te vinden over zoekmachine-optimalisatie. Daar ben ik het mee eens en mede daarom heb ik ook deze interviewreeks opgezet. Om niet alleen mijn visie en kennis over online marketing te delen, maar ook zeker die van anderen. Daarom dit interview met Jenny, waarin zij naast haar bedrijf Y-catcher! ook meer vertelt over haar websites over gezond eten en leven, maar dan wel met gezond verstand!

Wie is Jenny Luten?

Ik ben 43 jaar, getrouwd en moeder van twee zonen. Ook hebben we een IJslandse hond waar we allemaal dol op zijn. Waterpolo speelt een grote rol in ons leven. Net als het ondernemerschap. Zowel mijn man als ik zijn zelfstandig ondernemer.

Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold?

Ik ben in een ondernemersgezin geboren, dus de ondernemerszin zat er al jong in. Toch heb ik eerst nog als leerkracht in het basisonderwijs gewerkt, om me daarna steeds meer te richten op het bouwen en optimaliseren van websites. Van hobby tot professional! In 2006 heb ik toen de stap gemaakt om mijn eigen webdesignbedrijf te beginnen.

Onlangs heb ik een tweede bedrijf opgericht met mijn collega Vanessa, Goed eten Gezond leven BV. We hebben een online platform over goed, gezond eten en leven én een online marktplaats, gezondemarkt.nl, waar kopers en verkopers van biologisch eten of gezond leven elkaar kunnen vinden. Bijvoorbeeld de boer waar je kersen kunt plukken, of een bepaalde yoga workshop. Het ligt qua techniek in het verlengde van Y-catcher! maar dan wel met een specifiek thema.

Kun je wat meer vertellen over Y-Catcher!?Interview met Jenny Luten van Y-catcher!

Y-catcher! is een ICT-bedrijf waar opvallend veel vrouwen werken. Niet per se bewust, maar dat is zo gegroeid en daardoor vallen we wel op. Dat betekent niet dat we ons vooral op vrouwelijke klanten richten. Integendeel, we hebben juist veel technische bedrijven als klant.

Een groot voordeel van Y-catcher! is dat wij vanaf het begin af aan ook websites technisch bouwen en optimaliseren voor zoekmachines. Geen poespas als je dat niet nodig hebt, wel een goede en goedvindbare website. Ik ben er trots op dat we inmiddels in een prachtig kantoor zitten in Pakhuis Saigon in Wormer.

Hoeveel uur per dag besteed jij aan je (online) business?

Ik werk fulltime, probeer tegenwoordig wel de weekenden en de avonden meer vrij te houden voor gezin, thuis en de nodige ontspanning. Maar het laat je nooit los. Tijdens het strijken komen de nieuwe ideeën vanzelf omhoog…

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Wij hameren al heel lang op goede content. Toch zijn klanten geneigd om precies hetzelfde te doen als hun concurrenten. Ze gebruiken dezelfde taal, gebruiken veel vakjargon en kunnen zich hierdoor niet goed onderscheiden. Goede content marketing is daarom soms ook lef hebben. Lef hebben om het anders te doen en je te onderscheiden van de anderen. Dan val je op en word je beter vindbaar.

Hoe zet jij social media effectief in?

Ondanks dat we het belang inzien van social media, schieten wij hierin zelf eerlijk gezegd ook wel tekort. Te weinig berichten, de strategie verwaterd. Ook voor ons geldt, we moeten prioriteiten stellen. Vanaf vandaag gaan we het beter doen ;).

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Uiteraard zijn er een aantal projecten die zeker een uitdaging waren, maar de grootste uitdaging was het aannemen van personeel en twee keer verhuizen naar een groter kantoorpand. Dat zijn spannende stappen, het is maar afwachten hoe het uitpakt. Achteraf bleken die stappen alleen maar enorm waardevol te zijn geweest.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het jou opgeleverd?

Mijn grootste succes was de overstap van ZZP-er naar een bedrijf met personeel. Op dit moment zijn er vier medewerkers en dat geeft ook een stukje rust. Het bedrijf draait door als ik er niet ben.

Waar wil je over 5 jaar staan?

Ik hoop nog flink te groeien, ik heb uitdagingen nodig. Ik verwacht dat Y-catcher! steeds meer zelfstandig kan draaien en dat Goed eten Gezond leven en de gezondemarkt.nl landelijke bekendheid heeft.

Interview met Jenny Luten van Y-catcherWat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Als er een deur dicht gaat, gaan er anderen open. Kortom, niet te lang stil staan bij teleurstellingen, maar vol vertrouwen doorgaan.

Wat is je gouden tip?

Durf anders en onderscheidend te zijn!

Jenny Luten
Y-catcher!

Heb je deze artikelen al gelezen?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *