Interview met Jeroen Huynen over Content Mapping Tool
Laatste update: 11 maart 2015

Jeroen kwam ik tegen tijdens de ‘mijn’ boekpresentatie in Venlo, waar hij vertelde bezig te zijn met een nieuw project gericht op content mapping. Na zijn toffe verhaal gehoord te hebben leek het mij een goed idee om hem daar eens meer over te laten vertellen via een interview.

Jeroen Huynen waar kennen we jou ook alweer van?

Een tijd geleden hebben we ook een interview gedaan, toen over de oprichting van InnerCrowd. Sindsdien is er best veel gebeurd. InnerCrowd is altijd een netwerkorganisatie geweest, waardoor alle leden -en ik dus ook- altijd eigen projecten ernaast hebben gedaan. Een van die projecten voor mij was Content Mapping Tool en die is nogal ‘uit de klauwen’ gelopen.

Wat is Content Mapping Tool precies?Content Mapping Tool van Jeroen Huynen

De naam zegt het al, het is een tool om content te ‘mappen’. Content mapping houdt in dat je ieder content item koppelt aan bepaald deel van je doelgroep (in de vorm van een persona) en aan het stadium van het aankoopproces waar hij/zij zich bevindt. Ik heb een online tool ontwikkeld waarmee je een content map kunt maken, zodat je content scherper kunt plannen en zo relevantere content krijgt.

Wat is dan precies het voordeel van content mapping?

Nou, veel organisaties die bezig zijn met content marketing zijn vooral gericht op het creëren van een x aantal content items per maand. Dat is dan een doel op zich. Maar, het doel moet volgens mij juist zijn: zorgen dat je content creëert die zo goed mogelijk aansluit bij de informatiebehoefte van je potentiële koper.

Om dat te kunnen doen, moet je meer inzicht krijgen in die informatiebehoefte. Iedere persona heeft andere vragen en die vragen veranderen ook nog eens naarmate je persona zich door de aankoopcyclus begeeft. Het werkt dan heel goed om een soort grid te maken met op een as je persona’s en op de andere as de stadia van de aankoopcyclus. In die grid kun je vervolgens je content items gaan plotten. Door de grid te vullen krijg je content die echt relevant is voor je volledige doelgroep.

Dus, Content Mapping Tool is vooral een strategische tool?

Ja, dat is wel het belangrijkste deel. Maar, vervolgens kun je die content items natuurlijk ook plannen in een contentkalender, zodat je er ook effectief mee aan de slag gaat. Als je met een team-oplossing werkt, dan kun je ook content items als taak toekennen aan iemand anders. Daarnaast kun je bestanden delen, drafts schrijven, uren bijhouden en nog veel meer. Zo proberen we het hele proces van strategie naar publicatie in één omgeving te vangen.

Jeroen Huynen Content Mapping ToolWaarom denk je dat content mapping zo belangrijk is?

Ik vergelijk het een beetje met de social media hype van 4-5 jaar geleden: we zijn nu op het punt dat content marketing volwassen begint te worden en mensen zich gaan afvragen wat de ROI eigenlijk is. Dat is – net als bij social media – moeilijk te bepalen. Een goed begin is volgens mij om te zorgen voor meer focus bij je content marketing inspanningen. Geen content creëren omdat ‘iedereen het doet’, maar content creëren die daadwerkelijk aansluit bij de behoefte van je doelgroep. Content mapping is daarbij een geweldig hulpmiddel.

Jeroen Huynen

Content Mapping Tool

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *