Interview met Jorinde Dirkmaat
Laatste update: 20 oktober 2014

Jorinde ben ik ooit tegengekomen via haar flyer in een goodiebag van een lokaal evenement. Haar verhaal en het feit dat zij bij mij in de regio zit spraken mij zo aan dat ik daar meer over wilde weten. Helemaal toen ik Jorinde vertelde dat zij naast haar marketing en communicatie adviesbureau inmiddels ook een eigen kledinglabel is gestart!

Wie is Jorinde Dirkmaat?

Ik ben een enthousiaste marketing professional die na jaren in loondienst te zijn geweest, in het voorjaar van 2013 de stap heeft gezet om voor zichzelf te beginnen als marketing adviseur en interim marketing manager.

En die na eenmaal uit het vaste werkstramien te zijn gestapt…Het idee en lef heeft gehad om tevens een eigen kledinglabel op te zetten uit frustratie over het zeer saaie aanbod van joggingpakken, sweaters en vesten: Lazy Lola.

Naast marketing projecten en het opzetten van mijn eigen kledinglabel, maak ik ook zeker nog tijd vrij voor mijn vriend, familie, vrienden en sporten: Een goede balans tussen werk en privé is absoluut noodzakelijk om op lange termijn succesvol te blijven.

Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold?

Aan het begin van mijn carrière (eind jaren negentig) heb ik gewerkt bij ESEC Educational Entertainment, een kleine, toen nog zo genoemde ‘internet start-up’. Ik was hier verantwoordelijk voor de marketing van diverse online beleggingscompetities in Nederland en over heel Europa, zoals het AD Beursspel en EuroStockMaster. Dit heeft mij al snel doen overtuigen van de (internationale) groeimogelijkheden van het online ondernemen. Online marketing en internationaal werken hebben vanaf toen altijd een hele grote rol gespeeld in mijn werk.

Waarin onderscheid jij je?

Met een klein marketingbudget ben ik in staat om zeer goede resultaten te bereiken. Ik ontwikkel concrete marketing en communicatieplannen, waarbij ik me niet alleen richt op de (online) marketing. Ik kijk onder andere ook naar de bedrijfsstrategie, verkoopafdeling en klantenservice om ervoor te zorgen dat het marketingplan en de activiteiten ook daadwerkelijk aansluit bij het bedrijf, gedragen door de medewerkers en tot succesvolle uitvoering gebracht kan worden.

Hoeveel uur per dag besteed jij aan je (online) business?

Op het moment heel veel en dat zal de komende jaren naar verwachting met de lancering van mijn kledinglabel alleen nog maar meer worden; zowel online als offline. Zolang ik elke dag met plezier werk, er voldoening uit haal en zicht heb op positieve (financiële) resultaten, is het me allemaal zeker waard.

Wat wordt volgens jou de belangrijkste online trend in de komende 12 maanden?

Content marketing, waarbij met name de visuele content; wij willen nu eenmaal “plaatjes”. En ‘vlogging’ (bloggen via video) wordt ook steeds populairder.

Belangrijk hierbij is wel dat bedrijven ervoor moeten zorgen dat alles bij elkaar past. Alleen op die manier zullen ze elkaar versterken en positieve resultaten opleveren voor een bedrijf. En vergeet daarbij als bedrijf ook niet alle overige contactmomenten mee te nemen, zoals bijvoorbeeld de afdeling klantenservice.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Geloofwaardigheid als bedrijf bewerkstelligen en langdurige commitment van klanten. Van groot belang (en voorwaarde) is echter hierbij wel kwaliteit en relevantie van de content, met daarnaast interactie vanuit het bedrijf. Juist een structurele interactie tussen bedrijf en klant is zo belangrijk om commitment op lange termijn te behouden.

Hoe zet jij social media effectief in?

LinkdIn heeft absoluut mijn voorkeur wat betreft mijn marketing advies en interim management werkzaamheden. Ik gebruik LinkedIn niet alleen voor zakelijke contacten en acquisitie, maar ook om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen op het gebied van marketing, communicatie en innovatie.

In de marktonderzoekfase van Lazy Lola heb ik direct effect gezien van de kracht van Facebook; binnen zeer korte tijd heb ik een zeer grote response gerealiseerd op mijn enquête. Dit kanaal zal ik ook zeker blijven inzetten voor de verdere groei van het kledinglabel, gecombineerd met andere social media zoals Instagram en Pinterest.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Mijn werkende leven is tot nu toe een aaneenschakeling van uitdagingen geweest, waarbij de ene keer mijn technische marketing kennis uitgedaagd werd en de andere keer mijn management kwaliteiten of presentatie vaardigheden.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het jou opgeleverd?

Alle uitdagingen hebben in zekere zin succes opgeleverd; danwel financieel of in persoonlijke ontwikkeling van kennis of ervaring. Ik koester al mijn successen, en ook juist de minder succesvolle uitdagingen daar deze vaak achteraf bezien het meeste (immateriële) opleveren.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?Interview met Jorinde Dirkmaat

Ik heb veel goede adviezen gekregen door de jaren heen, maar de belangrijkste is toch wel dat je in alle drukte en harde werken niet moet vergeten te genieten van het leven en vooral niet twijfelen en uitstellen…Gewoon doen!

Wat is je gouden tip?

Er zijn wel tientallen gouden tips, afhankelijk van het bedrijf, product, dienst of de uitdaging waar je als ondernemer voor staat. Als ik er dan toch 1 moet noemen dan ga ik voor ‘Don’t be afraid to fail. Be afraid not to try.’

Jorinde Dirkmaat

Jorinde Dirkmaat Marketing & Communicatie

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *