Enkele maanden geleden stuitte ik op de website Nieuwe Media Gids, waar veel informatie te vinden is over online marketing. Om meer te weten te komen over online marketing heb ik de eigenaar van de website, Juan, gevraagd of hij een interview met mij wilde doen.

Wie is Juan Felix?

Ik zie mezelf vooral als vader van 2 jonge kinderen -Lex en Eline- die ik begeleid in hun leven en voor wie ik zorg samen met mijn vrouw Josien. Ik vind de balans privé werk zeer belangrijk.

In 1995 heb ik mijn studie politicologie afgerond en daarna bijna 15 jaar gewerkt als marktonderzoeker, waarbij ik een variëteit aan marketeers uit uiteenlopende bedrijven heb voorzien van inzichten om hun doelgroep te bereiken en beraken.

Drie jaar geleden besloot ik voor mijzelf te beginnen. Mijn éénmansbedrijf – Felix Relationship Marketing– helpt ondernemers en particulieren zichtbaar te zijn op internet.

Kun je wat meer vertellen over Nieuwe Media Gids?

Vorig jaar ben ik gestart met Nieuwe Media Gids om de Nederlandse markt te bereiken. Nieuwe Media Gids is een gratis online magazine voor iedereen die hulp nodig heeft bij gebruik van online media. Ons doel is om via ons blog gratis hulp te bieden bij vragen over  social media zoals Facebook, Twitter, YouTube, LinkedIn, Google+ en Pinterest. Kwaliteit staat bij ons voorop.

Hoe ziet online marketing er over 5 jaar uit?

Het is moeilijk te voorspellen hoe online marketing er over 5 jaar uit ziet. Twee zaken blijven wat mij betreft centraal staan om als bedrijf succes te hebben op internet. Content en aandacht voor je klanten. Marketing beweegt zich steeds meer in de richting van voortdurend advies geven, je klanten helpen met hun problemen. En via het helpen van je klanten en tevens het entertainen van je klanten, bouw je aan een relatie.

De uitdaging ligt wat mij betreft vooral op het goed luisteren naar je klanten en naar wat er in je markt gebeurt. De bedrijven die eruit springen zijn bedrijven die hun klanten op een creatieve manier blijven verrassen. Niet alleen met tips, maar ook met bedankjes of een uitnodiging voor een online event of door je klant in contact te brengen met een netwerk dat je klant verder helpt.

Niet je bedrijf, product of dienst centraal stellen, maar je klant. Als je dat oprecht meent en er naar handelt, maak je het verschil. Je klanten vertellen dat verder -dat gaat razendsnel via online media- en zo groeit je bedrijf.

Wat is het grootste voordeel van content marketing?

Het grootste voordeel van content marketing is dat je daarmee zichtbaar blijft voor zoekmachines als Google en tegelijkertijd waarde biedt aan je klant. Als jij content presenteert waarmee je klant inzicht krijgt in hoe hij zijn probleem kan oplossen, of wat er mogelijk is, dan maak je kans om de aandacht van je prospect of klant te krijgen en vast te houden. Zonder waardevolle content lukt je dit niet, tenzij je producten of diensten levert die zo uniek zijn dat iedereen ze wil hebben.

Hoe zet jij social media effectief in?

Social media kun je op twee manieren effectief inzetten. Enerzijds voor het snel en gericht verzamelen van nieuwe inzichten / content via je sociale netwerk. Zo blijf je zelf op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen binnen je markt. Anderzijds kun je met social media gericht je doelgroep bereiken en leren wat wel en niet gewaardeerd wordt door je doelgroep.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Het beste advies dat ik ooit kreeg is om met het einde in gedachten te beginnen en vervolgens het pad uit te stippelen hoe daar te komen. Een bedrijf heeft een lange termijn planning nodig en tegelijkertijd flexibiliteit om bij te kunnen stellen. Maar als ondernemer moet je wel weten waar je heen wilt en hoe je daar kunt komen. Focus je op dat resultaat.

Andrew Carnegie -een succesvolle zakenman- zei ooit: “Concentrate your energies, your thoughts and your capital… The wise man puts all his eggs in one basket and watches the basket.” Kortom, focus je energie op het resultaat dat je wilt bereiken.

Wat is je gouden tip?

Mijn gouden tip voor ondernemers is om te investeren in kennis. Niet alleen je eigen kennis maar ook die van je prospects en klanten. Education based marketing heeft de toekomst. Dankzij internet is kennis snel beschikbaar en is het makkelijker om bij te blijven. Je moet er alleen wel in willen investeren, zowel in tijd als geld.

Juan Felix

Nieuwe Media Gids

Eerdere interviews

Ontvang GRATIS het ebook 'Succes met e-commerce'

 

Als co-auteur van het fysieke boek mogen wij je het ebook gratis toesturen!

 

Vul je e-mailadres in en ontvang direct de volledige versie van maar lieft 189 pagina's. 

Bedankt voor je inschrijving! Controleer je e-mail voor de vervolgstappen.