Interview met Koos in ‘t Hout van KWOOT
Laatste update: 16 januari 2013

Vanwege mijn boerenafkomst spreekt de agrarische sector mij natuurlijk erg aan. Ik was dan ook blij verrast toen Koos in ’t Hout van KWOOT aangaf graag te willen meewerken aan een interview. Hierin kwam ik erachter dat zijn levensverhaal vele raakvlakken met die van mijzelf heeft, erg gaaf natuurlijk.

Wie is Koos in ’t Hout?

Boerenzoon en opgeleid om het ouderlijk akkerbouwbedrijf in Flevoland voort te zetten. Tijdens een laatste stage voor de opleiding HBO agrarische bedrijfskunde bij het vakblad Boerderij in aanraking gekomen met journalistiek. Een verborgen talent werd aangeboord en een mateloze interesse voor nieuws en achtergronden kreeg een vruchtbare voedingsbodem. Dat gecombineerd met een enorme drive en passie voor het vak, vormde de basis voor een start als freelance journalist.

Door de groei van werkzaamheden is de keuze gemaakt voor uitbreiding van het bureau en eind 1999 telde het bureau 8 tekstschrijvers. Toen werd, aangezet door de veranderende uitgeversmarkt, de keuze gemaakt voor communicatie en reclame. Alle ‘oude’ schoenen werden in één klap weggegooid en het vizier stond op nieuwe uitdagingen. Bleek een goede zet. Nu werken we voor belangrijke bedrijven uit de agro TOP 50! Online communicatie is de nieuwste uitdaging. Daarin lopen we voorop in de sector en dat ontgaat ook de agribusiness niet.

Koos in 't Hout Kwoot

Waarin onderscheidt KWOOT zich?

KWOOT onderscheidt zich (25 jaar ervaring) door de kennis van de agrarische markt en de agrarische doelgroep. Daarnaast kenmerkt de relatie tussen KWOOT en haar klanten zich door de duurzaamheid.

Dat lukt alleen als je elkaar voortdurend scherp houdt. KWOOT is bovendien full service (één loket voor strategie, concept, tekst, beeld, print én online), loopt voorop in cross media communicatie en vindt het haar taak om onderzoek te doen naar ontwikkelingen binnen de doelgroep. Het KWOOT Mediaonderzoek van voorjaar 2012 is daarvan een voorbeeld.

Hoe denk je dat online marketing er over 5 jaar uit ziet?

Iedereen maakt binnen twee tot drie jaar gebruik van een smartphone of iets dat daar op lijkt. De tablet verdringt de desktop. Beide divices verbinden ons met elkaar, communicatie zal hier veelal starten.

Desktop of tablet zijn slechts aanvullend. De ontwikkeling van online communicatie zal vooral bepaald worden door de behoefte zoals de nieuwe generatie (thans de groep 15-25 jaar) die vertaalt in nieuwe kanalen en concepten.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Traditionele uitgevers hebben grote moeite om online communicatie om te zetten in nieuwe verdienmodellen. Dat is op zich wel logisch, want steeds meer bedrijven gaan inzien dat ze zelf óók uitgever worden.

Door hun eigen unieke content op de juiste wijze online te communiceren en de doelgroep daarbij te betrekken (dialoog), zijn de traditionele kanalen, van oudsher veelal beheerd door uitgevers, steeds minder nodig om de doelgroep te bereiken. Bovendien bevestigt de doelgroep ‘boeren’ nadrukkelijk dat de onaantastbare positie van het vakblad verleden tijd is.

Hoe zetten jullie social media effectief in?

Door duidelijke doelstellingen te formuleren, daar de kanalen bij te zoeken en de content op af te stemmen. Veelal actiematig waarbij de drempel voor de doelgroep laag is om te reageren/participeren.

Met Facebook scoren we aanzienlijk beter dan met Twitter. Filmpjes die we maken en op YouTube plaatsen doen het ook heel goed. Opmerkelijk dat zo weinig marketeers in de agribusiness er nog gebruik van maken.

Van welke beslissing heb je het meeste spijt?

Dat ik mijzelf, na de afronding mijn studie, meteen voor 100% op het ondernemerschap heb gestort en niet de rust heb gevonden om eerst eens een jaar de wereld rond te reizen.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Word geen boer omdat je de enige opvolger binnen het gezin bent, maar doe het alleen als je er 100% achter staat.

Wat is je gouden tip?Koos in 't Hout Kwoot

Doe als ondernemer de dingen waar je goed in bent. Zorg ervoor dat je het werk met de klanten en je medewerkers leuk blijft vinden, dan komt de rest (omzet, winst, groei, continuïteit) vanzelf. En verder: luister goed naar anderen, maar maak ALTIJD je eigen keuzes.

Koos in ‘t Hout

KWOOT

 

Eerdere interviews in 2013

Klik hier voor alle interviews

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *