Interview met Marc de Groot van DGOC

Christian Slagter-Koster

On 4 december 2013

Via een opdracht op Offerti.nl ben ik in contact gekomen met Marc en zijn online consultancybureau DGOC. Na het horen van zijn verhaal waarom hij ooit is begonnen als online ondernemer leek het mij leuk om dit te delen middels een interview.

Wie is Marc de Groot?

Vooral een ondernemer met het motto “work hard, play hard”. Hiermee ik wil zeggen dat het heel belangrijk is om hard te werken voor een goed resultaat, maar dat er ook voldoende tijd moet zijn om de batterij weer op te laden.

Mijn werk is mijn passie en ik val echt onder de categorie mensen voor wie de dag te weinig uren in zich heeft. Daarnaast geniet ik samen met mijn vriendin sinds kort van het ouderschap, een droom die werkelijkheid is geworden.

In de spaarzame tijd die nog overblijft speel ik graag elektrische basgitaar en maak ik lange wandelingen met de hond, meestal met het hele gezin.

Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold?

Het ondernemerschap zit bij mij in het bloed. Mijn opa is meer dan 50 jaar geleden begonnen met een wenskaarten drukkerij, De Groot Design, welke mijn vader inmiddels heeft overgenomen. Al in mijn vroege jeugd hielp ik mee met van alles en nog wat in “de zaak”.

Vanaf mijn studietijd eind jaren ’90 is mijn interesse verschoven naar online activiteiten. Ik begon mijn eerste websites te maken en begon een webdesign bureau met een studiegenoot. Inmiddels help ik mijn vader ook met zijn online activiteiten.

Kun je wat meer vertellen DGOC?DGOC

DGOC is de afkorting van De Groot Online Consultancy. Dit bureau is ontstaan vanuit de wens om het aanspreekpunt voor Online Marketing vraagstukken te worden voor het MKB. Natuurlijk is het MKB als geheel een te vage en grote doelgroep. Wij richten ons met DGOC op de MKB bedrijven met e-commerce ambities.

We werken vanuit een abonnementsmodel, waarbij het bedrijf elke maand een vast aantal uren een Online Consultant tot zijn beschikking heeft die alles uit handen neemt en/of medewerkers in het bedrijf kan opleiden. De dienstverlening van DGOC biedt een oplossing voor bedrijven voor wie het aannemen van een fulltime kracht een te grote stap is, maar die wel resultaten willen boeken met e-commerce.

Wat wordt volgens jou de belangrijkste online trend in de komende 12 maanden?

In de online wereld is het heel gevaarlijk om zo ver vooruit te kijken. De spelregels veranderen continu en de Online Marketeer moet zijn kennis steeds bijspijkeren.

Wat ik verwacht is een beweging waarbij bedrijven teruggaan naar de basis. Je ziet veel bedrijven snel inspelen op trends, om zich vervolgens na een aantal maanden af te vragen wat de ROI in deze trajecten is geweest. Doordat er meer aandacht gaat naar de spannende nieuwe trends, worden de basiselementen nogal eens uit het oog verloren. Die bewustwording zal bij veel bedrijven aankomen.

Wat is volgens jou het grootse voordeel van content marketing?

De uitspraak is niet voor niets “content is king”. Door content marketing wordt je beter gevonden in de zoekmachines, heb je altijd wat te vertellen in je nieuwsbrief en is het geen probleem om je Social Media kanalen te vullen met interessante artikelen.

Er is niet één groot voordeel binnen content marketing, maar het is de optelsom van alles wat je met de content kunt doen.

Hoe zet jij social media effectief in?

Door de dialoog aan te gaan. Zorg er in je Social Media campagnes altijd voor dat er interactiviteit ontstaat. Alleen op die manier zullen mensen eerder aan jou denken wanneer ze een product nodig hebben wat jij aanbiedt.

Maak niet de fout door te denken dan Social Media een direct conversiekanaal is. Social Media is een brandingkanaal en een uitstekende plek om klantrelaties op te bouwen en te versterken.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Mijn grootste uitdaging heeft gezeten in het creëren van een goed businessmodel voor mijn uitgeverij in luisterboeken. In de luisterboekenmarkt, waarin ik met meerdere sites actief ben, is een gebrek in aanbod van nieuwe titels. Aangezien het maken van een luisterboek een duur proces is, wilde ik een model maken waarbij iedere partij tijd of geld investeert in het tot stand komen van de productie en waarbij de winst over de verkopen gedeeld wordt.

In 2 jaar tijd zijn we van versie 1 naar versie 4 gegaan, maar het model is nu rond en er worden in hoog tempo vele luisterboeken gemaakt. Mijn advies is hier dan ook om dingen gewoon te proberen en aan te passen vanuit de feedback van je doelgroep, in dit geval auteurs, boek uitgevers en stemacteurs.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het je opgeleverd?

Mijn grootste succes heeft zich in de eerste 3 maanden van dit jaar afgespeeld, toen ik alle Online Marketing activiteiten van FastCards mocht gaan beheren. In deze periode ben ik er met behulp van onze strategiën in geslaagd om de omzet, wekle niet gering was, te laten groeien met 50%. Naast de gebruikelijke vergoeding is de voldoening uit zo’n succes de grootste beloning die ik mij kan wensen.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Het beste advies wat ik ooit gekregen heb is een advies wat vaker terugkomt en wat meerdere succesvolle ondernemers mij hebben meegegeven, namelijk “Verzamel de juiste mensen om je heen”.

Niets is belangrijker dan dit advies. Je team en dus je bedrijf is zo sterk als de zwakste schakel.

Wat is je gouden tip?Marc de Groot DGOC

Laat je niet afleiden! De mailbox trekt continu de aandacht en er is altijd wel iets om op te antwoorden. Sinds de komst van de Social Media is dit alleen maar erger geworden. Mijn tip is om elke dag een shortlist te maken van de meest belangrijke taken, deze eerst uit te voeren en daarna pas je mailbox of Facebook te openen. Laat deze kanalen ook niet de hele dag open staan, maar blijft gefocussed op jouw doelen.

Andere recente interviews:

Heb je deze artikelen al gelezen?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *