Interview met Mitch Huguenin van iWords uit Beuningen
Laatste update: 31 maart 2014

Mitch zat al enige tijd in mijn sociale netwerken, maar ik had nog geen interview met hem gedaan. Na het lezen van zijn artikel in het gratis ebook van Rutger Steenbergen over online scoren in 2014 kon ik alleen maar instemmend knikken dat er teveel ‘nontent’ wordt gemaakt. In dit interview legt Mitch uit hoe ondernemers wel alles uit hun communicatie kunnen halen.

Wie is Mitch Huguenin?

Mitch Huguenin is die wat kalende kerel uit 1970 met een passie voor communicatie. En dan voor taal in het bijzonder.

Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold?

Eigenlijk was dat een logische stap. Een soort ontwikkeling waar ik al langere tijd mee aan het spelen was.

Ik heb altijd voor een ‘baas’ gewerkt. Voor erg veel ‘bazen’ eigenlijk. Maar wat ik bij iedere werkgever merkte, was dat ik altijd gevraagd werd om teksten te corrigeren of te herschrijven.

Daarnaast werd ik meestal wel aangewezen als er weer een ‘dingetje’ moest worden vormgegeven. Bijvoorbeeld voor het afscheid van een collega, of één van die andere gebeurtenissen waar iets origineels moest worden geproduceerd.

Op een gegeven moment vond ik dat ik die skills veel beter kon inzetten voor mij eigen gewin. Dat was ook het moment dat ik koos voor het ondernemerschap.

Het heeft nog wel even geduurd voordat ik die stap durfde te zetten, maar achteraf gezien had ik jaren eerder met iWords moeten beginnen. Ik doe nu wat ik echt leuk vind en goed kan en dat vertaalt zich weer naar tevreden klanten en een geweldige, bevredigende en leerzame besteding van mijn tijd.

Hoeveel uur per dag besteed jij aan je (online) business?

Dat is dus het mooie van het ZZP-verhaal: je maakt je eigen schema.

Het hangt ook helemaal van de lopende opdrachten af. Soms begin ik om een uurtje of 8 met werken en knal door tot ergens in de avond. Maar soms ook kan ik uitgebreid de tijd nemen voor mijn zoontje van 9 en blijkt aan het einde van de dag dat ik eigenlijk tussendoor alleen mijn e-mail even heb gecheckt. Als je het per week zou bekijken, kom je gemiddeld op die ‘normale’ 40 uur.

Dat neemt niet weg dat ik in gedachten natuurlijk altijd bezig ben met mijn bedrijf. De ideeën komen vaak op als poep en dat soort dingetjes probeer ik dan altijd op een later moment een definitieve vorm te geven.

Kun je wat meer vertellen over iWords?

Mitch van iWordsTja, wat is er allemaal te melden over iWords. Misschien de ontwikkeling dan?

Ik ben ooit begonnen als tekstschrijver. Voornamelijk webteksten. En geen spat meer. Na verloop van tijd bleek echter dat er bij mijn klanten ook andere behoeftes leefden. Ik ben me verder gaan verdiepen in het hele online communicatieverhaal en ben nu aanbeland op het punt dat ik ondernemers help met het verbeteren van ál hun communicatie.

Niet alleen het geschreven deel, maar ook het visuele en het mondelinge stuk. Een compleet pakket eigenlijk. En dat wordt vaak als erg handig ervaren: alle disciplines onder één dak.

Ik heb sinds kort dan ook de toevoeging ‘De communicatiestylist’ op mijn website geplaatst. Dat dekt de lading het beste.

Waarin onderscheid jij je?

Eigenlijk moet je dat aan mijn klanten vragen. Die roepen vaak dat ik feilloos weet aan te geven hoe zij worden gezien door hun doelgroep. En door met die kennis aan de slag te gaan in hun eigen communicatiestijl, blijkt dat het best eenvoudig is om meer tevreden klanten te genereren met minder moeite.

Je zou dus kunnen zeggen dat ik probeer mezelf zo snel mogelijk weer overbodig te maken door mijn klanten te leren anders naar zichzelf en hun bedrijf te kijken.

Wat wordt volgens jou de belangrijkste online trend in de komende 12 maanden?

Dat is net zoiets als het voorspellen van de volgende Elfstedentocht… Het hangt gewoon van een aantal factoren af.

Maar als ik kijk naar wat er nu allemaal gebeurt in de markt, zou ik inzetten op kwalitatieve content. Dit proces is al een tijdje aan de gang en het besef begint ook langzaam (maar zeker) te komen onder de Nederlandse ondernemers. Het persoonlijk maken van je identiteit als bedrijf, gaat er voor zorgen dat je klanten trouw blijven en als jouw ambassadeur gaan optreden.

Gratis reclame dus. En daar hoef je alleen maar je communicatiestijl voor aan te passen.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Het enorme bereik dat je kunt creëren, mits je die content op de juiste manier inzet en aandacht besteed aan de constante kwaliteit.

Het gevolg is een sneeuwbaleffect. Jouw boodschap verspreid zich over het internet en zorgt voor gratis aandacht die via traditionele campagnes vele duizenden euro’s zou kosten.

Hoe zet jij social media effectief in?

Te weinig eigenlijk. Ik ben daar helaas een beetje te slordig in. Regelmatig post ik dingetjes op Linkedin, Facebook, Google+ en Twitter, maar daar zou ik wat strikter in moeten zijn.

Het is trouwens wel een effectieve manier. Een melding van mij op bijvoorbeeld Linkedin over een nieuwe blog (met een verleidelijke titel) kan zomaar enkele honderden extra websitebezoekers per dag genereren.

Ik gebruik social media eigenlijk voornamelijk om exposure en autoriteit in mijn vakgebied te krijgen. Oftewel: ik probeer mijn naam te verbinden aan informatieve blogs en nuttige bijdragen.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Mijn allereerste opdracht.

Knetterspannend om naar zo’n eerste klantgesprek te gaan. Ik had ook nog geen visitekaartjes en heb mijn verhaal een beetje op de gok gedaan.

Veel te weinig gefactureerd, maar uiteindelijk is het leuk om te zien dat deze klant jaren later nog steeds de slogan en teksten gebruikt die ik destijds heb geschreven.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het jou opgeleverd?

Mijn grootste succes heeft mij financieel gezien niet indrukwekkend veel opgeleverd. Ik ben namelijk als sponsor verbonden aan een dierenasiel en dierenambulance.

Al ruim een jaar ben ik daar bezig om, samen met de manager en het bestuur, de communicatie zodanig te verbeteren dat er meer geld binnenkomt voor het welzijn van de dieren die zij 24 uur per dag onder hun hoede hebben. Een flinke klus met enorm veel verschillende communicatievormen, maar enorm bevredigend door de resultaten die zichtbaar zijn en de waardering die ik daarvoor krijg. Bovendien leer ik er ontzettend veel van.

Heel af en toe levert mijn gratis werk voor deze stichting mij een klant op, maar ook als dit niet het geval zou zijn, zou ik het werk even enthousiast blijven doen.

Daarnaast ben ik sinds kort (kosteloos) aan de slag gegaan voor Stichting Het Vergeten Kind (voorheen De Guusje Nederhorst Foundation). Ik help daar als partner bedrijfsvoering hun tekstuele communicatiestijl zo optimaal mogelijk te maken én te houden. Een eervolle klus voor een prachtig doel.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Dat was van mijn vriendin. Ik heb in mijn startperiode op het punt gestaan om te stoppen met iWords omdat de resultaten erg mager waren.

Zij heeft mij toen luid en duidelijk gemeld dat stoppen geen optie was. En daarom mag ik nu nog iedere dag aan de slag om ondernemers te helpen met hun communicatie.

Wat is je gouden tip?

Interview met Mitch Huguenin van iWords

Niet bang zijn voor verandering!

Blijf je niet angstvallig vastklampen aan alles wat je al jaren hebt gedaan (en wat anderen doen) en wat dus vertrouwd voelt. Durf te kiezen voor een compleet nieuwe aanpak en je zult merken dat je die verandering gewoon pijnloos en succesvol kunt omarmen.

Maar zorg er daarbij wel voor dat je advies inwint bij professionals die weten hoe de markt in elkaar steekt.

Mitch Huguenin

iWords

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *