Interview met Nico Inberg van Inberg Financial Content
Laatste update: 21 juli 2014

Nico is net als ik tekstschrijver voor de financiële sector. Mede daarom kwamen we ook met elkaar in contact via Linkedin en nadat hij mij vertelde eveneens boerenzoon te zijn, kon een interview bijna niet uitblijven. Met zijn tekstbureau Inberg Financial Content combineert hij zijn passie voor schrijven met de beurswereld.

Wie is Nico Inberg?

Ik ben 46 jaar, getrouwd en twee kinderen, en als boerenzoon opgegroeid in Koekange, Zuid-West-Drenthe.

Ik heb sinds drie jaar een eigen tekstbureau, met een financieel-economische achtergrond, Inberg Financial Content. Daarvoor heb ik een kleine vijftien jaar als beurshandelaar gewerkt bij verschillende handelshuizen. Ik woon en werk in Naarden.

Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold

Ik liep al een tijdje rond met het idee iets anders te gaan doen, maar, zoals veel beurshandelaren, ben je min of meer verslaafd aan de dagelijkse hectiek en beweging op de beurs. Ik ben eigenlijk te lang daar blijven hangen, enerzijds omdat je als kleine zelfstandige op de beurs een te grote technologische achterstand hebt op de grote handelshuizen, waardoor je min of meer als belegger gaat opereren, en anderzijds omdat de tijd die over is om nog wat anders te doen of te leren steeds beperkter wordt.

Hoewel ik een redelijk goede rekenaar was, wat je nodig had voor de beurshandel, heb ik eigenlijk meer met taal. Ik ben goed in spelling, houd van woordgrappen en kan van elk woord wat ik hoor meteen zeggen uit hoeveel letters het bestaat, al heb je daar verder niets aan. Al van jongs af aan schreef ik verslagen en artikelen voor het clubblad van de voetbalclub (Vitesse’63) en voor mij was nu de tijd om daar wat mee te doen. De kwestie was alleen dat ik nog geen idee had hoe je er een goedlopend bedrijf van kon maken.

Kun je wat meer vertellen over Inberg Financial Content?Interview met Nico Inberg

Mijn bedoeling was mijn passie voor het schrijven te combineren met de beurswereld waar ik zo lang in gezeten heb. De moeilijkheid voor veel schrijvers zit hem erin dat veel content gratis op het internet gegooid wordt. Websites zijn geneigd niets te willen betalen voor content omdat de schrijver vaak zelf ook iets te verkopen heeft, of in ieder geval naamsbekendheid najaagt. De meeste ‘beursgoeroes’ publiceren dan ook gratis terwijl ze tegelijkertijd proberen abonnementen te verkopen of bekendheid te genereren voor hun bedrijf. Niets mis mee, dat is de realiteit.

Met Inberg Financial Content wil ik publiceren over beurs en financiële wereld, maar ook andersoortige teksten schrijven. Wel met financieel-economische achtergrond, omdat anders de meerwaarde die ik kan leveren ontbreekt.

Hoewel ik me realiseer dat je dan met je contentbureau wel in een niche gaat zitten, denk ik dat het belangrijk is dat je jezelf goed en duidelijk profileert. Ik ging kijken waar ik toegevoegde waarde kan leveren en dat kan ik op het gebied van beurs, financiën en economie. Daarnaast wil ik steeds nieuwe deelgebiedjes erbij nemen, zoals ghostwriting, het oppimpen van website-teksten en het schrijven van speeches.

Waarin onderscheid jij je?

Er zijn natuurlijk massa’s tekstschrijvers maar slechts weinigen die zich specifiek richten op het financiële gedeelte. Daarnaast wil ik in mijn analyses over beurs en aandelen zo objectief mogelijk blijven. Ik heb een blauwe maandag geschreven voor een Amerikaanse beurssite, maar hun verdienmodel was gebaseerd op het verkopen van abonnementen aan argeloze beleggers. Daar ben ik subiet mee gestopt.

Je kunt enorm veel analisten en goeroes vinden op het net. Veel ervan hebben ook wat te verkopen. Ik niet. Ik houd er ook niet van om te schrijven over een aandeel waar je zelf positie in hebt. Sommigen zeggen: put your money where your mouth is, maar ik ben van mening dat een analist nooit objectief over een aandeel kan schrijven als hij zelf dat aandeel in bezit heeft. Want wat gaat hij zeggen als het aandeel opeens 20% daalt? Heb je Jan Boskamp wel eens neutraal over Feyenoord horen vertellen?

Wel vind ik het belangrijk om bijvoorbeeld een andere invalshoek te laten zien. Helemaal wat aandelen betreft zijn er natuurlijk vele meningen en dan moet de lezer vervolgens zelf maar zijn conclusies trekken.

Hoeveel uur per dag besteed jij aan je (online) business?

Dat verschilt per week, maar in principe wel een 40 tot 50 uur. Overigens gaat bij mij 100% online.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Ik denk dat content marketing er in ieder geval voor zorgt dat de lezer serieus wordt genomen. Een lezer heeft feilloos in de gaten of een artikel een advertentie is of niet. Door goede informatie kosteloos op je site te zetten door betrouwbare schrijvers kweek je een omgeving waar je klanten vanzelf naar je toe komen als ze een probleem hebben.

Ik denk alleen dat er nog een volgende stap bij moet, en dat is dat potentiële klanten, al of niet via een soort forum, zelf met vragen kunnen komen. Meer interactie tussen potentiële klanten en het bedrijf leidt tot een betere relatie en uiteindelijk tot opdrachten.

Hoe zet jij social media effectief in?

Ik maak gebruik van Twitter, Facebook en Linkedin. Facebook ben ik eerlijk gezegd wel klaar mee, het is leuk om af en toe te zien wat anderen doen maar ik ga zelf niet elk rondje dat ik hardloop of fiets aan ieders neus hangen. Linkedin is zakelijk gezien beter, maar ook daar zijn veel mensen nog terughoudend, er wordt nog maar weinig gereageerd op columns of meningen. Misschien dat er meer behoefte nog is aan een platform waarin mensen kunnen laten zien wat ze kunnen, in plaats van een opsomming van hun vorige banen.

Twitter is goed om ruchtbaarheid te geven aan nieuwe stukken en mensen te zoeken die met jouw onderwerp bezig zijn. Eerlijk gezegd gebruik ik het vooral voor live voetbal- en Boerzoektvrouw- commentaar.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Voor mij is dat wel het verwerven van opdrachten. Ik ben geen verkoper pur sang en heb, hoewel ik een commerciële opleiding heb, nooit als marketeer/verkoper hoeven werken. Maar al doende leert men.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het jou opgeleverd?

Dat moet nog komen hoop ik. Wat bijvoorbeeld leuk is, dat een opdrachtgever, nadat ze zijn overgeschakeld naar een goedkopere concurrent, later toch weer terug komen.

Waar wil je over 5 jaar staan met je bedrijf?

De bedoeling is om langzaam maar gestaag te groeien. Het is relatief eenvoudig om mensen te krijgen omdat je met veel freelancers te maken hebt. Het aantal opdrachten kan dan ook snel groeien maar voorlopig wil ik eerst mezelf nog meer ontwikkelen voor ik teveel manager wordt.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Als publicist op het internet krijg je te maken met veel, direct en anoniem commentaar. Daar moet je je als columnist tegen wapenen. Ik ken columnisten die de reacties niet eens meer durven lezen. Aan de andere kant, als je ziet wat politici over zich heen krijgen, of voetballers, en die gaan ook gewoon door.

Ik denk dat je de waardering vooral vanuit je directe contacten moet krijgen. Zodra je in contact treedt met een anonieme reaguurder worden ze al een stuk aardiger. Iemand zei, ik weet niet meer wie, blijf gewoon jezelf en verkoop geen bullshit. Dat werkt meestal prima.

Wat is je gouden tip?

Gouden tips bestaan helaas niet. Als beurshandelaar kreeg ik op verjaardagen en partijen ook altijd de vraag: heb je nog een tip? Maar degene die echt een goede tip heeft houdt die wel voor zichzelf.

Toch wil ik iedereen aanraden vooral op jezelf te vertrouwen. Zorg dat je omgeving je steunt en dan kan je een heel eind komen. Doelen stellen is belangrijk, maar de weg ernaar toe is belangrijker dan het doel zelf.

Interview met Nico InbergNico Inberg

Inberg Financial Content

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *