Marktinc kwam ik op het spoor nadat zij via Twitter mijn interview met internet marketeer Gregor van Gaalen hadden verspreid. Na het zien van hun website wilde ik meer te weten komen over het bedrijf . En hoe kan dat nou beter dan via een interview. Ferdinand Bol legt hier onder meer in uit wie Marktinc is en wat zijn gouden tip voor ondernemers is.

Wie is Ferdinand Bol?

Geboren in Arnhem en getogen in het bosrijke Oosterbeek heb ik een fijne jeugd gehad. Ik koester warme gevoelens aan mijn jongere jaren. Boomhutten bouwen in de bossen of met zelfgemaakte vlotten varen in de polder, het kon niet op.

Tegenwoordig woon ik met mijn gezinnetje in een gezellige jaren dertig woning in Haarlem. Pal tegenover een kinderboerderij en een grote speeltuin waar de kinderen lekker uit hun dak kunnen gaan.

Als ik mijzelf met drie kernwoorden zou moeten omschrijven, dan zou ik noemen: creatief, resultaatgericht en pragmatisch. Verder behoud ik door mijn brede vakinhoudelijke kennis en rustige aard in allerhande situaties altijd de regie. Iets wat opdrachtgevers en klanten een gevoel van vertrouwen geeft. Vertrouwen dat ongeacht wat er gebeurt alles in goede handen is.

Hoe ben je ooit in het ondernemerschap gerold?

Ondernemersgezindheid is mij met de paplepel ingegoten. Mijn moeder heeft altijd haar eigen bedrijven gehad. Net als mijn grootouders, ooms en tantes en ouders van vrienden.

Ondernemerschap was geen keuze, maar een feit. Uiteindelijk ben ik – vind ik zelf – nog pas vrij laat gestart. Namelijk 7 jaar geleden op mijn 31-ste met het opzetten van Globol Webdesign, een full-service internet bureau in de Pijp in Amsterdam.

Kun je misschien wat meer vertellen over Marktinc?

Ferdinand Bol van Marktinc

Zoals zo veel goede ideeën, is het concept voor Marktinc ontstaan uit frustratie. De oprichters van Marktinc kwamen als interim marketing en developmentspecialisten bij veel organisaties over de vloer. Ongeacht de bedrijfsgrootte of de mate van professionaliteit van de ondernemingen, één ding kwam keer op keer weer naar voren; niet iedereen heeft inzicht in de meest actuele marketing planningen en financiële overzichten.

Halverwege 2011 is Marktinc opgericht en inmiddels uitgegroeid tot een toonaangevende speler op het gebied van marketing software. Snel inzicht krijgen in marketing planningen, financials, workflow en workloadvormen het centrale thema van Marktinc.

Wat wordt volgens jou de belangrijkste online trend in de komende 12 maanden?

De opmars van clouddiensten en uitfasering van het licentiemodel.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Content marketing stelt je in staat om op grote schaal relevante informatie te delen. Op die manier kan je als het ware toch een vorm van 1 op 1 communicatie met verschillende doelgroepen aangaan. Schaalbare relevantie, de heilige graal voor elke marketeer!

Hoe zetten jullie social media effectief in?

Ondanks dat wij meer dan gemiddeld actief zijn binnen de social media kanalen zouden wij het effect hiervan nog verder uit kunnen diepen. Dat is echter een kwestie van keuzes maken. We zijn nog te klein om 1 FTP volledig op social in te kunnen zetten. Daarom gaat op dit moment de meeste effort in de website optimalisatie en online marketing zitten.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Grootste uitdaging voor Marktinc was het uitwerken van een geschikt business model. Inclusief alle voorbereidingen, systeemontwikkeling, etc. zijn we inmiddels al weer 1,5 jaar bezig. Nog steeds is het business model niet in beton getogen maar aan veranderingen onderhevig. Is waarschijnlijk ook wel goed, want dat betekent dat je snel kan inspringen op veranderende markten.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Een vriend van mij zei ooit eens: “Ik hoef niet zo nodig de rijkste man van het kerkhof te worden.” Kortom, als je door hardwerken veel geld verdient, zorg er dan ook voor dat je hier van kan genieten en het ook weer uitgeeft.

Wat is je gouden tip?

Ferdinand Bol Marktinc

Ik hoor zo vaak in mijn omgeving mensen zeggen dat ze eigenlijk ook wel voor zichzelf willen beginnen, maar dat ze dit nu nog niet doen omdat…. Dan komt er vervolgens een hele waslijst met tegenargumenten.

Neem 1 ding van mij aan, het is nooit het juiste moment om voor je zelf te beginnen. Je kunt altijd wel excuses zoeken om het niet te doen. Wil je echt ondernemen, dan moet je die ladder opklimmen en ook echt in het diepe durven springen. Ondernemen is niet anders dan simpelweg doen!

Ferdinand Bol

Marktinc

Andere recente interviews: