MotionGraphics en explanimations worden steeds populairder. Al eerder hield ik daar een interview over met Tim Viergever van Animotus, maar het is natuurlijk altijd goed om hier meer over te weten te komen. Daarom dit interview met Roy Huetink, die met Moville toffe animaties en video’s maakt en vertelt waarom content marketing inhoud moet hebben.

Wie is Roy Huetink?

Ik ben een 24 jarige motion designer uit Vorden, de Achterhoek. Begonnen met hobbyen op 13 jarige leeftijd met fotografie, fotobewerkingen en websites bouwen. Ik ben sinds 2008 actief als motion graphic designer en sinds januari 2014 een eigen bedrijf.

Ik woon samen met mijn verloofde Claudet. Hobby’s zijn muziek, muziek maken (drums), films en series. Hiernaast ben ik altijd bezig met de laatste technieken en de nieuwste trends op het gebied van (tele)media. En ik ben groot fan van Apple en Volkswagen.

Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold?

Ik heb eigenlijk altijd al wel plannen gehad om voor mijzelf te beginnen, maar het was vertrouwd en safe om in dienstbetrekking te zijn – zeker met de crisis. Eind 2013 kwam echter mijn baan te vervallen. Hierdoor kwam ik in een sneltrein terecht en heb ik binnen een maand mijn bedrijf opgezet.

Achteraf gezien had ik dit eerder moeten doen. Ik ben enorm enthousiast over het ondernemen. Het is spannend, vereist commitment, maar tegelijkertijd ben je ook zo vrij als een vogel!

Kun je wat meer vertellen over Moville?

Wij combineren tekst, beeld en geluid tot een heldere boodschap. Dit houdt in; wij maken toffe animaties en video’s (of een combinatie hiervan) met een inhoudelijk goed verhaal. Een animatie kan bijvoorbeeld bestaan uit een explanimation (uitleganimatie), een corporate bedrijfsanimatie of een eigen video-identiteit. Een video kan bijvoorbeeld bestaan uit een bedrijfsfilm, instructiefilm, promofilm, events en commercials.

[vimeo]https://vimeo.com/96176600[/vimeo]

Hoeveel uur per dag besteed jij aan je (online) business?

Moeilijk in te schatten. De ene dag ben ik zo’n beetje de hele dag online bezig, maar een andere dag heb ik een strakke deadline en ben ik genoodzaakt om (bij wijze van) de router even uit te zetten.

Waarom zou volgens jou iedereen een explanimation moeten hebben?

Iedereen? Nee. Je hebt wel een reden nodig en dat is vaak: ik heb een product of dienst, maar ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik dit op een heldere, korte en krachtige manier kan overbrengen. Hier kan een explanimation enorm helpen. Het is een efficiënte en aantrekkelijke manier om de boodschap over te brengen of uit te leggen. En dat in 1 tot maximaal 2 minuten.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Het zit ‘m bij content marketing voornamelijk in de waardevolle inhoud. Een website die de SEO 200% op orde heeft en dus ook bovenaan in de zoekresultaten staat, maar mij niet kunnen bieden waar ik naar op zoek ben… Tja, wat heb ik daar aan? De inhoud moet relevant, waardevol en doelgericht zijn.

Hoe zet jij social media effectief in?

Eigenlijk nog te weinig. Ik plaats wel regelmatig berichten op Facebook en Twitter, maar dit is alleen werk gerelateerd. Ik probeer wel gericht via Twitter en LinkedIn met mensen in contact te komen. Zo ben ik ook terecht gekomen bij Christian Slagter.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Het opzetten van mijn bedrijf. Ik ben 24 jaar en dus nog erg jong, maar uiteraard hoop ik dat het hier niet bij blijft.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het jou opgeleverd?

Weer hetzelfde antwoord; het opzetten van mijn bedrijf. Het levert mij iedere dag wel iets nieuws op en ik leer en vind nog steeds dagelijks uit.

Interview met Roy Huetink van MovilleWat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Zonder wrijving geen glans.

Wat is je gouden tip?

Niet lullen, maar poetsen.

Roy Huetink

Moville