Geregeld kom ik in contact met interessante, boeiende of inspirerende online marketeers en ondernemers. De gesprekken gaan over diverse onderwerpen en daarom leek het mij een leuk idee om hier een reeks interviews aan te wijden. In deze serie is het nu de beurt aan Ruben Bunskoeke van 000.nl.

Wie is 000.nl?

Ik denk dat je 000.nl het best kan omschrijven als een online marketing platform. 000.nl is opgedeeld in vier delen (weblog, kenniscentrum, tools en diensten) die vier doelgroepen (online marketeers, webmasters, zzp’ers en MKB bedrijven) zouden moeten aanspreken.

Het concept gaat eigenlijk tegen veel adviezen (inclusief mijn eigen advies) voor startende ondernemers in, namelijk: richt je op één niche (zoals Christian zich richt op content marketing).

Natuurlijk zou ik dat ook moeten doen, maar ik wou één ‘plek’ creëren waar ik al mijn inspiratie qua online marketing kwijt kon. Als ik me zou moeten richten op een aspect, zou ik me richten op het geven van zoekmachine optimalisatie advies (strategisch nadenken en plannen om een bepaald doel te bereiken).

Waarin onderscheidt jouw blog zich van andere online marketing bloggers?

Leuke vraag. Ik denk dat te weinig bloggers momenteel nadenken of nagedacht hebben over hun unique selling proposition (USP), waardoor het voor veel bloggers lastig kan zijn om zich te onderscheiden van de rest.

Ik probeer met mijn blogartikelen bestaande gegevens, onderzoeken en mijn eigen gedachtengang te koppelen met elkaar en te verwerken in een logisch verhaal dat begrijpelijk is voor iedereen. Dit zorgt ook voor (te?) lange en uitgebreide artikelen (mijn laatste artikel over zoekmachine optimalisatie aan de hand van de Maslow piramide bestaat bijvoorbeeld uit 2.100+ woorden). Dat is ook een beetje de USP van mijn weblog (het kan natuurlijk ook mensen afschrikken).

Hoe denk je dat zoekmachine optimalisatie er over 5 jaar uit ziet?

Oeh, 5 jaar is erg lang in de wereld van zoekmachine optimalisatie (5 jaar geleden werden de lokale, video, afbeelding resultaten geïntroduceerd in Google en dat lijkt al een hele lange tijd geleden).

Ik denk dat de basis hetzelfde blijft, maar dat alles wordt gekoppeld en gespecificeerd aan de persoon en de zoekopdracht.

Laat ik beginnen met hoe ik denk dat de resultatenpagina (die eerste 10 resultaten) van Google eruit komt te zien. Natuurlijk zullen er meerdere soorten combinaties van een resultatenpagina mogelijk zijn (als je bijvoorbeeld zoekt op lokale onderwerpen, video’s, bedrijven etc.), maar ik ga het algemeen houden.

  • 4 resultaten zijn volgens de kwaliteitsnormen van Google gekozen
  • 3 resultaten worden gepersonaliseerd, door middel van een koppeling van de gegevens die Google tot de beschikking heeft en de +1’s van jou en jouw netwerk (in Google+)
  • 2 resultaten zullen bestaan uit lokale resultaten (de beste pagina over het onderwerp in jouw regio).
  • 1 resultaat zal bestaan uit een actuele webpagina (die volgens Social Media populair is op dit moment).

Verder krijg je resultaten van Google+ en gepersonaliseerde advertenties (aan de rechterkant) en zal Google mogelijk zelf proberen een antwoord te geven (aan de hand van de informatie die ze hebben).

De 4 resultaten die volgens de kwaliteitsnormen van Google worden gekozen, zullen ook van elkaar verschillen. Google probeert met die 4 resultaten, 4 verschillende antwoorden te bieden op een vraag. Die 4 resultaten ‘concurreren’ dus niet echt met elkaar, maar onderscheiden zich van elkaar op een gebied. Een resultaat is bijvoorbeeld erg goedkoop, de andere richt zich op service, de volgende is de markleider en laatste is een generalist (niet op die volgorde).

Je kan dan eigenlijk terugkoppelen op de vraag die hier is gesteld, wat is jouw USP? Als je dit punt koppelt met de ‘toekomstige’ resultaten zou je een advies kunnen verwoorden in een zin: Wordt een autoriteit in jouw niche.

 Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Leuke opvolging van de vorige vraag. Om een autoriteit te worden in jouw niche moet je met je website alle mogelijke vragen over het onderwerp (waarop je gevonden op wilt worden) beantwoorden of alle behoefte kunnen vervullen. Dat doe je voornamelijk met content. Een niche kan dus ook een onderscheidend vermogen op een specifiek onderwerp zijn.

Ook de andere resultaten (de 3 gepersonaliseerde resultaten, de 2 lokale resultaten en het actuele resultaat) zullen terugvallen op relevante en kwalitatief goede content.

Hoe zet jij social media effectief in?

Om elk sociaal medium optimaal te benutten, zal je veel tijd moeten investeren. Veel MKB bedrijven en zzp’ers hebben dit (de tijd) niet. Je kan daarom kiezen om alle sociale media een beetje te doen of je te richten op een of twee specifieke sociale media.

Ik heb er voor gekozen om Facebook achterwege te laten en me te richten op Google+ en Twitter. Twitter gebruik ik voornamelijk om informatieve artikelen en tips (van mij en anderen) te verspreiden en scan ik alle reply’s, retweets en berichten. Op Google+ ben ik interactiever bezig, helaas is dat momenteel nog geen groot medium. Verder ben ik af en toe ben ik te vinden in online marketing groepen op Linkedin.

Social Media is een uitstekend middel om een webpagina te verspreiden en goodwill te creëren voor je bedrijf. Wanneer je interactief bezig bent op sociale media, kan het ook voor extra contacten en sales zorgen.

Ik denk dat social media door veel MKB’ers als tijdverspilling wordt gezien, omdat het niet direct sales oplevert. Ze realiseren vaak niet dat bedrijven die actief op social media zijn, zorgen voor een top-of-the-mind herkenning bij hun volgers wanneer ze een product willen kopen die het bedrijf aanbiedt.

Wat is je gouden tip?

Online Marketing Blog 000.nl

Begin klein en denk groot vind ik wel een goede tip die op meerdere aspecten (ondernemerschap, content marketing, online marketing en SEO) toepasbaar is.

Probeer eerst een autoriteit te worden in een kleine niche (die gerelateerd is aan jouw gewenste grote niche) en bouw vanuit daar uit. Je kan beter op plek 1 staan in een niche met 100 bezoekers dan een 11de plek in een niche van 1000 bezoekers.Hoewel ik die tactiek niet toepas bij 000.nl, gebruik ik die wel bij mijn andere websites en die van mijn klanten.

Bedankt voor het interview Christian. Ik vond het leuk om te doen.

Ruben Bunskoeke

000.nl

Eerdere interviews

Nils Meijer van Web Oppep

Dennis Miedema van Motriz Marketing