Soms kom je verhalen tegen die zo bijzonder zijn dat je er meer over wilt weten. Zo las ik laatst het interview van Sander van Luit en Zlata Brouwer in het NRC, dat Sander op Google+ had gezet. Mede daarom heb ik dit interview gehouden, om zo meer te weten te komen over onder meer  online vioolcursussenwebsite Violin Lounge.

Wie is Sander van Luit?

Ik ben 28 jaar oud en 2 jaar geleden begonnen met mijn onderneming Erinaceus. Ik heb economie en bedrijfskunde gestudeerd en woon momenteel samen met mijn vriendin Zlata Brouwer in Hilversum.

Met Erinaceus geef ik kleine ondernemers betaalbare en laagdrempelige adviezen over alles wat met ondernemen te maken heeft: finance, administratie, marketing, management en strategie. Daarnaast geef ik les aan studenten op het HBO en WO in economische vakken.

Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold?

De vraag is eigenlijk: kun je als ondernemer nog wel zonder internet? Ik denk het niet. Elk bedrijf moet denk ik een combinatie zijn van clicks en bricks. Clicks voor de marketing, kennismaking en om bepaalde producten te verkopen zoals online cursussen, online consulten en e-books.

Daarnaast blijft persoonlijk contact superbelangrijk. Een grote inspiratiebron voor mij is mijn vriendin Zlata, die met haar bedrijf Violin Lounge online producten verkoopt in een bijzondere markt: vioollessen. Maar als ik antwoord moet geven op de vraag: ik denk dat elke ondernemer online moet gaan.

 Kun je wat meer vertellen over Erinaceus Management?Sander van Luit

Erinaceus is een hulpbron voor elke kleine ondernemer (met minder dan 10 medewerkers) die de input en feedback wil gebruiken van een bedrijfskundige, zonder hier meteen de hoofdprijs voor te betalen. Ik geef vanuit mijn brede kennis en ervaring adviezen over alle aspecten van ondernemerschap. Daarom ook de bewuste keuze om met kleine ondernemingen in zee te gaan; daar zijn de groeistuipen en bijbehorende problemen het interessants en kan ik als een manusje-van-alles overal van dienst zijn.

Ik geef trainingen (o.a. over de financiële administratie), ben op uurbasis in te huren voor specifieke vragen en opdrachten en bied kant- en klare adviespakketten aan waarmee ik voor een aantrekkelijke prijs een compleet advies inclusief rapport geef aan ondernemers. Verder bied ik voor alle ondernemers gratis blogs en een kennisbank aan over bedrijfskundige onderwerpen.

Kun je wat meer vertellen over Violin Lounge?

Violin Lounge is het bedrijf van mijn vriendin Zlata Brouwer. Zij is 6 jaar geleden begonnen met Zlata Strijkinstrumenten, waarmee ze in Nederland violen en cello’s verkoopt en verhuurt, online cursussen aanbiedt en vioolles geeft. Ze zag echter een grote kans om internationaal te gaan, aangezien de Nederlandse “vioolmarkt” natuurlijk erg beperkt is. En met succes; de eerste klanten van Violin Lounge lopen binnen en deze zijn super enthousiast!

 Hoeveel uur per dag besteed jij aan online marketing?

In totaal zo’n 2 uur per dag. Dit uit zich met name in het adverteren voor Erinaceus, het bijhouden van social media en het deelnemen aan fora en discussiegroepen. Op mijn eigen website schrijf ik ook regelmatig artikelen over mijn visie op ondernemen en bedrijfskunde en momenteel ben ik bezig met het ontwikkelen van online producten.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Je klanten kunnen overtuigd worden van je kennis en kunde. En daarmee is het contact een stuk laagdrempeliger. Mensen “kennen” je namelijk al van je teksten, nog voordat je ze de hand hebt geschud.

Bovendien merk ik dat sommigen zeggen dat wat ik schrijf ook geloofwaardig overkomt; ik kopieer niet de zoveelste uitgekauwde marketingleus, maar ik focus op de inhoud, schrijf mijn eigen mening en visie op en probeer echt een waardevol stuk voor te zetten waar ik voor 100% achter sta. Dat creëert denk ik een hoge gunfactor.

Hoe zet jij social media effectief in?

Door bewust keuzes te maken. Zo gebruik ik Twitter niet heel vaak (ik vind Twitter te vluchtig en niet van blijvende waarde) en focus me meer op mijn weblog en op Google+. Daar heb ik meerdere discussiegroepen opgericht over ondernemen, en daar komen vaak nuttige en positieve berichten naar voren.

Ik heb vorig jaar besloten om me minder te richten op Facebook, vooral omdat dit medium als beperking heeft dat je alleen je “vrienden” kan betrekken. Bij Google+ is die drempel (of verplichting?) er niet en wordt er veel meer op inhoud dan op relatie ingestoken. Bovendien worden je zoekresultaten er beter van.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Zlata en ik hebben vorig jaar financieel een erg lastig jaar gehad; ik werkte een flink aantal uren voor haar en toen we met Zlata Strijkinstrumenten een aantal flinke tegenslagen hadden zaten we allebei in hetzelfde schuitje.

Gelukkig zijn we er allebei weer bovenop gekomen en inmiddels zijn we allebei ons bedrijf aan het uitbreiden. Ik denk dat je als ondernemer alleen maar sterker kan worden van zulke situaties; en deze ervaring kan ik ook meenemen in mijn adviezen.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het jou opgeleverd?

Ik heb meerdere persoonlijke successen gehad de afgelopen jaren; natuurlijk ook omdat veel voor mij nieuw was. Het mooiste dat ik voor elkaar heb gekregen is dat ik bij Zlata Strijkinstrumenten mijn vriendin heb geholpen met het selecteren en aansturen van een nieuwe medewerker. Voorheen was de keuze nooit optimaal, wat voor veel frustratie en tijdverlies zorgde. De medewerker die ik aannam en aanstuurde was een gouden greep; ze gaf het bedrijf echt een extra boost.

Verder heb ik mijn training Inzicht in Financiën opgezet, waarmee ik medewerkers van bedrijven op een laagdrempelige manier de basis van boekhouden en administratie meegeef. Dit heeft voor velen echt de ogen geopend.

En oh ja; vorig jaar ben ik ook begonnen met bijlessen aan HBO en WO studenten, zowel vakinhoudelijk als met scriptiebegeleiding. Dit is een goede combinatie met het werk wat ik bij Erinaceus doe; in de bijlessen kan ik mijn werk- en ondernemerservaring meenemen en in Erinaceus kan ik de kennis en inzichten van vakliteratuur goed gebruiken.

Waar wil je over 5 jaar staan?

Over 5 jaar wil ik Erinaceus zo groot hebben gemaakt dat ik in samenwerking met 2 of 3 andere ondernemers een brede groep van kleine bedrijven kan helpen om als ondernemer beter te worden. Jammer genoeg gaan veel ondernemingen ten onder aan onnodig gemaakte fouten, terwijl hun dienst of product voldoende markt en potentie heeft. Ik zie mijn taak dus ook als een bijdrage aan de maatschappij; die wordt namelijk beter als onze bedrijven sterker zijn.

Verder heb ik nog wat hobbyprojecten die ik daarnaast uit wil werken; zoals een website met longreads van kwalitatief hoogstaand niveau. Ik vind namelijk dat het internet een duurzame informatiebron moet worden waarin we elkaars kennis en ervaring kunnen delen, ook voor langer dan een paar dagen.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Van mijn vriendin Zlata heb ik het vuur van ondernemerschap doorgekregen, wat me over de drempel hielp om voor mezelf te beginnen. Je kunt alleen het beste uit jezelf halen als je geen baas hebt die je van 9 tot 5 controleert en in een dwangbuis stopt. Alleen door risico te nemen kun je je grenzen opzoeken en oprekken en een voldaner leven krijgen.

Erinaceus ManagementWat is je gouden tip?

Voorkom dat je als ondernemer blijft wachten met het starten van datgene wat je wil bereiken. Je kunt proberen alles perfect te willen doen met zoveel mogelijk kennis en inzicht, maar het is beter om gewoon te beginnen en gaandeweg te leren!

Sander van Luit

Erinaceus Management

Ontvang GRATIS het ebook 'Succes met e-commerce'

 

Als co-auteur van het fysieke boek mogen wij je het ebook gratis toesturen!

 

Vul je e-mailadres in en ontvang direct de volledige versie van maar lieft 189 pagina's. 

Bedankt voor je inschrijving! Controleer je e-mail voor de vervolgstappen.