Sigrid heb ik leren kennen via een evenement in de regio waar we beiden bij aanwezig waren. Wat direct mijn aandacht trok was haar concept Lekker (W)eten voor EkoPlaza en het feit dat zij al jarenlang actief is in magazines. In dit interview vertelt zij daar meer over en hoe zij met Siguridna bedrijven helpt om een sponsored magazine op de markt te brengen.

Wie is Sigrid Koeleman-Lamers?

Ik ben geboren in Wognum en de jongste uit een gezin van 4 meiden. Sinds ’94 getrouwd met Chris en moeder van Jonas (18 jaar), Sari (16 jaar) en Rosa (13 jaar). Op mijn 18e backpackte ik een halfjaar met Chris door Noord-Afrika. Daarna woonden we in Amsterdam, waar ik studeerde aan de modeacademie CharlesMontaigne (nu AMFI HvA).

Na 7 jaar verhuisden we wegens werk van Chris voor een jaar naar Marokko (Fès), daarna voor een jaar naar Java (Semarang) en daarna nog een jaar in Macedonië (Stip). In Marokko gaf ik Engelse les aan Marokkaanse kinderen en in Macedonië deed ik via de LOI een cursus PR & Voorlichting. Eenmaal terug in Nederland verhuisden we al snel terug naar onze roots: Westfriesland.

Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold?

Sinds 20 jaar ben ik actief in bladenland. Als kind droomde ik al van mijn eigen magazine. Tijdens mijn opleiding aan de modeacademie maakte ik onder meer met Mart Visser de studentenkrant en na mijn opleiding rolde ik via mijn stage bij het tijdschrift Yes als freelancer bladenland in. Na een vaste aanstelling als beauty-coördinator bij Flair koos ik toch weer voor mezelf en sinds een aantal jaar ben ik als ZZP-er actief.

Sinds 3 jaar ben ik onder meer hoofdredacteur van het klantenmagazine Lekker Weten van de biologische supermarktketen EkoPlaza, waarvan ik ook het concept bedacht. Bladen maken is mijn ding. Door de crisis gaven bedrijven steeds minder uit aan marketing. Aangezien print duur is, bood online een alternatief. Er zijn diverse mooie programma’s waar je digitale magazines mee kunt maken.

Kun je wat meer vertellen over Siguridna?

De naam Sigrid is afgeleid van het Germaanse ‘SIGU’ wat zege en ‘RIDNA’ wat rijden betekent. De geschiedkundige betekenis is: ‘op weg naar de overwinning’.

Bij wat ik ook aanpak, of het nu publiciteit betreft of het bedenken van nieuwe concepten, het verzorgen van specials of beeld/tekst producties, ik ga altijd voor de overwinning, oftewel het beste.

Waarin onderscheid jij je?

Bladenmaken is een vak. Bladenmakers weten als geen ander de juiste vorm, insteek en look te creëren die past bij de specifieke doelgroep. Een doelgroep die je naar je toe wilt trekken, niet van je wilt laten vervreemden. Een magazine werkt als etalage: is de consument nieuwsgierig geworden, dan komt ze vanzelf naar binnen en creëer je binding met de doelgroep.

Als ZZP-er kan ik van A tot Z een blad maken: van de planning, teksten schrijven en het beeld coördineren tot het laten drukken aan toe. Ik werk nauw samen met een aantal ZZP-ers, want ik geloof heilig in 1 + 1 = 3.

Hoeveel uur per dag besteed jij aan je (online) business?

Als ZZP-er met een creatief beroep ben je ALTIJD met je business bezig. Ik kan geen tv-programma kijken of een krant openslaan, zonder een idee te krijgen. Dat is wel eens vermoeiend. Een wandeling in de natuur reset mijn denken, maar ook dan krijgen (nieuwe) ideeën een kans.

Wat wordt volgens jou de belangrijkste online trend in de komende 12 maanden?

Als ik het bezie vanuit mijn werkveld, denk ik dat print juist weer toeneemt. Volgens mij zijn we moe van alle social media en het turen naar schermpjes. Er gaat niets boven lekker op de bank of in de tuin een informatief magazine lezen, vol leuke tips, weetjes en interessante interviews.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

In mijn werkveld heet content marketing een ‘branded magazine’ en dat kunnen serieuze bladen zijn met een journalistieke toon, zoals EkoPlaza laat zien. Als merk of bedrijf kun je jouw eigen boodschap in een kwalitatief glossy magazine verspreiden, dat de consument nog gratis krijgt ook!

Dat kost misschien wel wat – door een ZZP-er heb je in ieder geval geen overheadkosten – maar dan heb je wel de regie in eigen hand en ben je niet afhankelijk van een advertentie waarvan je hoopt dat het iemand opvalt.

Hoe zet jij social media effectief in?

Ik probeer via Twitter en LinkedIn de projecten waar ik aan werk naar buiten te brengen. Ik merk dat het ook écht werkt. Na zo’n tweet of update worden mijn sites bezocht. Maar het kost veel tijd en die heb ik niet altijd.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Sinds vijf jaar ben ik lid van de serviceclub Soroptimist, die zich inzet voor kansarme vrouwen en kinderen in de wereld. Hiervoor ontwikkelde ik het magazine Verborgen Schatten:  een eenmalige charity glossy voor de Unie van Soroptimisten Nederland en de Stichting voor Vluchteling-Studenten (UAF).

Het was mijn eerste eigen magazine, inclusief receptenboekje, waarvoor in ieder geval de onkosten voor print moesten worden binnengehaald. Ik werkte samen met een soroptimiste die een eigen uitgeverij heeft. Uiteindelijk haalden we zo’n 80.000 euro op voor het goede doel!

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat heeft het jou opgeleverd?

Hieruit is eigenlijk het concept voor EkoPlaza ontstaan: Lekker (W)eten. Ik vond het zonde dat het concept van Verborgen Schatten geen vervolg kreeg. Ik ben gaan kijken voor wie het nog meer inzetbaar was en kwam bij EkoPlaza terecht. Samen met de soroptimist ben ik langs gegaan. Ze waren zo enthousiast dat ze het concept gelijk aannamen.

Het levert mij enorm veel voldoening op. Ik heb altijd veel interesse gehad voor gezonde voeding en gezellig tafelen. Lekker (W)eten is wat dat betreft op mijn lijf geschreven. Behalve in print, is het magazine online te lezen via de website van EkoPlaza.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Ik ben eigenwijs. Heel erg zelfs. Dat had altijd een hele negatieve lading voor mij. Totdat een holistisch persoon mij vertelde dat ik mijn Eigen Wijs moest gaan. Dat klopt veel meer, hiermee blijf ik trouw aan mezelf. Ik bewaak mijn ‘eigen wijs’ met mijn eigen bedrijf in de mediawereld en dat levert mooie concepten op, zowel in print als online.

Wat is je gouden tip?

Interview met Sigrid KoelemanAls ZZP-er is het moeilijk om ‘nee’ tegen een opdracht te zeggen. Maar je wordt het gelukkigst als je dingen doet die je energie geven. Om die projecten binnen te halen kost vaak wel veel – onbetaalde – tijd. Kun je het je permitteren, richt je dan op projecten die je écht leuk vindt. Uiteindelijk loont het zich.

Sigrid Koeleman-Lamers

Siguridna