Interview met Sven Cooler van Cooler Media uit Breda
Laatste update: 28 april 2014

De meeste mensen die Slagter Media regelmatig bezoeken weten dat ik infographics erg gaaf vind. Niet alleen is het met een infographic mogelijk om statische data op een aantrekkelijke manier te presenteren, het kan ook bijdragen aan je linkbuilding en online vindbaarheid. Een van de bedrijven die infographics maakt is Cooler Media. Tijd dus voor een interview met oprichter Sven Cooler.

Wie is Sven Cooler?

Sven is een jonge, innoverende ondernemer met internationale ervaring. Een ROI gedreven kijk en creatieve uitvoering komt goed van pas bij zijn projectmatige werkwijze. Binnen zijn portfolio vallen een aantal merken zoals Skittles (USA), Rabobank en Unilever.

Na zijn studie richtte hij direct Cooler Media op, waar hij momenteel werkt aan het leuker maken van interactie tussen klant en merk. Cooler Media mag inmiddels gezien worden als trendwatcher van nieuwe ontwikkelingen binnen de online marketing branche. Innovativiteit en funability zijn twee kernwaarden die Sven en Cooler Media met trots uitdragen.

Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold?

Ik ben altijd eigenwijs en zelfstandig geweest. Ik zocht na mijn middelbare school direct het vak van film makend producent op, waar je eigenlijk een ondernemer binnen het team bent.

Tijdens mijn vervolgstudie in Breda (NHTV) werkte ik voor een snelgroeiend en jong internet marketing bedrijf. De eigenaar was van mijn leeftijd en heeft me mede geïnspireerd voor mezelf te beginnen.

Maar het grootste voorbeeld dat ik heb gehad is mijn eigen vader die al zo lang als ik me herinner een eigen zaak heeft.

Kun je wat meer vertellen over Cooler Media?

Jazeker:

Cooler Media heeft als missie de interactie tussen mens en merken leuker en persoonlijker te maken. Complexe informatie moet hiervoor helder worden uitgelegd en marketingpraat omgezet in informele waardevolle gesprekken.

Waarom zijn jullie begonnen met Cooler Media?

Interview met Sven Cooler van Cooler MediaIn eerste instantie was het doel de wereld leuker te maken. Omdat dat toch wel een flinke kluif is heb ik dat gespecificeerd tot het leuker maken van communicatie tussen bedrijven en klanten. Uitleganimaties en infographic’s bleken al snel een zeer geschikte tool om dit te doen. Daarnaast keken we in het begin ook nog naar nieuwe trends zoals Gamification en gamified learning.

Waarin onderscheiden jullie je?

Maatwerk en hoogwaardige kwaliteit. Onze producten komen voort uit de visie dat zaken helder en simpel moeten worden uitgelegd in plaats van “verkocht” door middel van push (sales)marketing.

Wij hebben een fulltime medewerker die onze kanalen en campagnes beheert, en ik ben hier zelf ook regelmatig bij betrokken. Om onze producten/diensten online kenbaar te maken moet je er veel tijd in stoppen. Dit gebeurt onder meer via onze website Infographic Maken. Maar bijvoorbeeld ook door blogartikelen op Marketingfacts, Frankwatching of Dutchcowboys. En natuurlijk zetten we Video Marketing in.

Hoeveel uur per dag besteed jij aan je (online) business?

Wij hebben een fulltime medewerker die onze kanalen en campagnes beheert, en ik ben hier zelf ook regelmatig bij betrokken.

Wat wordt volgens jou de belangrijkste online trend in de komende 12 maanden?

De belangrijkste is afhankelijk van de branche. Maar in die van ons denk ik dat personalisatie van video en algeheel gebruik van online video sterk zal toenemen.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Je overtuigt mensen met inhoudelijke informatie die laat zien wat je waard bent. Dat zorgt ervoor dat de mensen die op je website komen een veel hogere conversie opleveren.

Daarbij is content marketing dé manier om future-proof je online marketing in te zetten.

Hoe zet jij social media effectief in?

Door (niet te vaak) content te maken die mensen graag delen. En uiteraard mijn netwerk te beheren.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Ik heb tijdens m`n werk in San Francisco na een maand van baan moeten wisselen en binnen een week voor elkaar gekregen dat ik bij een van de meest toonaangevende advertising agencies mocht werken. Dat is achteraf gezien wel een enorme uitdaging/prestatie geweest.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het jou opgeleverd?

Dat vind ik moeilijk te zeggen. Succes behaal je op verschillende vlakken. Binnen mijn bedrijf denk ik dat de stap om direct vanuit school te beginnen, zonder (vast) inkomen en volledig afhankelijk van mijzelf een van de moeilijkste uitdagingen was. 3 jaar later had ik niet verwacht dat het zo goed zou gaan.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?Interview met Sven Cooler van Cooler Media

Zonder wrijving is er geen glans.

Wat is je gouden tip?

Geloof in jezelf en houd vol, met name wanneer anderen je niet geloven.

Sven Cooler

Cooler Media

P.s. Wil je meer weten over uitleganimaties? Download dan deze whitepaper.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *