Interview met Tamara Wouda van 99designs
Laatste update: 27 november 2013

Enige tijd geleden werd ik door Raymond Bresching van Counter Content getipt op Tamara Wouda van 99designs, een marktplaats voor bedrijven die logo’s, webdesign of andere ontwerpen zoeken. Persoonlijk vind ik 99designs een superinteressant concept en daarom leuk om eens de Nederlandse marketing manager daarvan te interviewen.

Wie is Tamara Wouda?

Ik ben 23 jaar en woon en werk sinds maart in Berlijn. Mijn meest opvallende eigenschap is mijn enthousiasme. Ik speel al 10 jaar toneel en ik ga graag dansen in een goede technoclub.

Kun je wat meer vertellen over 99designs?

Interview met Tamara Wouda van 99designs 99designs is ’s werelds grootste online marktplaats voor grafisch ontwerp. Als je het mij vraagt ook het meest complete platform om onder andere logo’s, visitekaartjes en websiteontwerp te crowdsourcen.

Je kunt ons zien als een dating service, waarbij we onze community van meer dan 260.000 getalenteerde grafisch designers samenbrengen met ondernemers in de vorm van een ontwerpwedstrijd. In zo’n ontwerpwedstrijd kunnen de ondernemers vragen om iedere vorm van grafisch ontwerp. Na een week kiezen ze hun favoriete ontwerp en de desbetreffende designer wordt uitbetaald.

We bieden ook een logowinkel met duizenden kant-en-klare logo’s, een platform voor 1-op-1 projecten om direct samen te werken met de designers en onze nieuwste aanwinst Swiftly. Dit is een platform waar ondernemers voor slechts $15 kleine aanpassingen kunnen laten doen aan bestaande ontwerpen. Binnen een paar uur is het al gefikst!

Wat wordt volgens jou de belangrijkste online trend in de komende 12 maanden?

Ik kan alleen maar hopen dat we niet allemaal met de Google glasses gaan lopen.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Dat bedrijven meer opties hebben dan “Wij van Wc-eend adviseren… Wc-eend”. Content marketing geeft bedrijven de kans om te laten zien dat ze expertise hebben op een bepaald gebied.

Hoe zet jij social media effectief in?

Social media gaat om engagement. Wij zetten onze social media kanalen in om de betrokkenheid van de community en klanten te vergroten. Op dit moment hebben we bijvoorbeeld het community foto project #WeAre99designs. Hierin geven we designers uit onze community de kans om te laten zien #WhoWeAre, #WhatWeDo en #WhyWeDoIt.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Het managen van mijn liefdesleven. Werk gerelateerd, ik was in juli mentor op het Startup Weekend in Amsterdam, dat was één grote uitdaging.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het je opgeleverd?

Ik ging naar Berlijn omdat ik wat tijd over had tussen mijn bachelor en master studie en had eigenlijk geen plan toen ik vertrok. Nu ben ik de Nederlandse Marketing Manager van 99designs.

Ik moet er nog steeds aan wennen dat ik nu elke dag naar kantoor moet, maar gelukkig is de werksfeer heel relaxed. Mijn grootste succes is dus mijn eerste baan en dit levert me een leerzame en waardevolle ervaring op.

Interview met Tamara Wouda van 99designs

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Dat was toen ik in de Verenigde Staten studeerde en een kaart kreeg van mijn vader. Hij zei: “Vergeet nooit waar je vandaan komt.”

Wat is je gouden tip?

Doen. Zeker als je jong bent en je toekomst nog niet vast ligt. Neem risico’s en ontdek de wereld nu het nog kan!

Tamara Wouda

99designs

Andere recente interviews:

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *