Tim heb ik leren kennen uit contact dat ik had met de NDC mediagroep, waar hij destijds Business Development Manager was. Inmiddels heeft hij zijn eigen online marketing bureau daar[om], waarmee hij bedrijven helpt om online succesvol te zijn.

Wie is Tim Bodewes?

Tim is geen onbekende in uitgeefland. Vanaf 2010 was hij werkzaam binnen NDC mediagroep waar hij eigenhandig een online afdeling op poten heeft gezet. Door de integratie van een advertentieserver werd het mogelijk om op een praktische manier online advertenties te verkopen en distribueren.

De daaropvolgende jaren heeft hij een online productportfolio in de markt gezet en er mede voor gezorgd dat NDC mediagroep Google Premier Partner is geworden. In deze tijd heeft hij zowel nationaal ala internationaal veel andere uitgevers gesproken en geleerd van de best en worst practices.

Binnen daar[om] houdt Tim zich onder meer bezig met productontwikkeling, projectmanagement en consultancy. In zijn vrije tijd zwemt Tim graag, maar houdt hij ook van een goede film.

Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold?

Begin 2013 ging het bedrijf waar ik toen werkte (NDC mediagroep) reorganiseren. Afdelingen werden gevraagd hoe zij zelf hun activiteiten voort zouden zetten. Hierbij werden opties gegeven zoals:

1. Voortzetten op huidige manier (was gewetensvraag)
2. Verkopen
3. Voortzetten in eigen ondernemerschap

Hoewel deze vraag niet aan onze afdeling (online) werd gesteld, vonden we het wel belangrijk hier over nagedacht te hebben. Ik heb toen met Wolter van der Weide een plan uitgewerkt. In het kort was onze conclusie om de online afdeling te outsourcen, naar een nieuw op te richten bedrijf, daar[om].

De besluitvorming hierom ging niet zo snel, maar ik was zo enthousiast geworden om iets te starten dat ik besloot gewoon de stap te maken en mijn baan op te zeggen, al snel was Dennis Pettinga hier ook bij betrokken. Uiteindelijk ging het outsourcing plan niet door, maar NDC was wel de eerste klant van daar[om].

Kun je wat meer vertellen over daar[om]?Interview met Tim Bodewes van Daar[om]

Daar[om] is een online marketing bureau uit Groningen. We helpen bedrijven met het behalen van hun online doelstellingen. Voor websites betekent dit in de meeste gevallen het verhogen van leads (contactaanvragen, telefoontjes, emails) en voor webshops meestal het verhogen van hun aantal bestellingen.

Onze focus ligt op adverteerders, maar we hebben ook klanten in de uitgeversbranche die we helpen met online marketing oplossingen.

Waarin onderscheiden jullie je?
Onze brede kennis van online marketing. Ook zijn we goed in het automatiseren van processen, waardoor we klanten met kleinere budgetten kunnen helpen. We zijn wel eens de Easyjet van de online marketing genoemd, een vergelijking die denk ik best treffend is. Wij willen zonder al te veel compromissen, tegen een acceptabele prijs veel klanten van a naar b helpen.

We zijn daarbij niet ingericht om de Wehkamps van deze wereld te helpen, maar we kunnen wel bijna elk mkb bedrijf helpen om online succesvol te worden, ook b2b en kleine webwinkeliers bijvoorbeeld.

Hoeveel uur per dag besteed jij aan je (online) business?

Vooral op werkdagen en dan 8 uur, meestal op kantoor.

Wat wordt volgens jou de belangrijkste online trend in de komende 12 maanden?

Sterke adoptie van mobiel gebruik, maar mobiele aankopen in webwinkels in het bijzonder. De M-commerce markt zou de komende 12 maanden heel goed nog een keer kunnen verdubbelen. Over de gehele eCommerce markt zal dan meer dan een kwart van alle aankopen via mobiel gaan. Het inspelen op dit aankoopgedrag door verbeteringen in usability en zoekmachinemarketing zal belangrijk worden.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Met behulp van content marketing is het mogelijk om een autoriteit op je vakgebied te worden.

Hoe zet jij social media effectief in?

Eigenlijk nog heel beperkt, af en toe deel ik een interessant artikel bijvoorbeeld van ons blog. Daarnaast zet ik social media wel in om met mensen in contact te komen of te blijven.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Starten met daar[om] was in het begin een sprong in het diepe, die eerste maanden goed doorstaan was mijn grootste uitdaging.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het jou opgeleverd?

Dat ligt eigenlijk in het verlengde van de vorige vraag, het starten van daar[om] en bezig zijn met het bouwen van een succesvolle business levert voor mij veel voldoening op. Het gevoel dat je bezig bent met iets goeds, dat veel potentie heeft vind ik persoonlijk heel belangrijk.

Interview met Tim Bodewes uit GroningenWat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Toen ik mijn vader vertelde me in te willen schrijven voor HBO accountancy. “Volgens mij kun jij beter iets commercieels gaan doen”.

Wat is je gouden tip?

Testen en doen, ga er daarbij nooit van uit dat je iets niet kan.

Tim Bodewes

daar[om]