Interview met Wieger Waardenburg van Xpertmarketing
Laatste update: 20 november 2013

Misschien ken je Wieger Waardenburg wel van een evenement waar hij een presentatie gaf? Of van zijn online marketing bureau Xpertmarketing? In ieder geval vond ik het tijd om met hem een interview te houden!

Wie is Wieger Waardenburg?

Ik ben geboren in 1984 in Meppel. Veel weet ik daar niet van, want goed 3 jaar later verhuisden we naar Nieuwleusen, een klein maar leuk dorp onder de rook van Zwolle waar ik het grootste deel van mijn leven (tot nu toe) heb gewoond. In 2009 verruilde ik het dorp voor de stad: Leiden om precies te zijn, om 1,5 jaar later naar Gouda te verhuizen waar ik nu woon. Inmiddels ben ik alweer bijna 3 jaar getrouwd met Judith en sinds april vader van een prachtige dochter: Lieke.

Al tijdens mijn studie ontdekte ik het ‘online’ vak… wat toen nog niet veel voorstelde. Vanwege de toekomstverwachtingen die ik ervan had en de snelle veranderingen binnen dat vakgebied had het een enorme aantrekkingskracht op me. Dat is eigenlijk nooit meer weggegaan. In 2009 ben ik gestart met XpertMarketing, sinds januari 2013 is daar Fris Webdesign bijgekomen.

Naast dat ik het online marketing vak helemaal te gek vind, vind ik het ook leuk om de amateurfotograaf uit te hangen (alleen doe ik daarna meestal niets met de foto’s), vind ik het af en toe leuk om flink uit te pakken in de keuken en luister ik graag naar een fijn muziekje vanaf mijn platenspeler.

Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold?Wieger Waardenburg van Xpertmarketing

In 2009 startte ik XpertMarketing. Eerst deed ik dat naast mijn baan. Mede ook door mijn verhuis-omzwervingen ben ik niet eerder dan april 2011 fulltime voor mezelf gaan werken. Dat ik zou gaan ondernemen was voor weinig mensen om me heen een verrassing, het duurde alleen een tijdje voordat ik dat echt zelf zag. Eigenlijk ben ik begonnen toen ik door 2 ondernemers min of meer gelijktijdig werd gevraagd ze te helpen met hun online marketing activiteiten. Mooie aanleiding toch?

Mijn ‘eerste lessen’ in het ondernemerschap heb ik overigens gedeeld op mijn website.

Waarin onderscheidt XpertMarketing zich?

XpertMarketing denkt mee… als ondernemer en (online) marketeer. Daarbij is het ‘grotere plaatje’ belangrijk: online marketing staat immers niet op zichzelf. Samen met de klant kijk ik hoe de dienstverlening zo goed mogelijk ingezet kan worden.En voor zover dat onderscheidend is… ik zit niet heel erg vast aan kantooruren.

Wat wordt volgens jou de belangrijkste online trend in de komende 12 maanden?

Lastige vraag. Vooralsnog zie ik vooral de doorontwikkeling van Sociaal, Lokaal en Mobiel. Daarin ligt ook nog behoorlijk wat uitdaging. Daarnaast denk ik dat het besef van de noodzaak van online marketing – en het vakmanschap wat daarmee gepaard gaat – verderdoor gaat zetten.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Content marketing biedt je mogelijkheid om je expertise te laten zien en gelijktijdig je vindbaarheid te vergroten. Je kunt daarin je toegevoegde waarde laten zien.

Hoe zet jij social media effectief in?

Zonder een hele zwaarlijvige strategie ;-). Het dient voor mij een drietal doelen: bouwen aan je merk, op de hoogte blijven en in contact blijven. Het is lastig een goede balans tussen zakelijk/privé te vinden, maar dat is wel de bedoeling.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Uitdagingen zijn van iedere dag. Acquisitie is iets wat ik vrij lastig vind, net als het vinden van het ideale businessmodel. Daarnaast willen (potentiële) klanten vooraf het liefst weten wat alles oplevert en hoeveel dat kost. Binnen een vak als online marketing… blijft dat lastig, terwijl je het ze graag zou vertellen.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Interview met Wieger Waardenburg van Xpertmarketing

Ik heb veel goede en goedbedoelde adviezen gekregen. Eén van de uitspraken die me het meest is bijgebleven is misschien wel de opmerking: “’t gaat eerst om de vent, dan om de tent”. Mensen doen geen zaken met bedrijven, maar met mensen.

Wat is je gouden tip?

De gouden tip bestaat niet. Ik heb wel een advies op basis van wat ik vaak tegenkom… bij collega ondernemers, maar ook wel eens bij mezelf: Stop niet bij ‘denken’. Het gaat om ‘doen’. Of zoals ik ooit van een interessante spreker hoorde: ‘Ik heb het oude marketing model van de 4 P’s vervangen door de 4 G’s: Gaan, Gaan, Gaan, Gaan!’.

Durf dingen te doen en te proberen, durf fouten te maken en ervan te leren. Wie geen fouten maakt doet namelijk niets.

Wieger Waardenburg

Xpertmarketing

Andere recente interviews:

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *