Interview met Roderick van Straten van Heers

Christian Slagter-Koster

On 2 oktober 2013

Alweer enige tijd geleden werd ik via Twitter door Sonja van Vuren getipt om Roderick van Straten te benaderen voor mijn interviewreeks. En zo geschiedde!

Wie is Roderick van Straten?

Ik ben net zoals de eerste Porsche 911 Turbo gelanceerd in 1973 en de eerste 20 jaar van mijn leven bestonden voornamelijk uit tennis, tennis en tennis. Na diverse blessures ben ik later er wat bij gaan hockeyen en de laatste jaren ben ik redelijk fanatiek met kettlebells aan het trainen.

Naast sport is muziek mijn andere passie en hoewel mijn voornaam en sporten anders doen vermoeden luister ik voornamelijk naar punk en metal.

Ik woon in het midden van Nederland (Gorinchem) en heb ruim een jaar geleden een vrouw gevonden, die mij aan lijkt te kunnen.

Hoe ben je ooit in de online marketing wereld gerold?

Ik ben tijdens mijn stage (International Business & Languages) voor het eerst in aanraking gekomen met webdesign en online in het algemeen. Als snel ontdekte ik dat er een aantal grotere websites waren, die veel geld verdienden met banners en affiliate marketing. Eigenwijs als ik ben, dacht ik dat ook wel te kunnen en heb ik jarenlang twee vrij grote websites geëxploiteerd.

In die tijd werd je nog betaald per view en dat kon leuk oplopen als je voldoende bezoekers had. Bezoekers hoefden ook helemaal niet relevant te zijn. Online marketing was toen nog vrij eenvoudig aangezien de meta tag keywords nog werkte en er nog geen strenge richtlijnen van Google waren zoals nu. Sterker nog Altavista was destijds de grootste zoekmachine.

Na mijn studie ben ik aan de slag gegaan bij Bookmark, een toen nog Nieuwe Media bureau, inmiddels overgenomen door iProspect. Daarna ben ik een groot deel van mijn tijd in loondienst werkzaam geweest bij Sogeti en Atos als consultant op het gebied van met name web content management en online marketing.

Na 15 jaar loondienst bij diverse bureaus ben ik 2 jaar geleden als zelfstandige begonnen en begin 2013 heb ik het online marketing bureau HEERS opgericht.

Interview met Roderick van Straten van HeersWaarin onderscheidt Heers zich?

Volgens mij ligt het onderscheidend vermogen in de mensen bij Heers. Het zou onzin zijn om hier te gaan zeggen dat we andere dingen kunnen dan andere bureaus. Ieder bedrijf is altijd heel hard op zoek naar USP’s, maar we doen veelal hetzelfde.

Ons onderscheidend vermogen zit wellicht in het helder communiceren en delen van kennis. Zo leren we bijvoorbeeld al onze klanten (als ze dat willen) de basis van zoekmachine optimalisatie en lead generatie via social media.

We zien iedere klant als een nieuwe kans om onszelf te bewijzen en resultaat is heilig voor ons.

Wat wordt volgens jou de belangrijkste online trend in de komende 12 maanden?

Ik heb werkelijk waar geen idee. Ik zie vaak selfnamed guru’s voorbij komen, die denken te weten wat er gaat gebeuren en toevallig kunnen die guru’s daar partijen ook altijd mee helpen.

Ik verwacht een enorme toename aan webshops en ook het einde van heel veel webshops. We zitten met een hele generatie retailers, die denken nu nog het vege lijf online te kunnen redden door een paar duizend euro te investeren in een webshop. Ze beseffen echter niet dat er ook nog veel tijd en geld gaat zitten in online marketing.

Daarnaast verwacht ik ook een enorme groei in de Google AdWords uitgaven. Enerzijds doordat Google stiekem steeds minder ruimte overlaat voor de gratis / organische zoekresultaten en anderzijds doordat we simpelweg niet allemaal op de 1e pagina kunnen komen met zoekmachine optimalisatie.

Ook zal social media steeds belangrijker worden om de doelgroep te bereiken en te overtuigen.

Hopelijk gaan ondernemingen het komende jaar ook inzien, dat ze alle online facetten (webdesign zoekmachine marketing en social media) als één geheel moeten gaan zien.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Content marketing is voor mij de nieuwe manier van verkopen. Koude acquisitie werkt al jaren niet meer en door middel van content marketing kun je je doelgroep overtuigen van je kennis en je autoriteit claimen. Het is eigenlijk verkopen op basis van 2 principes van Cialdini (wederkerigheid en autoriteit).

Hoe zet jij social media effectief in?

Ik gebruik social media enerzijds al jaren als traffic generator en toegevoegde waarde bij zoekmachine optimalisatie door blog posts te delen en anderzijds als netwerk – en sales tool. Ik ben met name via Twitter in aanraking gekomen met partijen (eigenlijk mensen werkzaam bij die partijen), die inmiddels klant van ons zijn.

Facebook en LinkedIn gebruik ik wat meer om mijn bestaande netwerk te laten zien wat we allemaal doen. Hoe gek het ook klinkt veel mensen in je netwerk weten vaak stiekem toch niet wat je nou precies doet.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Zakelijk was mijn grootste uitdaging tot nu toe mijn hoofd boven water houden binnen Atos aan het begin van de crisis. Ik ben van nature niet zo’n politiek dier en geloof in wat ik doe en spreek dat dan ook uit, dat wordt in dergelijke organisaties niet altijd gewaardeerd…

Privé ben ik zelf altijd mijn grootste uitdaging. Een strijd, die ik nooit ga winnen, maar voor geen goud wil missen.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het jou opgeleverd?

Maar grootste succes tot nu toe is zonder twijfel Heers. Eindelijk ben ik nu in staat om op mijn manier te doen waar ik in geloof. Ik heb altijd geloofd in online, maar bij grotere bureaus werd ik vaak ‘gedwongen’ voorstellen aan klanten te doen waar ik niet voor de volle 100% achter stond.

Heers levert mij tot nu toe veel extra passie en vreugde op, wat zijn uitstraling weer heeft op potentiële klanten en dus voor omzet zorgt. Hoe geweldig ik online ook vind er moet natuurlijk wel gewoon geld verdiend worden …

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Het beste advies wat ik ooit kreeg was een arbeidscontract niet te tekenen. Zo’n 2 jaar geleden had ik een mooi voorstel liggen en de (toen nog) zekerheid van loondienst lonkte wel een beetje. Een vriend van me heeft me toen in een goed gesprek laten zien dat het niet was wat ik echt wilde met uiteindelijk Heers als gevolg.

Interview met Roderick van Straten van HeersWat is je gouden tip?

Veel mensen blijven moeite hebben de vertaalslag van offline naar online te maken, terwijl de basis gewoon hetzelfde is. Je hebt een product of dienst, die je wilt verkopen aan je doelgroep, je hebt middelen om je doelgroep te bereiken en een locatie om je doelgroep te ontvangen.

Zonder goed product en verhaal er omheen ga je ook online niet rijk worden.

Mijn tip is: Maak online niet moeilijker dan het is en blijf bij je basis!

Roderick van Straten

Heers

Andere recente interviews:

Heb je deze artikelen al gelezen?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *