Interview met Rutger Steenbergen van SEO Zwolle

Christian Slagter-Koster

On 16 oktober 2013

Rutger ken ik al een tijdje als iemand die weet  hoe je websites beter vindbaar maakt en met zijn bedrijf SEO Zwolle helpt hij online ondernemers om meer rendement uit internet te halen. Met een boek in aantocht leek het mij daarom de hoogste tijd voor een interview.

Wie is Rutger Steenbergen?

Een 35-jarige Zwollenaar en vader van drie kinderen die zich mateloos interesseert in schrijven, SEO en online marketing en daar zijn werk van heeft gemaakt.

Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold?

Het begon begin 2000 toen ik me via de helpdesk van Planet Internet heb opgewerkt naar de webredactie van Planet.nl. Dat was destijds een van de populairste websites van Nederland tot moederbedrijf KPN de stekker eruit trok.

Vervolgens heb ik nog even voor Endemol gewerkt en via diverse communicatiebanen kwam ik terecht bij een uitgeverij waar ik hoofdredacteur werd van een medisch vakblad. Daar hield ik me bezig met het hele pakket, van schrijven en een magazine samenstellen tot de online marketing.

De ondernemersgeest en vrijheid in deze baan sprak me erg aan en ik ben toen mijn deeltijdbedrijf SEO Zwolle begonnen. Na een tijdje werd dit zo succesvol dat ik volledig voor mezelf begon.

Waarin onderscheidt SEO Zwolle zich?

Interview met Rutger Steenbergen van SEO ZwolleJe kunt naar SEO kijken als enkel een manier om gratis meer bezoekers te krijgen op je website, maar ik trek het graag breder.

Wie ben je, wat doe je en waarom zou mij dat ook maar een moment interesseren? Door met klanten kritisch te kijken naar hun hele marketingboodschap levert SEO veel meer op. Mensen komen niet alleen op de website, maar ze blijven ook hangen en voeren de gewenste actie uit.

Wat wordt volgens jou de belangrijkste online trend in de komende 12 maanden?

“Think like a publisher” wordt steeds belangrijker. Wil je online opvallen dan kom je niet meer weg met een beetje meehobbelen, je moet unieke content creëren die aansluit bij de vragen en behoeftes van toekomstige klanten. Content marketing dus.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Het verkopen zonder te verkopen. Niemand zit te wachten op opdringerige verkopers, maar als iemand een goed verhaal vertelt op het moment dat jij er ontvankelijk voor bent – en sympathiek is – levert dat op termijn veel meer op. Klanten komen naar jou toe en niet andersom.

Hoe zet jij social media effectief in?

Niet, haha. Althans, ik steek er veel te veel tijd in, maar zie het ook als een soort van investering. Uiteindelijk draait alles om relaties en door op menselijk niveau het gesprek aan te gaan doen zich soms op onverwachte momenten kansen voor. Je bent blijven hangen en dat is zelden door een pitch en veel vaker door een grap of een gênante ontboezeming. Zo werd ik onlangs door een Twitter-contact gelinkt aan een uitgever en verschijnt er binnenkort een papieren boek van mijn hand.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Daar zit ik middenin, want ik probeer een volledig inkomen te genereren met het delen van kennis via e-books en online (en fysieke) trainingen. Content maken, creatief bezig zijn en kennis delen vind ik het leukste dat er is. Bovendien geeft het me met drie jonge kinderen thuis maximale vrijheid. Je leeft tenslotte maar een keer.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het jou opgeleverd?

Mijn grootste succes is dat ik in het SEO-gat ben gedoken en me daar ook echt in vastgebeten heb. Vroeger fladderde ik alle kanten op, maar sinds ik me heb gespecialiseerd in SEO en schrijven valt alles opeens op zijn plaats.

Klanten vinden me, ik kon aan de slag als trainer voor Frankwatching en het ondernemerschap bleek me beter te passen dan ik ooit had gedacht.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Dat wisselt elke week, maar onlangs hoorde ik een mooie: “Mensen zijn niet bang om te falen, maar bang voor het succes.” Dat hakte er bij mij wel in, want ik kan zo 100 redenen verzinnen waarom een ander beter is dan ik.

En weet je wat? Het is bullshit. Althans, iemand kan meer weten, maar als je je hart volgt, doet waar je goed in bent, hard werkt en op een missie bent, trek je de juiste mensen aan en verdien je het succes. Sta het jezelf toe en geniet ervan als het zich aandient.

Wat is je gouden tip?

Interview met Rutger Steenbergen van SEO ZwolleVier letters: DOEN. Er wordt zoveel gebazeld, gekwebbeld en gediscussieerd op internet en zoveel mensen laten daardoor hun potentieel onbenut.

Praat eens wat minder, maar maak een plan en ga ervoor. Misschien lukt het en misschien wordt een fiasco, maar in beide gevallen is het gevoel vele malen bevredigender dan later denken ‘had ik maar.’

Dus minder praten, minder oordelen en minder beoordelen maar maak werk van je dromen.

 

Rutger Steenbergen

SEO Zwolle

Andere recente interviews:

Heb je deze artikelen al gelezen?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *