Kansen voor content marketing in de agrarische sector

Christian Slagter-Koster

On 10 september 2012

De agrarische sector en content marketing. Het is iets wat volgens mij in de komende jaren een grote vlucht kan gaan nemen, zeker naar aanleiding van de recente evenementen die ik heb bezocht.

Begin september stond in het teken van het AgroTechniek Holland evenement. Dit wordt eens in de 2 jaar gehouden op het evenemententerrein van Walibi. Hieronder een impressie en een interview met beursorganisator Willem Bierema.

[youtube]http://youtu.be/fYrIY5s2OR4[/youtube]

Voor mij is dit evenement natuurlijk hartstikke gaaf gezien mijn agrarische achtergrond. Met mijn perskaart kwam ik overal binnen en kon je het gehele terrein over om te kijken naar de nieuwste vindingen binnen de agrarische sector. En natuurlijk is het een goed contactmoment om te kijken of bedrijven behoefte hebben aan content marketing. Het evenement liet in ieder geval zien dat er nog voldoende te winnen is op dat gebied.

Tochtige koeien en social media

Een week eerder was er ook al zo’n contactmoment tijdens de officiële opening van het nieuwe pand van Boerenbusiness. Als freelance tekstschrijver voor Boerenbusiness was ik ook uitgenodigd.

Toevallig had ik eerder die dag op Frankwatching een artikel gelezen over serious gamen met tochtige koeien. Het communicatiebureau Jeen had een game laten ontwikkelen voor Nedap Agri. Hierin konden boeren het opnemen tegen de Lactivator van Nedap, een poot- of halsband waarmee automatisch het optimale inseminatiemoment (zeg maar wanneer de koe het meest vruchtbaar is) wordt gedetecteerd.

Ik vind het altijd mooi om te zien dat er met communicatie verder wordt gekeken dan de ‘simpele’ advertenties. Op deze manier wordt Nedap namelijk op een leuke manier op de kaart gezet. Wellicht nog mooier vind ik het dat Jeen in de naam van Lisa Kamphuis een case erover heeft geschreven om te plaatsen op Frankwatching, wat toch niet echt op de agrarische sector is gericht. Hiermee zet je jezelf naar mijn mening goed op de kaart.

Tijdens het evenement van Boerenbusiness had ik het met iemand over de case van Jeen, toen toevalligerwijs net Gijs Gjaltema van Jeen voorbij kwam. Zodoende raakten wij aan de praat en hebben wij sindsdien contact en binnenkort een afspraak. Waar een artikel al niet toe kan leiden! Het is een van de redenen waarom ik vind dat gastbloggen werkt.

Content marketing in de agrarische sector

Er werden tijdens de open dag van Boerenbusiness naast een kijkje in de keuken en de strategie ook twee presentaties gegeven. Het was allereerst de beurt aan Marja Ruigrok van marktonderzoekbureau Ruigrok NetPanel. Haar presentatie ging vooral over de ontwikkelingen van social media en hoe zowel uitgevers als adverteerders daar hun voordeel mee kunnen doen. Erg interessant maar uiteraard voor mij een groot deel al bekend. Het kwam er vooral op neer dat je via social media op een andere manier je publiek kunt bereiken en dat het belangrijk is dat je de persoonlijke interactie aangaat.

Vervolgens was het de beurt aan Jean-Paul Reparon van Senefelder Misset. Zijn verhaal sprak mij vooral aan, omdat het voor een groot gedeelte ging over content marketing en hoe de agrarische sector hiervan kan profiteren. Senefelder doet een aantal gave dingen, zoals het toepassen van layar voor magazines om zo de diepgang daarvan te vergroten. Zijn presentatie over content marketing vond ik erg goed en sprak mij zeer aan. Het bevestigde ook mijn mening dat de agrarische sector, en dan met name uitgevers en adverteerders, kan profiteren van content marketing.

Sociale agrariërs

Naar aanleiding van het evenement van Boerenbusiness ging ik direct Marja als Jean-Paul volgen op Twitter en verstuurde ik de volgende tweet:

Opvallend waren de reacties. Waar Jean-Paul de tweet direct doorstuurde, erop reageerde en mij ging volgen, bleef het bij Marja muisstil. Dit terwijl zij tijdens haar presentatie nog juist aangaf dat het belangrijk is om de interactie met mensen aan te gaan. Natuurlijk kan dit gebeuren, maar ik vind wel dat er op enig moment toch wel een soort van reactie kan komen. Bijvoorbeeld dat je iemand gaat volgen, bedankt voor de tweet of deze doorstuurt naar jouw volgers. Zeg maar ‘practice what you preach’.

Het geeft naar mijn mening aan dat iedereen anders omgaat met social media. Met Jean-Paul heb ik inmiddels contact, waar dat met Marja (nog) niet is gebeurd. Maar wat niet is, kan nog komen.

In ieder geval hebben de recente evenementen mijn ideeën over de inzet van content marketing binnen de agrarische sector bevestigd. Nu is het natuurlijk aan Slagter Media om dit te realiseren.

Afbeelding: FreeDigitalPhotos.net

Heb je deze artikelen al gelezen?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *