Het maken van een unieke en waardevolle infographic kost normaal gesproken veel tijd. Met diverse online hulpmiddelen en wat eigen data kun je nu echter ook iets moois creëren.
Data voor je infographics
Infographics zijn hot, en inmiddels komen er ook de nodige vragen over. Bijvoorbeeld over hoe goed de data van de meeste infographics is. Dit lijkt mij zeker van belang, aangezien er anders een overkill aan infographics ontstaat. Daarnaast neemt de kracht van een infographic af naarmate de data minder interessant is.
Maar hoe zorg je ervoor dat je waardevolle data in handen krijgt? Voor onze infographic over social media in de agrarische sector gebruikten wij data van verscheidene onderzoeksbureaus. Maar dergelijke data is lang niet altijd voorhanden en het laten uitvoeren van een onderzoek kan behoorlijk wat tijd, energie en geld kosten.
Maar soms heb je interessante data voorhanden waar je op het eerste moment niet zomaar aan had gedacht. Wat te denken van de data die Google verzamelt over je bedrijf en website? Of bedrijven als Coosto, die interessante data over social media verzamelen.
Google Analytics Infographic
Een van de data die gratis te krijgen is die van Google Analytics. Visual.ly heeft recent een handige tool gelanceerd die ik op Google+ tegenkwam en ook DutchCowboys schreef er al over.
Nadat je hebt ingelogd met je Google Analytics account zet de tool automatisch alle interessante gegevens over de afgelopen week in een interessante infographic. Natuurlijk heb ik zelf ook even een infographic van mijn statistieken laten maken. Via deze link maak je je eigen Google Analytics infographic.
Geweldige week achter de rug
De conclusie volgens de infographic is dat ik een geweldige week achter de rug heb, op basis van mijn statistieken natuurlijk ;). Het aantal paginaweergaves nam namelijk toe met 19,68%, wat volgens mij vooral te danken is geweest aan mijn infographic waarom content marketing werkt. Verder mocht ik in dezelfde periode ruim 4% meer nieuwe bezoekers verwelkomen en steeg het aantal terugkerende bezoekers met bijna 18%.
Daartegenover stond een daling van de social media activiteiten, wat terecht is aangezien ik in deze periode minder op deze kanalen aanwezig was. Je ziet dus dat dit, althans op weekbasis, direct van invloed is. Belangrijker vind ik echter dat het aantal bezoekers is toegenomen doordat Slagter Media beter wordt gevonden. Het aantal organische zoekresultaten nam namelijk in deze periode met ruim 10% toe.
Waardevol of waardeloos?
Natuurlijk is het jammer dat je met deze tool alleen op weekbasis een infographic kunt laten maken. Desondanks vind ik dat het zeker een meerwaarde kan zijn. Denk er bijvoorbeeld eens aan dat je als online marketeer met deze tool data uit Google Analytics op een originele wijze kunt presenteren bij je klanten en relaties.
Wat vind jij ervan, waardevol of waardeloos?
0 reacties