McDonalds faalt met social media? Dacht het niet!

Christian Slagter-Koster

On 30 januari 2012

Het gesprek van afgelopen week was toch wel de twittercampagne van McDonalds die door velen werd bestempeld als een mislukking, maar is dat ook zo?

De hashtag van McDonaldsCheesburger

De media stond er bol van. Een reclamecampagne van McDonalds op Twitter zorgde massaal voor negatieve verhalen. Het fastfoodconcern had bij Twitter advertentieposities ingekocht, waarbij McDonalds met tweets bij bepaalde zoekopdrachten bovenaan zou komen te staan. Hiervoor gebruikte het fastfoodconcern de ‘hashtag’ #MeetTheFarmers. McDonalds plaatste echter ook een bericht met de algemenere hashtag #McDStories: “When u make something w/pride, people can taste it,’ – McD potato supplier #McDStories http://t.co/HaPM5G9F. De link is een video van McDonald’s aardappelleverancier Frank Martinez, een verhaal over zijn leven als aardappelboer.

Naar aanleiding van de algemenere hashtag besloten twitteraars massaal negatieve verhalen over McDonalds te verspreiden via twitter, waarbij zij gebruikmaakten van de hashtag #McDStories.  Een verzameling van de meest opvallende en grappigste berichten is te vinden op The Daily Mail en op Business Insider.

Vervolgens is de media-aandacht over McDonalds geëxplodeerd en extreem negatief geweest. Zoek bij Google Nieuws maar eens op ‘Twitter McDonalds’.

Een Big Mac Failure?

Als we iets hebben geleerd over social media is het dat wij geen er geen controle over hebben en dat je moet experimenteren. Het debacle van #McDStories geeft McDonalds voldoende stof tot nadenken. Nadat bleek dat de hashtag zorgde voor negatieve publiciteit trok McDonalds direct aan de bel en haalde de campagne van Twitter af. Dit duurde ongeveer een uur, maar toont aan dat het fastfoodconcern in staat is om snel te anticiperen.

Verder laat McDonalds zien betrokken te zijn met de campagne door in te gaan op onterechte reacties van mensen op diverse fora. McDonalds laat hiermee zien dat het proactief is, weet waar het moet reageren en niet alleen Twitter daarvoor inzet. Verder liet McDonalds zich niet uit het veld slaan na de pr-nachtmerrie. Niet lang na #McDStories lanceerde het de hashtag #LittleThings. Tot nu toe zijn de reacties hierop veelal positief geweest.

Leer van je fouten

Ik vind al met al de negatieve media-aandacht die McDonalds heeft gekregen overdreven. Is de twittercampagne een succes geworden? Niet echt? Is het een verschrikkelijke catastrofe geworden zoals sommige media beweren? Zeker niet.

Zover ik weet heeft McDonalds op het gebied van social media de afgelopen jaren weinig actie ondernomen. Nu heeft het bedrijf de eerste stappen genomen op een gebied dat voor hen nog relatief onbekend is. Natuurlijk maak je fouten, dat hoort erbij. Ik vind het moedig dat McDonalds de stap waagt. Ik verwacht dat McDonalds zal leren van zijn fouten en ben benieuwd wat de volgende social media actie gaat zijn. Wat denk jij?

Heb je deze artikelen al gelezen?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *