Mooie voorbeelden van hoe je content marketing effectief kunt inzetten

Christian Slagter-Koster

On 7 maart 2012

By The GrapeRecent startte Mark de Lange op Linkedin een discussie. Hij vroeg zich af wie voorbeelden kon noemen van een paar kleinere cases van content marketing in de B2C markt. Oftewel, bedrijven die zonder megabudgetten toch de consument weten te prikkelen met waardevolle content.

Al snel volgde een reactie van Nils Rooijmans met daarin een zeer mooi voorbeeld van hoe een online e-commerce bedrijf content marketing effectief inzet, die ik graag met je wil behandelen.

By The Grape

De tip van Nils is wijnhandelaar By The Grape. Op de website vindt je direct columns, recepten, nieuws en een zogenoemde wijnwiki. Zij laten zien dat je door zowel online als offline media in te zetten succes kunt hebben met content marketing.

Vooral de columns is een mooi voorbeeld hoe je effectief content marketing kunt inzetten. Door gastcolumnisten te vragen om op jouw platform te schrijven realiseer je unieke, waardevolle content. Zij schrijven vaak over hun vakgebied, wat van toegevoegde waarde is voor je bezoekers. By The Grape laat bijvoorbeeld zien wie hun producenten zijn.

Maar ook het videokanaal btg.tv van By The Grape is een uitstekend voorbeeld. Hierin worden verschillende wijnen onder de aandacht gebracht en beoordeeld. De video’s duren slechts anderhalve minuut, maar de content is van toegevoegde waarde voor de consument. By The Grape bouwt hierdoor een autoriteit op omtrent wijnen. Wanneer je op Youtube “Domaine d’Aupilhac le Blanc” intypt  komt de video van By The Grape namelijk direct bovenaan de zoekresultaten te staan.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TNGtX1mlbDk[/youtube]

Tot slot heeft By The Grape ook een eigen magazine uitgebracht, waarmee het de overstap van online naar print heeft gemaakt. De eerste oplage van het magazine bedroeg 50.000 exemplaren.

Koffie Discounter

Op Frankwatching kwam ik een soortgelijk voorbeeld tegen van hoe content marketing succesvol wordt ingezet. In het artikel ‘Kansen in content‘ van Robin Klaassen wordt duidelijk uitgelegd hoe ver merken moeten gaan in de zoektocht naar relevante verhalen en het creëren van unieke content.

Koffie Discounter laat zien hoe het moet. Op Youtube zijn diverse video’s te vinden waarin uitleg wordt gegeven over espressomachines, iets waar mensen vaak naar op zoek zijn. Op een simpele manier wordt uitgelegd wat het apparaat kan en welke accessoires er zijn. Hierdoor bouwt het merk autoriteit op en zullen mensen eerder geneigd zijn om een apparaat in de webshop van Koffie Discounter aan te schaffen. Als ik via Youtube zoek op de ‘Gaggia Titanium’ zijn de eerste twee zoekresultaten van Koffie Discounter.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iSuQKrl-rC8[/youtube]

Mooie voorbeelden

Heb jij nog mooie voorbeelden van hoe content marketing effectief wordt ingezet door kleine bedrijven? Laat hieronder een reactie achter!

Heb je deze artikelen al gelezen?

2 Reacties

  1. Christian Slagter

    Dank je wel Saar, jouw lijst is zeker een goede aanvulling, bedankt :).

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *