De Google Panda Update heeft nogal wat teweeg gebracht, ook voor linkbuilding. Wat betekenen de veranderingen en wat moet er gedaan worden?

Veel bedrijven kregen door de Google Panda Update te maken met een slechtere positie in de zoekresultaten. De update richt zich namelijk op website met een lage kwaliteit en zet deze terug, terwijl Google websites bestraft die zich bezighouden met vage linkbuilding praktijken.

‘Maar de concurrentie doet het ook’ is geen excuus!

Dit is misschien moeilijk voor sommige linkbuilders om te accepteren, vooral als je het vanuit een onderzoeksstandpunt bekijkt en ziet dat concurrenten op een bepaald zoekwoord domineren door hun duizenden spamlinks.
Maar er zijn twee punten die je in overweging moet nemen in je onderzoek over het vinden van links met een lage kwaliteit, maar met een hoog volume:

  • Misschien ligt het niet aan de links waaraan de concurrent zijn positie te danken heeft. Misschien hebben zij een goede reputatie of een sterk merk.
  • Als de reden hiervoor onvoldoende is, misschien is het dan slechts een kwestie van tijd voordat Google de website geen gewicht meer meegeeft voor hun slechte backlinks.

Want wees eens eerlijk, jij wilt toch niet het SEO-bedrijf zijn dat verantwoordelijk is voor een negatief linkbuilding verhaal van een bekend merk/bedrijf?

Bepaal wat waardevolle backlinks zijn

Je begrijpt dus dat backlinks van lage kwaliteit steeds minder waard worden. Maar hoe bepaal je dan of een website waarvan je een link wilt krijgen waardevol is? Hier zijn enkele waarschuwingen over wat Google ziet als een website van lage kwaliteit.

  • Veel advertenties. Wanneer een site bomvol staat met advertentieblokken van AdSense, tekstlinks of andere advertentievormen, moet je misschien besluiten hier niet mee in zee te willen gaan.
  • Gebrek aan kwalitatieve content. Als je toegezonden artikel op een website direct wordt geaccepteerd is de kans groot dat dit niet het juiste artikelnetwerk is voor waar je naar streeft. Als het netwerk namelijk ook slechte content accepteert, zal het voor het algoritme van Google moeilijk worden om jouw ‘briljantje’ er tussenuit te pakken. Uiteraard zijn er uitzonderingen op de regel, maar het is iets waar je zeker op moet letten
  • Veel content, weinig verkeer. Een blog met een Google PageRank van 6 lijkt natuurlijk een prima plaats om een reactie te plaatsen op een artikel. Maar als het betreffende blog geen goede autoriteit heeft in de zin van verkeer en social media, wordt het wellicht op de lijst van websites gezet die in de toekomst minder gewaardeerd worden. PageRank is voor een aantal website niet de redding gebleken voor de Google Panda Update, aangezien websites met PageRank 7 of zelfs hoger recent zijn teruggezet.
  • Gebrek aan controle. Dit gaat eigenlijk hand in hand met het punt hiervoor, alleen in dit geval bedoel ik de reacties. Als je zeer veel spamlinks ziet op een pagina wil je niet dat jouw link daar tussen staat. Of je moet jouw link natuurlijk zien als een spamlink.

Wat je wel moet gaan doen

Ik heb dus al uitgelegd wat je niet moet doen, maar waar zou je dan je energie in moeten steken? In content natuurlijk!

In de Verenigde Staten zetten inmiddels 9 van de 10 organisaties blogs, whitepapers, webinars, infographics en andere content van hoge kwaliteit in om hun linkbuilding te verhogen en natuurlijke, organische links aan te trekken. Consumenten zijn namelijk op zoek naar unieke, waardevolle informatie en delen die vervolgens graag met hun netwerk via social media. Niet alleen kun je je content inzetten voor het bouwen van links, maar ook om leads te generen door aan te tonen dat jouw bedrijf de juiste kennis heeft.

Heb jij al je linkbuilding strategie aangepast?

Ben jij door alle recente nieuwsberichten, afstraffingen, algoritmewijzigingen al begonnen met het aanpassen van je linkbuilding strategie? Ik ben benieuwd naar je reactie!