De afgelopen tijd gonst het van de berichten van mogelijke overnames of beursgangen van sociale netwerksites zoals Facebook, Linkedin en Twitter. Deze social media kan echter zomaar ook de nieuwe bubbel worden.

Twitter

JPMorgan wil via een beleggingsfonds genaamd het Digital Growth Fund, dat vorige maand werd opgericht, een belang van circa 10% nemen in Twitter, zo werd begin deze week bekend via de Financial Times. De Amerikaanse zakenbank zou bereid zijn om hiervoor $450 miljoen op tafel te leggen, waarmee Twitter wordt gewaardeerd op een totale waarde van $4,5 miljard. De sociale netwerksite kreeg eind december vorig jaar voor het laatst een kapitaalinjectie, waarmee het toen werd gewaardeerd op $3,7 miljard.

Hot or not

Het is nog niet bekend op wat voor manier het Digital Growth Fund zijn geld in Twitter wil investeren, bijvoorbeeld door direct geld in het bedrijf te pompen of aandelen over te nemen van bestaande investeerders en aandeelhouders. Doel van het fonds is om rijke klanten te laten participeren in de snelgroeiende social media markt. Het investeringsfonds van JPMorgan zou naast Twitter ook geïnteresseerd zijn in online communicatiebedrijf Skype en online spelletjesontwikkelaar Zynga.

Op deze manier wil JPMorgan meegaan met de hype die er momenteel is rond opkomende technologiebedrijven, en dan vooral bedrijven die zich bezighouden met social media. Voorlopig blijkt het succes wel uit het feit dat het fonds van JPMorgan binnen een maand tijd al $1,22 miljard wist op te halen bij investeerders, terwijl de zakenbank in totaal $1,3 miljard wil op halen bij maximaal 480 investeerders.

De eveneens Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs deed eerder al een soortgelijke transactie, door haar klanten te laten participeren in een investering in Facebook via daarvoor speciaal opgezette beleggingsfondsen. Opvallend hierbij is dat alleen beleggers van buiten de Verenigde Staten de mogelijkheid hebben om in het beleggingsfonds te stappen. Zowel Facebook als zijn zakelijke tegenstrever Linkedin hebben ideeën om een beursgang te maken en daarvan zal vooral Goldman Sachs profiteren.

Internetbubbel

Het is echter niet alleen hosanna. Google heeft namelijk recent gewaarschuwd dat een nieuwe internetbubbel op komst lijkt te zijn. Topman Eric Smidt tijdens een onlangs gegeven presentatie dat bedrijven als Facebook en Zynga veel te hoog gewaardeerd worden door de markt.

Wat hierbij wel opvallend is, is dat zowel Google als Facebook recent nog aasden op een overname van Twitter maar dit uiteindelijk werd afgeblazen. Wel zou hieruit zijn gebleken dat deze bedrijven Twitter waardeerden op $8-10 miljard, maar dat dit uiteindelijk voor Google te veel zou zijn geweest. Daarom kan deze opmerking van Schmidt ook enigszins gezien worden als praten voor eigen parochie, aangezien een lagere waarde voor Twitter meer overnamekansen creëert voor bijvoorbeeld Google.

Feit is dat veel social netwerksites nog geen echt verdienmodel hebben en ook nog niet zo winstgevend zijn dat ze zoveel waard zijn als dat sommige marktpartijen suggereren. Zo is het verdienmodel bij Twitter nog onzeker. Het bedrijf is momenteel bezig met advertentie-inkomsten, maar deze bevinden zich nog in een zeer vroege fase. Voorlopig lijdt Twitter verlies en zal dit in de komende jaren niet of nauwelijks veranderen, zo is de verwachting.

Daarom kan de vraag gesteld worden waarom beleggers zouden moeten investeren in social netwerksites waarvan voorlopig onduidelijk is wat hun mogelijke verdiensten zullen zijn in de komende jaren. De waarde van bedrijven binnen de social media lijkt momenteel vooral gedreven te worden door speculatie in plaats van fundamentele waarden. Daarom is het risico groot dat bij een beursgang van deze bedrijven er grote koersdalingen zullen plaatsvinden. De internetbubbel en de desastreuze gevolgen daarvan zit bij velen van ons nog vers in het geheugen.

Bron: Beleggers Belangen