Oktoberfest, de crisis en positieve content marketing
Laatste update: 1 oktober 2012

Zoals je in dit artikel kunt lezen was ik recent naar het Oktoberfest in München, Duitsland. Wat een gaaf feest was dat zeg. Met 3 vrienden zaten we bijna 11 uur in de auto, maar voor de dagen daarna slechts 5 minuten van het evenemententerrein.

Na aankomst doken we gelijk de eerste de beste ‘biergarten’ in om onszelf te trakteren op een biertje. Nou ja biertje, kleiner dan een literpul was niet mogelijk haha :D.

In de dagen daarna hebben we genoeg gezien en gedaan op zowel het festivalterrein als in München zelf. Overal was het feest en gezelligheid alom, waarbij de heren maar vooral dames zich flink hadden uitgedost in traditionele kledij.

Ik schrijf veel voor en over de financiële sector, waardoor je veel leest een weet over de ontwikkeling van de crisis. Maar als je om je heen keek op het Oktoberfest leek de crisis ver weg. Uit allerlei windstreken en uithoeken van de wereld hebben wij mensen gesproken. Niet alleen Nederlanders en Belgen, maar ook een Zwitser, Amerikanen en Argentijnen. En iedereen was even vrolijk en blij om in Duitsland te zijn.

Wat kost een biertje?

Wat ik als content marketeer voor de financiële sector weer leuk vind is de bierindex die UBS heeft opgesteld en waar The Economist een mooi overzicht van heeft gemaakt (klik op de afbeelding voor een vergroting). Tijdens het Oktoberfest kostte een liter bier ons meestal 10 euro per persoon, wat in vergelijking met sommige prijzen in Nederland best schappelijk is.

Analisten van de Zwitserse zakenbank hebben berekend dat een doorsnee Duitser circa 7 minuten moet werken om een halve liter bier te kunnen kopen, terwijl een Indiër daar ongeveer 53 minuten voor moet werken. Een Nederlander moet volgens UBS circa 8 minuten werken voor een halve liter.

Dit vraagt natuurlijk om een terugrekensom! Tijdens het Oktoberfest hebben wij per persoon ongeveer 14 liter bier (ja, 14 liter!) verorberd in 3 dagen tijd. Volgens UBS zou ik hiervoor in totaal 224 minuten of 3,7 uur voor gewerkt moeten hebben. De pullen bier kostte ons in totaal 140 euro, dus zou ik circa 37,50 euro per uur moeten hebben verdiend om het terug te verdienen. Ik zou zeggen kom dus maar op met die opdrachten want die zijn altijd welkom!

Denk aan je koppen!

Wat mij als content marketeer dan wel weer tegenvalt, is de online communicatie van het Oktoberfest in Nederland. Via Google kwamen er vooral resultaten naar voren die inhoudelijk weinig sterk zijn.

Zo plaatste de Stentor een artikel waarin stond dat het Oktoberfest matig was begonnen. Er werd gesproken over regen in het weekend, maar wij hebben geen druppel regen gehad! Alleen op maandag betrok de lucht en was het even regenachtig maar desondanks overal superdruk, zeker in de ‘bierstube’.

Verderop in het artikel valt dan ook te lezen dat het aantal bezoekers iets minder was dan vorig jaar, maar dat er evenveel werd geconsumeerd. Verkeerde kop dus als je het mij vraagt en simpel overgenomen van een Duitse website zonder enig onderzoek.

Ook de kop van het NRC zuipen tot je er bij neervalt – Oktoberfest van start vind ik niet aansluiten bij wat in de rest van de tekst staat. Daarin wordt kort iets over de geschiedenis van het feest verteld en leuke foto’s geplaatst. Maar mede door de kop en de conclusie wordt naar mijn mening een verkeerd beeld gecreëerd. Is de redactie van het NRC er zelf naartoe geweest denk je?

Om een tegengeluid te bieden heb ik daarom dit artikel geschreven, aangezien ik vind dat het Oktoberfest juist een geslaagd feest was. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Haren waren er geen ongeregeldheden. Iedereen was aardig en vrolijk tegen elkaar en er hing een gemoedelijke sfeer.

Van online naar offline

Betere initiatieven die meer aandacht verdienen dan de nodeloze artikelen van bovengenoemde websites vind ik die ik recent onder ogen kreeg van Sans Serif. Ik was namelijk op zoek naar een bedrijf die mooie infographics kan maken. Via Twitter kwam ik in contact met eigenares Renée en zaten we nog dezelfde week bij haar op kantoor in Krommenie, samen met haar compagnon Ben Snijder.

Na een erg leuk gesprek kreeg ik een poster mee die zij altijd geeft als ze op bezoek is bij potentiële klanten. Het is voor ondernemers namelijk belangrijk dat ze zich realiseren dat ze geen 2e kans hebben om een eerste indruk te maken en deze tip wil Renée ondernemers graag meegeven.

De poster zie je hiernaast en is naar mijn mening een perfecte manier hoe je content marketing kunt bedrijven. Want mensen zullen eerder geneigd zijn om de poster op te hangen, omdat deze sterk is en je creëert hierdoor naamsbekendheid. Het raakt de kern van content marketing, want je geeft iets waardevols gratis weg wat mensen vervolgens graag willen delen.

En doordat ik de poster weer online zet en deel met mensen zie je wat content marketing zowel offline als online kan betekenen.

Wil je meer weten over infographic marketing? Neem dan eens contact op!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *