Oktoberfest en de mythes rond content marketing
Laatste update: 24 september 2012

OktoberfestWanneer je dit leest zit ik waarschijnlijk aan een grote pul bier en ben ik niet bezig met enige vorm van content marketing. Ik ben namelijk met 3 vrienden richting München naar het Oktoberfest. Dit was iets wat wij nog erg graag wilden doen, zeg maar iets wat op onze ‘bucket list’ stond. Met zijn 4´n zijn we zaterdagmorgen vertrokken en ik ben erg benieuwd wat we allemaal zullen beleven. Waarschijnlijk zal ik dat in mijn volgende artikel vertellen ;).

In ieder geval, in dit artikel wil ik het hebben over zogenaamde regels binnen online en/of content marketing die wel eens opduiken. Uit hoeveel woorden moet een artikel bijvoorbeeld bestaan voordat Google het artikel oppikt en indexeert?

Fuck 300 woorden per pagina

Ruben van Online Marketing Platform 000.nl schreef onlangs een artikel dat dit doeltreffend schetst. Hij gaat in op de zogenaamde regel dat een artikel uit minimaal 300 woorden moet bestaan voordat Google de pagina indexeert.

Als een ware ‘mythbuster’ is hij deze stelling te lijf gegaan en legt hij uit dat de grootte van een artikel niet uitmaakt, maar dat het belangrijk is wat je schrijft!

De hoeveelheid woorden die je moet gebruiken voor je artikel is voor een deel afhankelijk voor wie je het schrijft. Maar wees je er altijd van bewust dat je schrijft voor je doelgroep en niet voor zoekmachines.

Probeer met je artikel een vraag te beantwoorden die bij je doelgroep leeft. Hoe lang je artikel dan wordt, maakt niet zoveel uit. De drie gouden regels die Ruben geeft zijn kwaliteit, relevantie en toegevoegde waarde. En dat kan ik alleen maar beamen.

Content marketing mythes

Dat de mythes nog niet zijn uitgebannen bleek wel uit een artikel dat Heather Lloyd-Martin van SEO Copywriting recent schreef over B2B bedrijven en het gebruik van teveel woorden.

Heather werd recent benaderd door een SEO bureau die vooral voor B2B bedrijven werkte en behoefte had aan content. Toen het SEO bureau vertelde hoe de opdracht eruit zag, viel Heather bijna van haar stoel.

De cliënt wilde namelijk drie blogartikelen per week, met een gemiddeld aantal van 500 worden. ‘Want dat is wat Google wil’, aldus het SEO bureau. Daarbij zouden de pagina’s een zoekwoordendichtheid moeten hebben van 6,7% en was het SEO bureau bereid om niet meer te betalen dan $30 per artikel.

Voor Heather was hiermee de maat vol. Maar in plaats van op te hangen ging ze het SEO bureau vragen stellen in de trend van ‘hoeveel conversie levert een artikel op?’ en ‘past het artikel bij de doelgroep?’, waarna het SEO bureau niet wist wat zij moesten antwoorden. Uiteindelijk zeiden zij ‘de content is goed voor Google en dat is wat wij belangrijk vinden’.

Heather stelt net als Ruben dat het Google niet uit maakt hoeveel woorden je gebruikt of hoe vaak je iets publiceert, maar dat het belangrijk is wat je schrijft. Kwaliteit boven kwantiteit dus.

Belangrijke vragen

Heather geeft een aantal interessante vragen die je kunt stellen aan het bureau dat je inschakelt voor je online marketing, die ik graag hier met je wil delen.

Doelen

Als een online marketing bureau je aanbeveelt om dagelijks een artikel te plaatsen (of een andere vorm van content), vraag hen dan hoe deze content helpt bij je conversiedoelstellingen. Als wordt gezegd dat de content bedoeld is voor Google en dit volgens hen het enige voordeel is, begin er dan niet aan.

Prijs

Als je belangrijkste vraag is ‘wat kost het’, dan kun je beter stoppen met praten. Goede content levert je gewoon geld op, zo simpel is het. Het is als het betalen van een hoog salaris aan een salesjongen, maar die voor jou wel nieuwe opdrachten binnenhaalt.

Dit betekent natuurlijk niet dat je telkens de hoofdprijs hoeft te betalen, maar dat je wel goed kijkt wat de content je kost en oplevert. Dit wordt ook wel vaak de Return On Investment of ROI genoemd.

Om resultaten te behalen is de beste schrijver niet de goedkoopste. De beste schrijver is de persoon die voor jou omzet realiseert.

Conversie

Wanneer je online marketing bureau steeds meer content levert, maar je conversiepagina’s slecht zijn, stop dan direct. Je zult eerst aandacht moeten besteden aan de pagina’s die uiteindelijk zorgen voor de conversie.

Uiteindelijk wil iedere ondernemer namelijk dat er iets verdiend wordt. Zorg er dus voor dat je conversie/verkooppagina’s er goed uit zien en kijk daarna pas naar je content marketing.

Content marketing is problemen oplossen

Dit artikel is inmiddels bijna 800 woorden lang, maar dat maakt niet uit. Wat telt is dat ik heb geprobeerd je te helpen met je vraag ‘uit hoeveel woorden moet een artikel bestaan?’.

Weet jij nog meer online of content marketing mythes? Ik ben benieuwd naar je reactie!

Onthoud wel dat ik de komende dagen eerst nog moet bijkomen van al dat bier en de vele bratwursten voordat ik kan reageren ;). Proost!

Afbeeldingen via REUTERS/Michaela Rehle (GERMANY ENTERTAINMENT SOCIETY) op Izismile.com

2 Reacties

  1. Andreas Bouman

    Een artikel naar mijn hart!

    Ik zou het artikel nog wel boven de 800 woorden willen tillen. Artikelen die voor zoekmachines zijn geschreven, zijn doorgaans niet boeiend voor mensen van vlees en bloed. Het ironische is natuurlijk dat Google wel degelijk kijkt naar die lezers. Hoeveel tijd zit men op de site? Hoe vaak deelt men het artikel? Allemaal heel belangrijk voor Google en kompanen.

    Kortom, uiteindelijk is scorende content, boeiende content. Zoals je zelf heel helder verwoord.

    Prosit! (zeggen ze daar geloof ik).

  2. Christian Slagter

    Dank je voor je reactie en complimenten Andreas. Hoe boeiender iets is, hoe vaker het natuurlijk wordt gedeeld. Al is het ook afhankelijk van het onderwerp, sex en entertainment hebben natuurlijk nog altijd een grote aantrekkingskracht.

    En inderdaad, ik heb de afgelopen dagen heel vaak Prosit gehoord en daarop gedronken ;).

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *