Als boerenzoon en online ondernemer vind ik het natuurlijk erg interessant hoe de agrarische sector omgaat met social media. Zelf gebruik ik natuurlijk veel social media, maar relatief weinig voor de melkveehouderij van mijn vader. Af en toe plaats ik een leuke foto, zoals van onze ram hier rechts (hij gaat vandaag voor het eerst kennismaken met de schapen haha).

Eind vorig jaar schreef ik al eens over de opkomst van social media onder boeren, waaruit vooral naar voren kwam dat boeren YouTube en Facebook gebruiken. Veel mensen zien de samensmelting van de agrarische sector en social media vooral terug in Farmville, maar steeds meer agrarische bedrijven laten zien dat het veel verder gaat dan dit populaire spelletje van Zynga.

Kansen voor marketeers

Op Mashable vond ik een interessant artikel waarin wordt uitgelegd dat de agrarische sector (althans in de VS) social media goed weet in te zetten.

Om boeren het nut van social media te laten inzien, moet hen dit natuurlijk eerst geleerd worden. Zij zijn er niet op tegen, maar willen vooral weten wat zij ermee kunnen bereiken. Marketeers kunnen hierop inspringen door boeren handvatten aan te reiken hoe zij social media succesvol kunnen inzetten.

Verbinden met agrariërs

Ik schreef recent nog dat er kansen lagen voor content marketing in de agrarische sector. Social media is daarbij een prima communicatiekanaal om je boodschap te verspreiden en de interactie aan te gaan met je doelgroep.

Iemand die de agribusiness vanuit een unieke hoek via social media op de kaart zet is Ester van Aalst van @boerenfluitjes. Ik ken haar nu al een tijdje en heb vorig jaar nog een artikel aan haar gewijd waarin zij social media inzette voor Wijdenesser zoekt vrouw.

Ester komt uit de stad maar wil graag meer over het boerenleven te weten komen, vandaar Boerenfluitjes. Persoonlijk vind ik het een erg mooi initiatief, omdat zij ook via social media (stads)mensen verbindt met agrariërs.

Kansen voor boeren

Er zijn verschillende platformen beschikbaar voor boeren om hun verhaal te vertellen, waar mensen dus daadwerkelijk interesse in hebben. Zij kunnen het verhaal van hun boerderij vertellen, maar ook updates geven over het oogstseizoen, aankomende markten promoten een vragen beantwoorden van consumenten.

Iemand die dit goed doet is Erin Ehnle, die via Facebook een kijkje geeft in het boerenleven. Dit doet zij via foto’s, tweets, infographics, Pinterest en artikelen. Er zijn inmiddels ruim 15.000 mensen die dit leuk vinden en ze maakt echt schitterende foto’s. Erin laat zien dat de agribusiness wel degelijk social media goed kan toepassen.

Ik hoop dat meer agrarische bedrijven dit gaan inzien en wil hen natuurlijk graag de kansen leren van social media en content marketing.