Social media trends voor 2011
Laatste update: 18 november 2010

Het einde van 2010 nadert met rasse schreden en 2011 komt in inmiddels in zicht. Welke kant zal social media volgend jaar op gaan? In een aantal artikelen zal ik de voorspellingen van ‘socialoog’ Stephanie Schwab de revue laten passeren. In dit artikel komen de informatiestromen aan bod.

Informatiestromen stroomlijnen

De vraag die brand managers (die een merk goed moeten positioneren) zich volgens Schwab zouden moeten stellen is of zij degene zijn die de stroom genereren op het gebied van social media. Schwab verwacht namelijk dat in de komende jaren mensen zich steeds meer zullen inspannen om hun eigen content beter te waarderen en te managen. Volgens haar beginnen consumenten zich steeds beter te realiseren dat het volgen van duizenden merken op Twitter en Facebook weliswaar enkele mooie kortingsbonnen en deals oplevert, maar dat dit ook een gat slaat in hun eigen portemonnee.

Wat er hierdoor gebeurd is in Facebook, is dat consumenten merken verwijderen die berichten versturen richting hun portemonnee, vriendenlijsten gebruiken om aandacht te schenken aan hun ‘echte’ vrienden en alleen op iets reageren of delen dat zeer vermakelijk is, aldus Schwab. Op Twitter is er een bedrijf genaamd Cadmus dat zich richt op het managen van de informatiestromen door te kijken wat het meest relevant is voor de betreffende consument, gebaseerd op zijn gebruik van Twitter.

Andere programma’s zoals Paper.li en Flipboard (dat gemaakt is voor de iPad) hanteren eveneens de gegevens van Twitter, primair gebaseerd op de populariteit van content en maakt deze content veel leesvriendelijker door in de vorm van een krant te publiceren.

Alleen content generen niet voldoende

Dit alles betekent voor merken dat het niet voldoende zal zijn om enkel content te genereren, maar dat zij juist content moeten generen die gewaardeerd wordt en daardoor opgenomen in de informatiestromen van mensen. Als de informatie van een bedrijf echt meerwaarde toevoegt en het delen waard is, zal het volgens Schwab worden opgemerkt, becommentarieerd en gedeeld middels bijvoorbeeld retweets op Twitter. Daarnaast zal de informatie worden opgenomen door consumenten aangezien het door de selectie is gekomen.

Als dit niet lukt is het noodzakelijk voor bedrijven om hun zoekoptimalisatie te verbeteren, populair te worden bij toonaangevende personen en wellicht geld vrijmaken om de content te promoten middels communicatiekanalen als Twitter (Promoted Tweets).

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *