Niet alleen goed luisteren naar de klant is belangrijk, maar ook daar iets mee doen in je content is cruciaal om content marketing te laten slagen.

Recent stond er op Frankwatching een erg interessant artikel met 8 tips voor de personalisatie van je webshop, geschreven door Dirkjan Vis van internetbureau Zietuwel.nl. Hierin wordt webshops het advies gegeven om personalisatie toe te passen. Het komt erop neer dat je door het verzamelen van informatie over de klant, uiteindelijk diezelfde klant een beter aanbod kan doen omdat je beter kunt inspelen op zijn of haar wensen. Een bedrijf dat hier al goed gebruik van maakt is Amazon, maar ook internetbedrijven als Google en Facebook proberen informatie op maat aan te bieden.

Een van de 8 tips die wordt besproken in het artikel is dat webwinkels moeten luisteren naar hun klanten om zo te kunnen voldoen aan de verwachtingen. Zo is het eigenlijk ook met content marketing, waarmee webshops hun omzet kunnen verhogen!

Zorg voor unieke content

Ik zie nog altijd veel webshops die rechtstreeks de productinformatie van hun leverancier overnemen en op hun website plaatsen. Natuurlijk kan dit gezien worden als betrouwbare informatie, maar voor de klant is het onpersoonlijk. Door zelf de zogenoemde SEO Copywriting voor je rekening te nemen sla je echter meerdere vliegen in één klap.

Ten eerste kun je de teksten personaliseren, zodat deze jouw bezoekers meer aanspreken. Ten twee kunnen er in de teksten maar ook de afbeeldingen woorden worden verwerkt die van belang zijn voor je webshop, oftewel de zoekwoorden (een zoekwoordenanalyse kan hiervoor uitkomst bieden). Tot slot draagt de unieke content eraan bij dat zoekmachines je eerder zullen vinden. Dit omdat de teksten uniek zijn in plaats van hetzelfde zoals bij je concurrenten. Begin daarom met het creëren van unieke content of besteed dit uit!

Maak (video)recensies

Maar binnen je content marketing strategie is het natuurlijk ook belangrijk om te kijken naar welke content je bezoekers behoefte hebben. Het maken van videorecensies en deze te plaatsen op youtube/vimeo zorgt er bijvoorbeeld voor dat je meer bekendheid genereert en je reputatie groeit. Een bedrijf dat dit naar mijn mening zeer goed toepast is Coolblue. Zo heb ik naar aanleiding van hun videorecensie over de Samsung Galaxy SII besloten om deze aan te schaffen en daar heb ik nog geen dag spijt van gehad (bij deze nog bedankt Coolblue!). Wat echter vooral goed aan deze video is, is dat zij ook nog een tip geven voor een case om zo de telefoon beter te beschermen. Dat is natuurlijk hartstikke slim omdat hier meegedacht wordt met de klant, maar tegelijkertijd ook de mogelijkheid wordt geboden om iets erbij te verkopen zonder dit daadwerkelijk aan te geven. Content marketing in optima forma dus! De video heb ik hieronder geplaatst.

Maar ook het schrijven van recensies over producten die je in je webshop aanbiedt en deze te plaatsen op je website of blog vergroot de kans dat mensen producten van je afnemen. Wees in deze artikelen uiteraard eerlijk over wat je van het product vindt. Door ook kritisch te zijn zorg je er namelijk voor dat mensen het artikel als waardevolle informatie gaan zien in plaats van louter een verkooppraatje. Het aanbieden van waardevolle informatie is een van de  belangrijkste onderdelen is binnen content marketing.

Onderscheid je in je content

Een ander onderdeel binnen content marketing is dat je binnen je marketing uitingen laat zien dat je uniek bent. Probeer niet alleen unieke content te maken, maar probeer ook unieke producten te maken die de beleving van je bezoekers verbeteren. Denk bijvoorbeeld eens aan het creëren van een app waarmee mensen gemakkelijk door je productcatalogus kunnen bladeren op hun smartphone. Of zet een actie op via Facebook waarin mensen een puzzel moeten oplossen op jouw website en daarmee kans maken op te gekke prijzen. Laat je creativiteit de vrije loop!

Misschien dat jij nog leuke voorbeelden weet van hoe content marketing op een mooie wijze wordt ingezet? Ik zie je reactie graag tegemoet!