Center Parcs hield onlangs een actie via twitter, waarbij volgers een verblijf konden winnen in een van de vernieuwde huisjes op De Eemhof. Is de actie het gewenste succes geworden?

Verblijf winnen met een retweet

Center Parcs startte op 5 mei een actie via Twitter middels haar account @CenterParcs. Volgers konden een verblijf winnen in een vernieuwde Premium Cottage van Center Parcs De Eemhof. Het enige wat zij hiervoor hoefden te doen was @CenterParcs te volgen en het volgende bericht te door te sturen via twitter:

‘GEZOCHT! 3 kritische testers BELONING: verblijf in een vernieuwde Premium Cottage @ De Eemhof RT+VOLG http://bit.ly/lceJYd

Enkele dagen na de start van de actie zag ik dit bericht via twitter voorbijkomen en heb ik het uiteraard direct doorgestuurd. Het is namelijk een eenvoudige en laagdrempelige manier om iets te winnen, omdat je bijvoorbeeld geen persoonsgegevens hoeft in te vullen en het met een paar muisklikken voor elkaar is.

Ik vond het echter interessant om te kijken wat het resultaat van de actie zou zijn. Ik heb daarom Center Parcs via twitter benaderd met de vraag of ik er een artikel over zou mogen schrijven met behulp van hun data. Dit was geen enkel probleem.

Niet de eerste keer

Het is niet de eerste keer dat een vakantiespecialist een twitteractie hield. Zo organiseerde Landal GreenParks een actie waarbij het op Twitter een oproep deed om strandhuisjes in Julianadorp te komen testen.

Het bericht werd ongeveer 1.600 keer doorgestuurd en bereikte ruim 120.000 volgers, van wie er zeven werden geselecteerd om met hun gezin een gratis testweekend door te brengen. Het is echter niet bekend hoe lang deze actie heeft geduurd.

Het resultaat; ruim 5.000 nieuwe volgers!

Na 10 mei werden de drie winnaars van de actie van Center Parcs bekendgemaakt en zijn zij via twitter op de hoogte gebracht. Het resultaat van de actie mag er zijn. Het bericht werd in totaal meer dan 6.000 keer doorgestuurd middels een retweet. Daarnaast leverde de actie Center Parcs binnen 5 dagen in totaal meer dan 5.000 nieuwe volgers op. Het aantal volgers is de afgelopen dagen wel weer licht afgenomen, maar dit komt omdat de actie is afgelopen en deze mensen dus alleen mee deden voor de prijs. De actiepagina met de voorwaarden en uitleg van de actie is zelfs meer dan 11.000 keer bezocht.

Center Parcs zelf spreekt dan ook van een geslaagde actie. Zeker wanneer het resultaat wordt vergeleken met acties uit het verleden, waarbij veelal werd gewerkt om e-mail adressen te werven. Een dergelijke actie blijkt dus een effectieve manier te zijn om snel het netwerk te vergroten met gegevens van mensen die geïnteresseerd zijn in je merk.

Het doel

Center Parcs wil door middel van deze acties kijken wat het effect is en welke social media wel en niet werken voor hen. Deze actie is dan ook onderdeel van een groter geheel. Een paar weken geleden is Center Parcs namelijk begonnen met een actie op Facebook, waarbij ook hier het aantal volgers substantieel is toegenomen en het bedrijf overspoeld is met reacties.

Center Parcs wil daarnaast via social media de vernieuwingen onder de aandacht brengen die gaande zijn op vakantiepark De Eemhof, maar ook op andere parken. Aangezien meer dan 11.000 de actiepagina hebben bekeken mag er geconcludeerd worden dat dit is gelukt.

Inmiddels is er alweer een nieuwe actie opgezet, ik ben benieuwd naar de resultaten!