Misschien dat de titel je een beetje afschrikt, maar ik hoop dat je aan het einde van mijn verhaal begrijpt wat ik bedoel.

£5000 aan online persberichten per maand!pressreleasespend

Tim Grice van SEOWizz plaatste recent op SEOMoz een artikel over de uitgaven van bedrijven aan online persberichten en het effect daarvan. Grice vroeg aan 20 SEO-bedirjven om een ruwe schatting te geven hoeveel geld hun klanten spenderen aan het verspreiden van online persberichten. Hij was geschokt door de uitkomsten van het onderzoek.

Zoals uit de grafiek naar voren komt geeft 40 procent van de cliënten meer dan £2000-£3000 per maand uit aan de verzending van online persberichten, zelfs bij het hoogste bedrag zijn dat er 6-10 per maand. Heb je als bedrijf zoveel waardevolle informatie per maand te melden? Bovenop dit bleek ook nog eens dat 2,5% van de cliënten meer dan £5000 per maand uitgeeft aan online persberichten!

Grice vroeg aan de SEO-bedrijven wat de reden is dat er zoveel geld wordt uitgegeven aan online persberichten. Het antwoord was dat de directeur/CEO/Marketing manager van mening is dat hiermee een solide linkbuilding strategie wordt gerealiseerd.

Natuurlijk is het onderzoek van Grice gezien het aantal ondervraagden zeker niet representatief, maar het geeft wel een goed inzicht in hoe sommige bedrijven hun budget verdelen.

Waarom het een verschrikkelijk strategie is

Misschien dat sommige het nog niet weten, maar een goede linkbuilding strategie bestaat uit:
•    Natuurlijke linkpatronen
•    Gericht op het verkrijgen van links van unieke domeinen
•    Integratie van sociale signalen

Laten we eens kijken in hoeverre het versturen van online persberichten voldoet aan de hiervoor genoemde onderdelen.

Is het natuurlijk?

Je verzendt dezelfde content naar verschillende domeinen, met dezelfde links en anchor text. Natuurlijk? Wha, het staat in ieder geval niet op zichzelf.

Links van unieke domeinen?

Uiteraard zijn bij de eerste keer dat je een persbericht verstuurt alle links die je verzamelt afkomstig van unieke domeinen. Als je echter dezelfde domeinen een aantal maanden achtereen telkens online persberichten verstuurt verzamel je alleen maar links van lage kwaliteit van dezelfde domeinen, telkens weer…

Integratie van sociale signalen?

Niet echt. De enige manier hoe je hiermee sociale signalen zou kunnen creëren is wanneer iemand daadwerkelijk de online persberichten leest en via Twitter of Facebook naar je website refereert.

Natuurlijk hebben online persberichten een toegevoegde waarde, maar het is nu wel duidelijk dat ze op zichzelf alleen geen goede linkbuilding strategie zijn.

Maar wat moet ik dan doen?

In een eerder artikel schreef ik al dat je afscheid moet nemen van linkbuilding van lage kwaliteit. Maar wat moet je dan wel doen? Waardevolle unieke content (laten) creëren!

Probeer je content daarnaast te plaatsen op websites met enige autoriteit. Ga bijvoorbeeld gastbloggen op een bekende website binnen je branche. Mensen zullen artikelen die daarop staan eerder oppikken en verspreiden via social media.
Het versturen van online persberichten kost bedrijven zoals uit het onderzoek wel blijkt nog heel veel geld, terwijl je door middel van content marketing kosten bespaart en een beter resultaat hebt. Ik hoop dat je daarom nu begrijpt waarom ik vind dat online persberichten zoals die nu worden ingezet geldverspilling zijn.