Waarom content marketing een uitputtingsslag is

Christian Slagter-Koster

On 23 januari 2012

Er zijn diverse redenen te noemen waarom content marketing niet werkt voor sommige bedrijven.

Een aantal voorbeelden:
•    Niet goed begrijpen waar de lezer/relatie echt behoefte aan heeft
•    Focussen op de verkeerde statistieken en doelstellingen
•    Slechts een onderdeel van content marketing uitvoeren
•    Gebrek aan authenticiteit
•    Het creëren van content die, simpel gezegd, niet waardevol of uitnodigend is
•    Verkooppraatjes vermommen tot content

En zo kan ik er nog wel een aantal noemen…

Maar de fout die met stip bovenaan staat is een gebrek aan consistentie en, in sommige gevallen, een complete stop aan content!
Uit onderzoek van IBM uit 2010 blijkt dat 80 procent van de bedrijfsblogs nooit meer dan vijf artikelen plaatsen. Dit is echt een ongelooflijk percentage, maar raakt wel het probleem in de kern.

Content marketing is een uitputtingsslag

Net als Joe Pulizzi ben ik fan van de film Moneyball (misschien moet ik het boek maar eens gaan lezen). Het is een verhaal over hoe algemeen directeur Billy Beane (gespeeld door Brad Pitt) bij Oakland Athletics in 2002 een revolutie in de honkbalsport teweeg bracht. Hij focuste zich namelijk op statistieken van de spelers, hoeveel keer zij op het honk wisten te komen.

Voor Billy was niets belangrijker in binnen honkbal dan om op het honk te komen. Hoe meer mensen namelijk op een honk terechtkomen, hoe groter de kans is om uiteindelijk punten te scoren. Het scoren van punten werd de belangrijkste statistiek en alle andere percentages, zoals hoeveel keer een honk werd gestolen en het slaggemiddelde secundair. Tijdens een cruciaal onderdeel van de film zegt Billy Beane in een teamvergadering het volgende:

“Everyone wants to attack. Quit trying to attack. Let the game come to you. There’s no clock on this thing. This is a war of attrition…Let them [your competitors] make mistakes…and when your enemies are making mistakes, don’t interrupt them…this is a process, a process, a process.”

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=AiAHlZVgXjk[/youtube]

Ga nu eens na hoe jij je marketing bedrijft. Veel bedrijven zijn op zoek naar de grootst mogelijke win (bijvoorbeeld een reclamecampagne) in plaats van tijd erin te steken, dag in, dag uit.

Simpel gezegd, gebeuren de meeste content marketing fouten doordat content, voor wat voor reden dan ook, wordt gestopt. Jij zal winnen met je content marketing omdat je je houdt aan je klantbelofte en werkt aan het proces. Elke dag, elke week, elke maand werk je aan het proces.

Het beste en slechtste content marketing voorbeeld ooit

Op het blog van Junta42 geeft Joe Pulizzi de volgende reclame als voorbeeld:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fD1WqPGn5Ag[/youtube]

Wellicht heb je vorig jaar wel de campagne van het merk Old Spice gezien? Nee? Hieronder staat de betreffende video. Volgens Joe was de reclame briljant en een van de best content marketing en social media voorbeelden ooit. Maar…

Het is tegelijkertijd een van de slechtste content marketing voorbeelden

Waarom? Omdat het gestopt is. Zij behandelden het content marketing initiatief net als elke grote reclame in de geschiedenis van adverteren… zij gaven het een tijdslimiet. Ergens tijdens het proces verwarden zij waardevolle content met adverteren.

Net als een slimme uitgever konden zij de content blijven aanpassen en ontwikkelen. Zij hadden de betrokkenheid (en omzetgroei) kunnen blijven voortzetten.

Maar Joe heeft ook een nieuwe campagne gezien.

600

Het artikel van Joe (waar dit artikel voor een deel op gebaseerd is) is nummer 600 in iets minder dan vijf jaar tijd. Niet ongelooflijk veel, maar nog altijd respectabel. Voor mij betekent dit artikel nummer 70 en dat in anderhalf jaar tijd, zonder gastbloggers. Sinds september 2011 ben ik daarnaast begonnen met 3 artikelen per week, in plaats van af en toe een artikel wanneer dit mij uitkwam. Joe had op zijn minst 2 artikelen per week over de afgelopen 230 weken.

Het resultaat: het blog van Junta42 is de op een na belangrijkste activiteit die heeft geleid tot het succes van het bedrijf.

Natuurlijk hoopt Joe dat het blog gediend heeft als een waardevolle bron voor velen en geholpen heeft om de sector voorwaarts te sturen. Maar de belangrijkste reden voor het succes is dat hij heeft volgehouden en nog altijd artikelen schrijft en probeert onderscheidend te zijn. Volgens hem kan iedereen dat doen.

Ik sluit mij graag bij hem aan en wil graag nog iets delen dat Napoleon Hill ooit zei:

“Geduld, doorzettingsvermogen en transpiratie maken een onverslaanbare combinatie voor succes.”

Heb je deze artikelen al gelezen?

2 Reacties

  1. Ruben

    Leuk geschreven Christian. Hou je de drie blogs per dag nog vol? Lijkt me een uitputtingsslag met alle zaken die verder nog spelen. Ik hou het maar bij 1 per week 🙂 Succes!

  2. Christian Slagter

    Bedankt Ruben :). Ik houd het nog altijd vol zoals je wel kunt zien op mijn blog, maar het is inderdaad hard werken (maar wel leuk om te doen).

    Waardevolle website heb je trouwens!

Trackbacks/Pingbacks

  1. De 21 basisregels van content marketing - […] Profiteer van nieuwsberichten en activiteiten die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf. Denk daarbij niet alleen artikelen, maar ook aan…

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *