Nog niet zo lang geleden schreef ik nog over de gevolgen van de integratie van Google+ in de resultaten van zoekmachinegigant Google. Maar wat zijn de gevolgen voor content marketing?

Einde van Google?

Recent werd bekend dat Google zijn zoekmachine gaat personaliseren met behulp van Google+, Search plus Your World. Het leidde tot hevige discussies op internet. Een handig overzicht hiervan vindt je op de website van Rene Greve (waarin zelfs mijn artikel wordt genoemd!).

Of de veranderingen het begin van het einde voor Google betekenen moet afgewacht worden, maar wat wel gesteld kan worden is dat het gevolgen gaat hebben voor je content marketing strategie.

Inmiddels zijn diverse mensen in mijn netwerk bezig met het opzetten van een Google+ account voor hun bedrijf en werken zij er hard aan om een netwerk op te bouwen met daarin content, gesprekken, en af en toe een privé foto. Actief bezig zijn met Google+ betekent wel dat je minder tijd hebt om anderen dingen te doen.

Kansen voor content marketing

Je kunt er dus voor kiezen om Google+ links te laten liggen, maar daarmee laat je naar mijn mening grote content marketing kansen liggen. Google+ is namelijk een uitstekend platform om je content mee te delen. Daarom is het van belang om een netwerk in Google+ op te bouwen om zo de zoekresultaten van je bedrijf positief te beïnvloeden. Google kan zo namelijk beter indexeren of je (in hun ogen) waardevolle content publiceert.

Uiteraard ben ik net als vele anderen geïntimideerd door de dominantie van Google en het potentiële misbruik daarvan. Met Slagter Media ben ik uiteraard afhankelijk van Google en is de website geoptimaliseerd om gevonden te worden, een proces dat continu doorgaat en waarbij ik geholpen wordt door DutchContent.

Voeg mij toe op Google+

Ik ben dus blij met Google en eigenlijk ook met Google+. Het geeft mij een extra kanaal om Slagter Media en mijn content onder de aandacht te brengen. Zeker voor content marketing zie ik dan ook kansen.  Je kunt daarom Google+ negeren, maar uiteindelijk is Google onvermijdelijk voor iedere content marketing strategie. Of je moet besluiten dat verkeer vanaf zoekmachines niet langer van belang is?

Kies er daarom voor om je aan te passen aan de veranderende wereld. Nederland heeft Google+ al een warm onthaal gegeven, maar volgens mij ligt de echte groei van het netwerk nog in het verschiet. Ik raad je daarom aan om een Google+ netwerk op te bouwen. Voeg mij toe op Google+ en dan zullen we samen zien wat het ons gaat brengen!