Waarom infographics helpen bij je ranking

Christian Slagter-Koster

On 17 augustus 2012

Iedereen die zich een (min of meer) bezighoudt met online marketing weet wie Matt Cutts is. Voor iedereen die het niet weet, Matt Cutts is momenteel het hoofd van Google’s Webspam team en vertelt met enige regelmaat in video’s over de nieuwste ontwikkelingen rond Google.

Matt over infographics

Een aantal weken geleden had Eric Enge van Stone Temple Consulting een interview met Matt. Hierin ging het onder meer over SEO, linkbuilding, het opbouwen van een merk, de Google Panda en Pinguin updates en nog wat andere onderwerpen. Wat mijn aandacht echter vooral trok was Matt’s commentaar op infographics:

“I would not be surprised if at some point in the future we did not start to discount these infographic-type links to a degree. The link is often embedded in the infographic in a way that people don’t realize, vs. a true endorsement of your site.”

Infographics als link bait

Infographics zijn lange tijd ontwikkeld als link bait en bevatten vaak een embed code zodat je deze gemakkelijk kunt toevoegen aan een website. De embed code bevat meestal een link en kan daardoor zorgen voor tientallen, honderden of zelfs duizenden links naar je website.

Dit is daarom een van de redenen dat de ontwikkeling van infographics ten behoeve van zoekmachineoptimalisatie is geëxplodeerd. Matt zegt in het interview dat hij geen hekel heeft aan infographics. “In principe is er niets mis met het concept van een infographic”, aldus Matt. Het is het gebrek aan transparantie dat tot bezorgdheid leidt bij hem en Google. Matt waarschuwt daarom voor het publiceren van andermans infographics op een website met een link naar een ongerelateerde website.

Conclusie

Linkbuilding voor SEO blijft belangrijk, maar de manier daarop gaat veranderen. Het maken van waardevolle en unieke content die mensen willen lezen, delen en ‘propaganderen’ gaat leiden tot meer links richting je website.

Als je een interessante infographic maakt met daarbij een embed code voor links, zal je wellicht geen SEO-effecten zien in de (nabije) toekomst. Als je echter een geweldige infographic maakt met sterke data die op een natuurlijke manier wordt gedeeld en onder de aandacht gebracht, zullen normale links waarschijnlijk volgen. Het lijkt erop dat Matt Cutts en Google niet achter deze links aan gaan.

Zoals gezegd vind ik zelf infographics erg waardevolle content. In plaats van alleen platte tekst kun je nu ook met afbeeldingen mensen interesseren voor complexe data. Zelf plaats ik liever de afbeelding direct met een link naar de maker(s) van de infographic, ook omdat je dan de afbeelding zelf in bezit hebt. En dat is dus volgens Google de juiste manier, omdat je zo op een natuurlijke manier aan linkbuilding doet.

Natuurlijk kan er dus geen infographic ontbreken om dit artikel compleet te maken. Daarom deze grappige infographic, gemaakt door Click2Rank.

(Klik op de afbeelding voor een vergroting)

Bekijk hier alle infographics op Slagter Media.

Heb je deze artikelen al gelezen?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *