Waarom nieuws content marketing zorgt voor meer bezoekers

Christian Slagter-Koster

On 28 november 2011

Het begrip content marketing wordt inmiddels steeds bekender in Nederland en diverse bedrijven denken erover na om het te implementeren. De aftakking ‘nieuws content marketing’ is echter bijna  niet onder de aandacht gekomen bij hen, terwijl het zeker van toegevoegde waarde zou kunnen zijn.

Voordat ik verder ga met nieuws content marketing lijkt het mij goed om nog even kort het begrip content marketing uit te leggen, omdat het verrassend is hoeveel verschillende antwoorden je krijgt wanneer je aan iemand vraagt om het begrip uit te leggen. De antwoorden variëren van webteksten voor een website en persberichten tot e-mails en magazineartikelen. Het kan allemaal tot content marketing behoren, maar het begrip is breder dan dit.

Wat is content marketing?

Content marketing is het creëren van waardevolle informatie die tot doel heeft de lezer iets te leren. Het biedt oplossingen voor hun problemen, beïnvloedt subtiel hun denkproces en leidt hen naar een logische conclusie om een dienst of product van je af te nemen. Content marketing is echter geen promotie van je bedrijf, product of diensten. Hieronder enkele voorbeelden:

  • Nieuws uit je sector
  • How-to /instructiegidsen
  • Checklists
  • Blogs
  • White papers
  • Webinars

Wat is nieuws content marketing?

Nieuws content marketing kan een onderdeel zijn van content marketing. Dit is het publiceren van aan je sector gerelateerd nieuws die waardevol is voor je bezoeker en hen iets leert. Het is geen nieuws over je bedrijf, product of diensten, al is dit soort nieuws natuurlijk ook altijd goed om op je website te publiceren.

Maar hoe werkt nieuws content marketing dan?

Stel je hebt een fitnesscentrum. Dan zou je nieuws over de fitnessindustrie op je website en via social media platforms kunnen publiceren, zoals de laatste fitnessrage of hoe het komt dat mensen die naar een fitnessschool gaan minder gestrest zijn. Het gaat dus om informatie voor mensen die zich bezighouden met fitness en graag op de hoogte willen blijven.

Maar waarom zou je dit dan willen doen?

De nieuwsmarkt is veranderd en heeft zich verplaatst van traditionele print (krant, magazine) naar makkelijk verkrijgbare online content. Niet dat kranten en magazines helemaal niet meer van toegevoegde warde zijn, maar hun positie is wel onder druk komen te staan. Uit onderzoek blijkt namelijk dat meer dan 75 procent van de mensen inmiddels online hun nieuws leest. Veel mensen hebben geen tijd meer om door een krant te bladeren of zelfs even online te zoeken, ze willen gewoon het nieuws dat zij belangrijk vinden direct kunnen opvragen of toegestuurd krijgen via e-mail danwel social media.

Als voorbeeld neem ik wederom het fitnesscentrum.  Meestal hebben geïnteresseerden een abonnement op een fitness magazine, maar dat is voor hen niet genoeg. Zij willen namelijk het laatste nieuws op het gebied van fitness hebben. Geïnteresseerden schrijven zich daarom graag in voor je nieuwsbrief en gaan je volgen op Twitter en Facebook, om zo op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Om het volledige artikel te lezen klikken zij op de link die je in je bericht hebt opgenomen en vervolgens worden ze naar je website gestuurd. Zo krijg je dus meer bezoekers.

Maar er is meer dat nieuws content marketing doet. Zolang jouw nieuws interessant en waardevol is, zullen je lezers het artikel delen via social media netwerken. Zij willen namelijk de eerste zijn die het nieuws verspreiden en tegelijkertijd waardevol zijn voor hun eigen netwerk. En dit zorgt er weer voor dat jouw nieuws meer wordt gelezen en je naamsbekendheid stijgt.

Tot slot zorgt nieuws content marketing ervoor dat zoekmachines je beter vinden. Elke keer als je nieuws namelijk wordt gedeeld, komen er meer inkomende links naar je website toe en hier houden zoekmachines van. Website waar veel andere websites naartoe verwijzen geven namelijk het signaal aan zoekmachines af van dat zij belangrijk zijn en zodoende geven zoekmachines een hogere prioriteit aan de website. Hierdoor komt jouw website hoger in de zoekresultaten en zorgt dit uiteindelijk ook weer voor meer bezoekers.

Tot slot

Nieuws content marketing is een zeer subtiele marketing techniek, maar uiterst effectief in het genereren van verkeer naar je website toe en het verbeteren van je positie binnen de zoekmachine resultaten. Het schrijven van artikelen kost natuurlijk tijd, maar dit kun je ook uitbesteden aan een tekstschrijver. Aangezien mensen  graag op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen binnen hun interessegebieden, lijkt het erop dat nieuws content marketing binnen afzienbare tijd steeds meer toegepast gaat worden door bedrijven. Wil je ook weten wat content marketing voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op!

Heb je deze artikelen al gelezen?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *