Wat goede content marketing fantastisch maakt
Laatste update: 16 mei 2012

Content marketing (waarbij gebruikt wordt gemaakt van content om een product of dienst aan te prijzen) wordt een steeds populairdere methode voor bloggers. Velen gebruiken namelijk al content voor hun bedrijf en daarom is de inzet van content marketing logisch.

De activiteiten die onder de content marketing paraplu vallen zijn breed. Ze hebben betrekking op zowel gastblogs tot aan het uploaden van content met als doel om een netwerk op te bouwen (zoals YouTube), tot aan het aanbieden van content die gratis is te downloaden van je blog.

Content marketing kansen zijn letterlijk alleen gelimiteerd door je verbeelding. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat alle content marketing ook goede content marketing is. Of dat alle sterke content marketing ook zo goed is als het daadwerkelijk kan zijn.

Wat maakt goede content marketing geweldig?

Het antwoord op deze vraag hangt af van je blog, je gewenste doelgroep en de content marketing doelstellingen die je hebt vastgesteld voor jezelf. Er is niet echt een oplossing die voor iedereen van toepassing is.

Darren Rowse van ProBlogger heeft een aantal factoren benoemd die van belang zijn voordat je start met nieuwe manieren om content marketing in te zetten voor het promoten van je blog.

Geeft de mogelijkheid ondersteuning aan je merkwaarden?

Als ik mij bezighoudt met het promoten van een blog, kijk ik allereerst welke content het meeste geschikt is. Een gastblog van mij wil ik bijvoorbeeld op een blog hebben die een redelijk groot lezerspubliek heeft.

Als dit in orde is, is het ook belangrijk om te kijken naar de plek zelf en of het je merk effectief ondersteunt. Een blog zoals die van René Greve past bijvoorbeeld prima bij Slagter media, maar voor Make-up Your Stash (een webshop die ik heb opgezet samen met mijn vriendin) is het niet zo snel van toepassing.

Is het platform geschikt?

Er is soms een tendens onder online marketeers om mee te gaan met iedere trend die er voorbij komt. Of het nu het maken van video’s of het publiceren van een gratis blog is, zij willen er als eerste bij zijn.

Het probleem is echter dat niet elk platform geschikt is voor je. Neem bijvoorbeeld video. Als je geen video gebruikt op je blog en nog nooit een video hebt gemaakt, dan is het creëren van video’s met als enige doel om je blog onder de aandacht te brengen wellicht niet het beste idee. Het kost je waarschijnlijk erg veel tijd en aangezien je nog niet hebt geëxperimenteerd met dit platform, zal de content die je produceert wellicht niet van het kwaliteitsniveau zijn dat je merk ondersteunen kan.

Ik wil niet iemand ontmoedigen om iets nieuws te proberen, het is alleen wel zo dat je content marketing zo moeilijk kunt maken als je zelf wilt. Beginnen met een nieuw platform puur voor marketingdoeleinden zal tijdrovend en uitdagend zijn. Daarnaast zullen de resultaten niet altijd aan je verwachtingen voldoen, vooral als (als aanvulling op het punt hierboven) het platform niet een aanvulling op de ‘branding’ van je blog is.

Biedt de content een opening naar je blog?

In sommige opzichten is content marketing als het bieden van gratis monsters van je product. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je een eerlijke weergave geeft van wat je blog te bieden heeft. Als je een geweldige video maakt om je blog te promoten, maar de blog zelf biedt geen video’s, dan loop je het risico dat je nieuwe bezoekers teleurstelt die speciaal werden aangetrokken door je promotievideo.

Dit probleem gaat echter verder dan de platformen. Kijk naar wat je communiceert via content marketing en ga na of de boodschap waardevol is voor nieuwe lezers en een van de kerneigenschappen van je blog weerspiegelt.

Denk eens na over de conversie die je met jouw content wilt bereiken. Als je video een andere toon en er anders uitziet dan je blog, levert dat snel teleurgestelde bezoekers op. Consistentie van je boodschap en de toon zijn even belangrijk als de consistentie van de ‘look & feel’ van je platformen.

Is de content gericht op je publiek?

Elke mogelijk content marketing platform heeft publiek. Weerspiegelt het publiek een markt waar je een voet aan de grond wilt krijgen? En spreekt jouw content dit publiek aan?

Deze overweging is vooral belangrijk wanneer je al bestaande content hergebruikt voor een platform waarvan het publiek iets anders is dan je eigen bezoekers. Dit is waarschijnlijk het geval bij de meeste content marketing kansen. Het hergebruiken van content juich ik trouwens toe, ik steel bijvoorbeeld ook wel eens van mijzelf.

Om succesvol te zijn vereisen je content marketing inspanningen een focus op nieuw subsegmenten. Simpelweg dezelfde content op exact dezelfde manier inzetten op verschillende platformen zal lang niet zo effectief zijn als elk communicatiekanaal gebruiken op zijn specifieke mogelijkheden en zijn bijzondere doelgroep.

Dit betekent meer werk voor mensen zoals ik, maar ook een beter rendement op de investeringen die worden gemaakt in termen van tijd en moeite, om een blog onder de aandacht te brengen.

Biedt de content echt meerwaarde?

Wat betekent waarde? Het antwoord hierop vindt je bij je doelgroep. Voor sommige blogs is dit in termen van lachen en plezier, zoals bijvoorbeeld Dumpert. Voor jouw merk betekent waarde wellicht praktische resultaten, inspiratie, of iets anders.

Wat belangrijk is, is dat de content die je inzet in je content marketing strategie meerwaarde biedt. Hierdoor wordt het meer gedeeld en krijgt het vaker een backlink. Daarnaast zal de content hierdoor een hogere positie krijgen in de zoekresultaten.

Je content marketing plan

Zoals al aan het begin naar voren is gekomen zijn de mogelijkheden voor content marketing bijna eindeloos, maar de factoren die hier in dit artikel zijn behandeld laten zien wat goede content fantastisch maakt.

Van welke content maak jij gebruik en welke zijn voor jou het meest succesvol geweest? Laat hieronder een reactie achter!

Image(s): FreeDigitalPhotos.net

1 Reactie

  1. Peter De Bruyn

    Gisteren verscheen dit artikel http://www.nu.nl/internet/2811778/reclame-facebook-niet-effectief-genoeg.html waaruit blijkt dat GM per jaar 40 miljoen dollar aan marketing besteedt via Facebook. En dat de onderneming hier niet tevreden van is.

    Nog maar eens een bewijs dat je anderen niet meteen moet nahollen als het op content marketing aankomt. Wat voor de ene werkt, werkt niet noodzakelijk voor de ander. In die zin is het inderdaad terecht om te stellen dat je altijd moet nagaan welk platform voor jouw bedrijf het meest geschikt is.

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *